درپی گفته‌های مایک پمپئو در دهلی علیه ایران

سفارت جمهوری اسلامی واکنش نشان داد

مستقل آنلاین/ مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا یک بار دیگر در دهلی، ایران را بزرگترین حامی تروریسم در جهان معرفی کرد.

سفارت جمهوری اسلامی واکنش نشان داد

گفته‌های پمپئو یک روز پس از آن صورت گرفت که دانلد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نشست گروه ۲۰ در اوزاکای ژاپن گفت که عجله‌ای برای مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران ندارد.

با این همه بسیاری از ناظران در ایالات متحده و سایر نقاط جهان بر این باورند که حمایت تسلیحاتی و سیاسی آمریکا از سعودی‌ها در یمن و کشتار مردم بی‌پناه این کشور مصداق بارزی از تروریسم است.

همچنین دستگاه سیاسی آمریکا هنوز قتل فجیع جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی را که اسناد مربوطه نشان می‌دهد بن‌سلمان ولیعهد سعودی در آن دخالت مستقیم داشته، رسما پی‌گیری نکرده و بی اهمیت جلوه می‌دهد.

در همین راستا و در پی اتهام‌های جدید پمپئو در هندوستان، سفارت جمهوری اسلامی در دهلی نو،  طی بیانیه‌ای، گفته‌های پمپئو در هند را «تداوم جعل اتهامات بی‌اساس و کذب» اعلام کرد.

photo_2019-06-28_16-54-28

در این بیانیه تاکید شده: هدف پمپئو از این سخنان «افزایش عداوت، بی‌ثباتی و تقابل در منطقه» است.

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه، ۵ تیرماه در نشست خبری مشترک با همتای هندی خود در دهلی نو پایتخت هندوستان، ایران را «بزرگترین حامی تروریسم در جهان» خواند. او همچنین ادعا کرد آمریکا اطمینان می‌دهد که هند بتواند نفت مورد نیاز خود را تامین کند.

وزیر خارجه آمریکا دو روز پیش از آن گفته بود طی سفر خود به منطقه در صدد ایجاد «ائتلاف جهانی» علیه ایران خواهد بود.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای «دخالت‌های آمریکا در منطقه» را موجب «برهم خوردن توازن طبیعی، دینامیک‌های بومی و اکوسیستم جوامع در منطقه» خواند و «پیدایش گروه‌های افراطی همچون طالبان، القاعده و داعش» را دلیل «مخاطره‌گرایی آمریکا» دانست.

این بیانیه هدف آمریکا از «پدید آوردن و وخیم‌تر کردن مناظرات منطقه و تشدید اختلافات و ناامنی» در منطقه را «تشدید مسابقه تسلیحاتی» و «ایجاد بازار بزرگ‌تری برای سلاح‌های خود» خوانده است.

در ادامه این بیانیه تاکید شده: «بحران‌های حال حاضر در منطقه اعم از افغانستان، عراق، فلسطین، سوریه و یمن ریشه در فساد، دخالت‌های نظامی نامشروع و سیاست‌های سلطه‌گرایانه و مهندسی اجتماعی ایالات متحده دارد.»

مایک پمپئو پیش از سفر به هند با مقام‌های سعودی و اماراتی دیدار و گفت‌وگو داشت. او هدف از این دیدارها را محرومیت ایران از «منابع تشدید تروریسم، ساخت سامانه تسلیحات هسته‌ای و توسعه برنامه موشکی» اعلام کرده بود.

تنش‌ها بین ایران و آمریکا که در پی خروج یک‌جانبه دانلد ترامپ از توافق هسته‌ای برجام و بازگشت تحریم‌های نفتی و بانکی علیه ایران بالا گرفت، به دنبال سرنگونی یک پهپاد آمریکایی از سوی سپاه پاسداران وارد مرحله تازه‌ای شده است

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها