نخستین واکنش به تحریم دوباره بانک مرکزی از سوی ظریف صورت گرفت؛

تحریم در تحریم

تحریم مجدد بانک مرکزی ایران در حالی اعلام شد که پارسال، وقتی آمریکا تحریم‌های رفع‌شده در برجام را بازگرداند، بانک مرکزی ایران تحریم شده بود.

تحریم در تحریم

مستقل آنلاین/ گروه سیاسی - دولت ترامپ به بهترین نتیجه رسیده است. نتیجه‌ای که برای آمریکا حکم دو سر برد را دارد. مهار دوگانه‌ی دو قدرت منطقه‌ای یعنی ایران و عربستان و این همان آرزوی اسرائیل است. تحریم‌های آمریکا ایران را ضعیف و ضعیف‌تر می‌کند و از سوی دیگر سعودی‌ها را چنان محتاج خود می‌کند که باز بتواند میلیاردها دلار اسلحه به آنان بفروشد و به بهانه مهار ایران، نیروهایش را در سرتاسر منطقه بگستراند و هزینه‌ی این گسترش نیرو را نیز از عربستان و امارات بگیرد اما در اصل حضور این نیروها برای حفاظت از اسرائیل است. اما تاسف‌آورتر این است که همه‌ی این همسایه‌ها، دانسته یا ندانسته، در حال بازی کردن در زمین آمریکا هستند.

"محمد جواد ظریف"، وزیر خارجه جمهوری اسلامی که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده، گفت که تحریم مجدد بانک مرکزی ایران "نشان‌دهنده استیصال آمریکا" است و "بانک مرکزی پیش‌تر تحریم شده بود و حالا با عنوانی دیگر دوباره تحریم شده است".
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز گذشته (جمعه) اعلام کرد که چند نهاد بانکی و مالی ایران، از جمله بانک مرکزی را تحریم کرده است. تحریم مجدد بانک مرکزی ایران در حالی اعلام شد که پارسال، وقتی آمریکا تحریم‌های رفع‌شده در برجام را بازگرداند، بانک مرکزی ایران تحریم شده بود.
"سیدعباس موسوی"، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در واکنش به این تحریم‌ها آن را "یک سیاست شکست خورده" عنوان کرد و گفت: "تحریم اعلام شده، موضوع جدیدی نبوده و فقط تحریم‌های قدیمی به شکل دیگری بیان شده است."
ظریف که با خبرنگاران رسانه‌ها در ابتدای ورود به نیویورک گفت‌وگو می‌کرد همچنین از برگزاری نشست وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه با ایران که موسوم به ۴ + ۱ است در روز چهارشنبه خبر داد.
او شرط حضور آمریکا در این نشست را "پایان دادن به جنگ اقتصادی علیه ایران" عنوان کرد و افزود: "آمریکایی‌ها نمی‌توانند همزمان تروریسم اقتصادی یا به قول "دانلد ترامپ" جنگ اقتصادی علیه ایران را ادامه بدهند و فشار حداکثری را دنبال کنند و در عین حال بخواهند پشت میز مذاکره بنشینند."
به گفته ظریف هدف تحریم‌های آمریکا ممانعت از رسیدن "غذا و دارو به مردم ایران" بوده و این "نقض همه تعهدات بین‌المللی است".
ظریف همچنین ادامه داد که در جریان این سفر با وزیران خارجه کشورهای عمان، بریتانیا و فرانسه و "اعضای برخی از اندیشکده‌ها" دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.
او همینطور درباره پیوستن امارات متحده به ائتلاف آمریکا برای حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس گفت: "حمایت‌های خارجی بی‌فایده است و هیچ چیزی بهتر از تفاهم همسایگان نیست".
قرار است "حسن روحانی"، رئیس جمهوری ایران نیز برای شرکت در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد روز دوشنبه به نیویورک سفر کند.
وزیر خارجه ایران همچنین در توییتر خود نوشت که عربستان سعودی اتهام دست داشتن ایران در حادثه حمله به تاسیسات نفتی این کشور را "باور ندارد" زیرا "امروز با نقض آتش‌بس سازمان ملل، در حدیده یمن" حملات تلافی جویانه انجام داده است.

تحریم، تنها سلاح ترامپ

تحریم‌های تازه علیه ایران دو روز پس از دستور "دانلد ترامپ" برای اقدامات تحریمی بیشتر علیه ایران اعلام شده‌اند.
رئیس جمهوری آمریکا گفته ترجیح می‌دهد به جای توسل به اقدام نظامی، از طریق تحریم‌ها روی ایران اثر بگذارد.
او دستور تحریم بیشتر را چند روز بعد از حمله به تاسیسات نفتی عربستان اعلام کرد. مقام‌های آمریکایی ایران را مسئول این حمله می‌دانند. مسئله‌ای که جمهوری اسلامی آن را به طور کلی رد می‌کند.
امروز شنبه وزارت دفاع آمریکا نیز خبر داد که ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با اعزام نیروهای نظامی این کشور به خلیج فارس "برای دفاع هوایی و موشکی در عربستان موافقت کرده است.
پنتاگون گفته این اولین گام آمریکا در واکنش به حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان است.
بامداد شنبه ۲۳ شهریور در دو حمله جداگانه، پالایشگاه بقیق و پس از آن در میدان نفتی خریص هدف حمله قرار گرفتند.
حوثی‌های یمن مدعی‌اند با ۱۰ پهپاد حملات سنگینی را علیه تاسیسات نفتی اصلی عربستان صورت داده‌اند.
حملات روز شنبه گذشته به تاسیسات نفت عربستان عرضه بیش از ۵ درصد نفت جهانی را مختل کرده است.
آمریکا و عربستان می‌گویند هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه حملات از خاک یمن انجام شده وجود ندارد.
عربستان با برگزاری کنفرانس خبری و ارائه شواهدی که از محل حملات جمع آوری کرده گفته است تسلیحات به کار رفته در این حملات ساخت ایران است.
در مقابل، مقام‌های جمهوری اسلامی این اتهام را رد و اظهارات حوثی‌ها را تایید کرده و گفته‌اند که آنها از توانایی فنی و نظامی لازم برای دست زدن به چنین حملاتی بدون حمایت دیگران برخوردارند.
آمریکا می‌گوید عربستان سعودی برای جلوگیری از افزایش تنش خواستار کمک بین‌المللی برای حمایت از زیرساخت‌های این کشور در برابر حملات جمهوری اسلامی شده و ترامپ به همین دلیل وارد عمل شده است.
امارات متحده عربی هم در خواست مشابهی مطرح کرده است.
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها