تله اسرائیل برای ایران؛ بقای نتانیاهو در جنگ

رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل به این شبکه گفت: «من تعجب نخواهم کرد اگر ایران مستقیماً به سمت اسرائیل شلیک کند.»/ «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری ادعا کرد: «کشورش در حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق نقش نداشته. او حتی گفت که کشورش این مطلب را بسیار صریح به ایرانی‌ها اعلام کرده که هیچ نقشی در این حمله نداشته است.»

تله اسرائیل برای ایران؛ بقای نتانیاهو در جنگ

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، تحلیلگر مسائل منطقه تاکید دارد: جمهوری اسلامی به هیچ وجه نباید در دام اسرائیل بیفتد

 

تهیه و تنظیم: امیرحسین نظری

گروه سیاسی- روز جمعه 17 فروردین همزمان با راهپیمایی روزقدس، مراسم آیین تشییع پیکر شهدای حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، در تهران برگزار شد. شب جمعه نیز آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی بر پیکر ۷ شهید عصر دوشنبه 13 فروردین ماه نماز اقامه کردند.

دوشنبه 13 فروردین ماه، هواپیماهای اسرائیلی در اقدامی غیرمعمول ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را مورد هدف حمله موشکی قرار داد که بر اثر این جنایت سردار محمدرضا زاهدی، محمدهادی حاجی‌رحیمی از فرماندهان  جنگ هشت ساله عراق علیه کشورمان و مستشار نظامی ارشد ایران در سوریه و 5 تن از مستشاران و افسران همراه آن‌ها به شهادت رسیدند.

به دنیال این حمله موشکی بسیاری از کشورهای غربی ضمن ابراز نگرانی از افزایش تنش در منطقه خواستار خویشتن‌داری جمهوری اسلامی در این موضوع شدند. به طوریکه «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری ادعا کرد: «کشورش در حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق نقش نداشته. او حتی گفت که کشورش این مطلب را بسیار صریح به ایرانی‌ها اعلام کرده که هیچ نقشی در این حمله نداشته است.»

در ایران هم برخی جریان‌های تندروی موسوم به انقلابی با تجمع در میدان فلسطین در تهران خواستار انتقام سخت جمهوری اسلامی از دولت نتانیاهو شدند.

این درخواست حتی در صداوسیما و شبکه نزدیک به سپاه هم مطرح شد و یکی از کارشناسان برنامه به افق فلسطین صراحتاً اعلام کردند که اگر در تصمیم‌گیری‌ها تغییر ایجاد نکنیم باید منتظر ترور مقامات ارشد در تهران باشیم. چرا که این حمله، حمله به خاک ایران بود.

ادعایی که بارها توسط اصولگرایان مطرح شد اما به تدریج برخی از بزرگان این جریان اعلام کردند که حمله 13 فروردین اسرائیل حمله به خاک ایران نبوده است. 

روزنامه کیهان هم در شماره روز چهارشنبه خودش نوشت: «صهیونیست‌ها خوب می‌دانند که ایران پاسخ تل‌آویو را خواهد شد. این را از رفتارهایی که نشان می‌دهند می‌شود فهمید. مثلا اعلام شده، سفارتخانه این رژیم در جمهوری آذربایجان تخلیه شده. یا به تمام دیپلمات‌های این رژیم در سراسر جهان و به تمام سفارتخانه‌های آن آماده‌باش داده شده است. اینها نشان می‌دهد، صهیونیست‌ها خود را آماده دریافت پاسخ کرده‌اند. ما فکر می‌کنیم، پاسخی که ایران می‌دهد باید طوری باشد که در محاسبات دشمن نیامده باشد؛ در این صورت قطعا بازدارندگی لازم را خواهد داشت. زمان هم «مهم» است. این پاسخ باید تا زمانی که این خشم مقدس ایرانیِ باغیرت وجود دارد داده شود یعنی با قید «فوریت»!

تحلیل روزنامه کیهان دور از واقعیت نیست. چرا که سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل مدعی شد که این رژیم تصمیم گرفته همه سفارت‌های خود در جهان را از بیم واکنش احتمالی ایران تخلیه کند.

کانال ۱۲ اسرائیل هم هشدار داد که ایران ممکن است از خاک خود به اسرائیل موشک پرتاپ کند. آموس یادلین، رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل به این شبکه گفت: «من تعجب نخواهم کرد اگر ایران مستقیماً به سمت اسرائیل شلیک کند.»

اما با توجه به شرایط موجود در منطقه بعید به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی بخواهد په صورت مستقیم وارد معرکه‌ای که نتانیاهو برپا کرده شود. به عنوان مثال نشریه روزانه معاونت سیاسی سپاه روز چهارشنبه در مطلبی مدعی شد که جبهه مقاومت انتقام خون سردار زاهدی و همراهانش را بزودی خواهد گرفت.

اسماعیل کوثری، نماینده کنونی مجلس هم در گفت وگو با خبرگزاری ایلنا گفت: «ما قطعا این را حق خودمان می‌دانیم که در جای مناسب ضربه‌‌ای بر پیکره این رژیم اشغالگر زده شود حتما در زمان مناسب این کار را انجام خواهیم داد و بدانند این چنین نیست که بیایند دست به هرکاری بزنند و هر کاری دلشان خواست انجام دهند و ما ساکت بنشینم.» البته این فرمانده ارشد سپاه این را هم اضافه کرد که جبهه مقاومت انتقام ما از اسرائیل را خواهند گرفت اما اگر لازم شد خود ما این کار را خواهیم کرد.

اما حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، تحلیلگر مسائل سیاسی منطقه تاکید دارد: جمهوری اسلامی به هیچ وجه نباید در دام اسرائیل بیفتد.

«رژیم صهیونیستی اکنون در شرایط انتحاری به سر می‌برد و نتانیاهو دنبال جنگی بی‌پایان است. از همان هفت اکتبر مشخص بود که اسرائیل می‌خواهد پای ایران را به جنگ غزه باز کند زیرا نتانیاهو می‌داند بدون جنگ با ایران به مرده‌ای سیاسی تبدیل می‌شود. بنابراین ما در این شرایط باید حواسمان جمع باشد که منافع ملت‌‌مان را در معرض تهدید یک رژیم انتحاری قرار ندهیم.»

این نماینده پیشین مجلس اضافه می‌کند: «ایران به هیچ وجه نباید به سمت تصمیمات شتازده حرکت کند چرا که شرایط اکنون منطقه شبیه به دوران پیش از جنگ ایران و عراق است.»

خوشبختانه برخلاف آذرماه سال 99 و ترور محسن فخری‌زاده در جاده دماوند که تندروها خواستار واکنش سریع دولت روحانی شده بودند، به نظر می‌رسد در دولت رئیسی به گونه دیگری برای آن‌ها تشریح شده است. به عنوان مثال روزنامه کیهان در ماجرای ترور فخری‌زاده با تیتر «چشم در برابر چشم» خواستار حمله به پایگاه‌های اسرائیل و آمریکایی‌ها در منطقه شده بود. همین اتفاق در ترور سردار قاسم سلیمانی هم رخ داد و بسیاری از رسانه‌های اصولگرا عملکرد حسن روحانی را باعث ترور فرمانده سپاه قدس تحلیل کرده و روزنامه کیهان که این روزها به تمجید از عملکرد دولت رئیسی مشغول است، آن زمان با انتشار گزارشی نوشت: «از امروز به بعد هر مقام و مسئولی که بخواهد از آمادگی برای مذاکره با آمریکا تحت هر عنوانی سخن بگوید، از نظر ملت ایران نه تنها حماقت بلکه خیانت آشکار به خون شهید سلیمانی و منافع ملی کشور و ملت‌های منطقه تلقی می‌شود و مستوجب محاکمه و مجازات خواهد بود.»

اما این روزنامه نه تنها در دولت سیزدهم از ادعای خود پا پس کشید بلکه در برخی موارد حتی از مذاکره وزارتخارجه با آمریکا بر سر مسائل هسته‌ای و یا سایر موارد تحریم، حمایت هم کرد.

به هر ترتیب آنچه که طی 3 سال اخیر مشخص شده این است که واکنش‌ها به حوادثی از قبیل ترور فرماندهان و مستشاران سپاه، از سوی جریان انقلابی به دولتی که بر سرکار است بستگی دارد.

سایت اصولگرای الف در واکنش به ترور سردار زاهدی و همراهان او در حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق می‌نویسد: «عجیب است که در غائله اخیر بخشی از جریان انقلابی با جریان غیرانقلابی به وحدت نظر رسیده است و اتفاق اخیر را یک شکست یا ضربه بزرگ به کشورمان می‌پندارد! این نشان می‌دهد ما در کشورمان با ضعف جدی تحلیل و غلبه شدید احساسات بر منطق روبرو هستیم. حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق نشانه شکست ما نبود، بلکه امروز اسرائیل آیینه تمام نمای شکست است.»

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها