نقشه آمریکا برای خاورمیانه بعد از پایان جنگ غزه لو رفت

برخی کارشناسان با اشاره به نگرانی مردم عربستان از توافق با اسرائیل و چشم انداز فعالیت های حامی فلسطین در این توافق می گویند: آن ها واقعا فکر می کنند که می توانند از بخش بازسازی این توافق برای کاهش درد عادی سازی روابط با عربستان استفاده کنند.

نقشه آمریکا برای خاورمیانه بعد از پایان جنگ غزه لو رفت

مقامات دولت بایدن بر تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین متمرکز هستند که بخش‌هایی از کرانه باختری را کنترل می‌کند و با اسرائیل و ایالات متحده همکاری نزدیک دارد

 

مقامات آمریکایی به هاف پست گفتند: برت مک گورک در حال پی گیری پیشنهادی برای بازسازی سرزمین فلسطین است که بر توافق میان اسرائیل و عربستان سعودی تمرکز دارد. بسیاری می گویند که این طرح بذر بی ثباتی آینده را در منطقه خواهد پاشید.

 

خبرآنلاین نوشت: مقامات آمریکایی به هاف پست گفتند که برت مک گورک، یکی از مقامات ارشد امنیتی آمریکا، در حال پیگیری پیشنهادی برای بازسازی سرزمین فلسطین با تمرکز بر توافق بین اسرائیل و عربستان سعودی است.

 

بسیاری معتقدند که این طرح بذر بی ثباتی آینده را در منطقه خواهد کاشت. مک گورک یک جدول زمانی تقریباً ۹۰ روزه را برای آنچه باید پس از پایان جنگ در غزه رخ دهد، پیشنهاد کرده است.

 

این مقامات اشاره داشتند که اگر مقامات آمریکایی، اسرائیلی، فلسطینی و سعودی تلاش‌های دیپلماتیک فوری را آغاز کنند که ایجاد روابط اسرائیل و عربستان را در اولویت قرار دهد، می‌توان به ثبات در فلسطین دست یافت.

 

این باور گسترده وجود دارد که توافقات مشابه به رهبری ایالات متحده، که شامل معاهده ابراهیم نیز می‌شود، به خشم و خشونت در فلسطین دامن زده است. با این حال، جو بایدن استدلال دونالد ترامپ در این که این توافق‌ها برای آینده منطقه حیاتی هستند را تکرار کرده است.

 

تمرکز بایدن بر پیمان اسرائیل و عربستان به ویژه برای فلسطینی ها و مقاماتی که روی صلح اسرائیل و فلسطین کار می کنند، نگران کننده بوده است. جدول زمانی پیشنهاد شده مک گورک باعث تشدید این نگرانی شده است.

 

طرح مک گورک از انگیزه کمک برای بازسازی فلسطین توسط عربستان سعودی و احتمالاً سایر کشورهای ثروتمند خلیج فارس مانند قطر و امارات متحده عربی برای فشار بر روی فلسطینی ها و اسرائیلی ها استفاده می‌کند.

 

در این چشم انداز، رهبران فلسطینی باید با تشکیل یک دولت جدید و واحد بر روی غزه و کرانه باختری موافقت ‌و انتقادات خود را از اسرائیل کم کنند و اسرائیل نیز نفوذ محدودی در غزه پیدا کند.

 

کارشناسان سیاست خارجی در ایالات متحده و دولت های جهانی می گویند که منطق متحد کردن شرکای ایالات متحده در منطقه را درک می کنند که نسبت به ایران، دشمن ایالات متحده، بدبینی عمیق دارند. با توجه به همبستگی اعراب با فلسطینی ها و جایگاه این کشور به عنوان تأثیرگذارترین کشور در جهان با اکثریت مسلمان، عربستان سعودی برای پذیرش علنی اسرائیل بدون اینکه بتواند بگوید به فلسطینی ها کمک می کند، سخت خواهد بود. در همین حال، ایجاد روابط نزدیکتر با دشمنان تاریخی، از دیرباز یکی از اهداف اصلی اسرائیل بوده است و فلسطینی ها گزینه های کمی و اهرم فشار محدودی بر حامیان بین المللی خود دارند.

 

کارشناسان مدت ها هشدار می‌دادند که کلید هر حل و فصل، پیشرفت معنی‌دار فلسطینی‌ها به سوی تشکیل کشور است، نه صرفاً وعده‌های حمایت اقتصادی بیشتر یا امتیازات محدود اسرائیل. بدبینان به تلاش مک گورک برای دستیابی به یک توافق اسرائیل و عربستان گفتند که ناامیدی فلسطینی ها از چنین توافقی می تواند آن را نابود کند و چرخه های خشونت بی سابقه ای را به همراه داشته باشد و خاطرنشان کردند که بایدن از برداشتن حداقل گام ها برای ایجاد اعتبار آمریکا در سرزمین های فلسطینی امتناع کرده است. معکوس کردن پیشینه‌های ویرانگر طرفدار اسرائیل توسط ترامپ.

 

بر اساس این گزارش، بایدن برای دستیابی به توافق عادی سازی روابط بین اشغالگران و عربستان سعودی «در پاسخ به درد غزه» اعتبار کسب خواهد کرد و در سفرش به منطقه مطرح خواهد شد.

 

برخی کارشناسان با اشاره به نگرانی مردم عربستان از توافق با اسرائیل و چشم انداز فعالیت های حامی فلسطین در این توافق می گویند: آن ها واقعا فکر می کنند که می توانند از بخش بازسازی این توافق برای کاهش درد عادی سازی روابط با عربستان استفاده کنند.

 

یک نظرسنجی که اخیراً توسط مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک از سعودی ها انجام شده است نشان می دهد که تقریباً ۹۶ درصد معتقدند که کشورهای عربی باید هر گونه روابط خود را با اسرائیل به دلیل رفتار اسرائیل در غزه قطع کنند و عربستان سعودی مدت هاست که گفته است که با اسرائیل رابطه برقرار نخواهد کرد مگر اینکه اسرائیلی ها اجازه تشکیل کشور فلسطین را بدهند.

 

در همین حال، گروهی از نیروهای دیگر در منطقه علیه توافقی که به عنوان حمایت از فلسطینی ها تلقی می شود، خشمگین خواهند شد. یک مقام آمریکایی با اشاره به حوثی ها و همچنین فلسطینی ها و اسرائیلی ها گفت: این گروه شامل حوثی ها - شبه نظامیان یمنی که کشتیرانی دریای سرخ را فلج کرده اند - می شود و آمریکا و متحدانش روز پنجشنبه حملات هوایی علیه آن ها انجام دادند.

 

در همین حال، گروهی از نیروهای دیگر در منطقه علیه توافقی که به عنوان حمایت از فلسطینی ها تلقی می شود، خشمگین خواهند شد. یک مقام آمریکایی با اشاره به حوثی ها و همچنین فلسطینی ها و اسرائیلی ها گفت: این گروه شامل حوثی ها - شبه نظامیان یمنی که کشتیرانی دریای سرخ را فلج کرده اند - می شود و آمریکا و متحدانش حملات هوایی علیه آن ها انجام دادند.

 

این مقام مسئول در سیاست منطقه ای با اشاره به اظهارات تند وزرای جناح راست اسرائیل و سرکوب بی سابقه فلسطینی ها در غزه و کرانه باختری اشغالی ادامه داد: به نظر می رسد این اظهارات واقعیت چندانی ندارد. این اتفاقی است که وقتی افرادی را در راس قرار می دهید که فاقد درک تاریخی و فرهنگی زیادی در منطقه هستند.

 

به گزارش تایمز آو اسرائیل، یکی دیگر از مقامات آمریکایی نیز نظری مشابه داشت و به هاف پست گفت: " من مطمئن نیستم که این دیدگاه اسرائیلی ها واقع بینانه باشد." هر چند که آن ها به "اشتیاق سعودی ها" اشاره کردند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به همتایان اسرائیلی خود گفت که انتظار دارد آن ها برای دستیابی به پیمان عربستان و اسرائیل بیش از آنچه که باید قبل از جنگ در غزه انجام می دادند، تلاش کنند.

 

مک گورک مدت‌هاست که بر روابط با عربستان سعودی تمرکز کرده و از بایدن به عنوان یک موفقیت بزرگ بین‌المللی که می‌تواند برای انتخاب مجدد او مفید باشد، صحبت می‌کند. او در سازماندهی سفر بحث برانگیز بایدن به عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲ نقش مهمی داشت و سیاست او از قول کمپین انتخاباتی اش برای رفتار با این پادشاهی به عنوان یک "کشور منفور" دور شد. مک گورک پیش از این در دوران ترامپ روی مسائل خاورمیانه کار می کرد و او مجموعه توافقات خود را بین کشورهای عربی و اسرائیل - به اصطلاح توافقنامه ابراهیم - را به عنوان یکی از بزرگترین پیروزی های خود تبلیغ کرد.

 

مشاور کاخ سفید و تیمش صرف نظر از اینکه آیا طرح او عملی است یا خیر، علاقه آشکاری به تلاش برای جلب حمایت از آن از نظر نفوذشان در دولت و بر بایدن دارند. این مقام مسئول با بیان اینکه فشار کاخ سفید برای توافق آمریکا و عربستان تشدید شده است، گفت: برای آن ها مهم نیست که تمام کارهایی که مک گورک در زمینه عادی سازی انجام داده به خاطر [ غزه ] از دست رفته است.

 

مک گورک در نخستین اظهارات عمومی خود پس از حمله ۷ اکتبر مدعی شد که هرگز نگرانی های فلسطینی ها را در پی گیری توافق اسرائیل و عربستان نادیده نگرفته است. او گفت که فلسطینی ها "هم شریک و هم در مرکز معامله بسته در حال توسعه" بودند. بلینکن در آخرین سفر خود به منطقه که اوایل این هفته انجام شد، به صراحت درباره این توافق بالقوه صحبت کرد و گفت: " این توافق نیاز به پایان درگیری ها در غزه دارد و به وضوح نیاز به یک مسیر عملی برای یک کشور فلسطینی دارد.... علاقه وجود دارد. این واقعیت دارد و می تواند تحول آفرین باشد."

 

با توجه به وحشت جامعه جهانی از بحران غزه و تمرکز گزارش شده واشنگتن بر مهندسی مجدد رهبری فلسطین از بیرون با کمک شرکای عربی، کارشناسان خارجی و برخی مقامات آمریکایی و خارجی به شدت تردید دارند که آمریکا بتواند حمایت واقعی از توافق عربستان و اسرائیل را از فلسطینی ها به دست آورد.

 

خالد الجندی، تحلیلگر اندیشکده موسسه خاورمیانه گفت: در آنچه درباره این تفکر جدید می شنویم، ابهامات زیادی وجود دارد. من سخت باور دارم که دولتی که سه سال قبل از ۷ اکتبر منطقه را اشتباه خواند و قطعا فلسطینی ها را تحقیر کرد... می تواند آرمان های فلسطین را درک کند.

 

مقامات دولت بایدن بر تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین متمرکز هستند که بخش‌هایی از کرانه باختری را کنترل می‌کند و با اسرائیل و ایالات متحده همکاری نزدیک دارد، اگرچه از سال ۲۰۰۷ غزه را کنترل نکرده است و توسط مقاماتی هدایت می‌شود که بسیاری از فلسطینی‌ها از آنها بیزار هستند. یکی از مقامات آمریکایی گفت که طرح مک گورک مستلزم ایجاد کابینه جدید برای این نهاد است و به طور گسترده ای درک می شود که واشنگتن در تلاش است تا کنترل محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را کاهش دهد

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها