آغاز یک جنگ بزرگ بین مقاومت عراق و آمریکا

جنگ میان یاران ایران و متحدان اسرائیل در ۴ جبهه/ مقاومت عراق، آماده ورود به جنگ با آمریکا/ ترکش‌های حمله به یمن به بغداد می رسد؟

آغاز یک جنگ بزرگ بین مقاومت عراق و آمریکا

اگر شدت درگیری ها در غزه و یمن بیش از حد شود، احتمالا از دولت عراق نیز کاری بر نیامده و میان مقاومت عراق و آمریکا یک درگیری بزرگ شکل گرفته و سومین محور مقاومت نیز وارد جنگ شود.

به گزارش خبر فوری، از آغاز عملیات طوفان الاقصی و جنگ غزه، همه تحلیلگران حدس می زدند که به زودی میان جنبش مقاومت در منطقه و اسرائیل و متحدانش درگیری شکل می گیرد. ایران به عنوان محور مقاومت از همان روزهای نخست، حمایت خود را از غزه اعلام کرد. از آن سو، آمریکا با اعطاء سلاح به اسرائیل و ارسال ناوهایش به منطقه نشان داد که قصد حمایت تمام عیار از اسرائیل را دارد.

در فاز اول جنگ غزه یعنی بمباران این منطقه توسط هواپیماهای اسرائیلی، درگیری ها و اختلافات محدود بود اما بعد از ورود نیروهای زمینی رژیم صهیونیستی به خاک غزه، جنبش های مقاومت واکنش نشان داده و درگیری هایی میان مقاومت و اسرائیل و متحدانش شکل گرفت.

درگیری میان مقاومت و اسرائیل و متحدانش در 4 محور قابل  مشاهده بوده و است:

الف. محور یمن  

ب. محور عراق  

ج. محور سوریه 

د. محور لبنان.

در میان این 4 محور، دو محور یمن و لبنان بیش از سایر جبهه ها شاهد درگیری ها بودند. حزب الله لبنان به عنوان یکی از متحدان اصلی ایران و مقاومت، از همان روزهای نخست جنگ، شروع به بمباران موشکی فلسطین اشغالی کرد و اسرائیل نیز حملاتی را به جنوب لبنان ترتیب داد.

درگیری ها میان حزب الله و اسرائیل در طول جنگ غزه همواره محدود بود اما تداوم داشت. به همین دلیل، تحلیلگران آرام آرام مطمئن شدند که این تنش از کنترل خارج نخواهد شد. با ورود  یمن به جنگ، وضعیت غیرقابل کنترل تر شد. با کشتار وسیع فلسطینیان توسط سربازان اسرائیلی، انصارالله یمن شروع به موشک باران نفتکش های اسرائیلی و توقیف کشتی هایی کرد که به اسرائیل می رفتند.

با اوج گرفتن جنگ، وضعیت بدتر شد و تنش در آبهای جنوب یمن یعنی دریایی سرخ و تنگه باب المندب به اوج رسید. ایجاد مخاطرات اقتصادی و تهدید کشتی های تجاری غرب، باعث شد آمریکا و انگلیس و چند کشور اروپایی ائتلافی نظامی علیه یمن شکل داده و با بمباران این کشور، درگیری ها را وارد فاز جدیدی کنند.

عراق؛ جبهه جدید جنگ بزرگ گشوده می شود؟​

تا کنون دو محور از چهار محور مقاومت به صورت جدی وارد درگیری با اسرائیل  و آمریکا شده اند. آیا دو محور دیگر یعنی محور سوریه و عراق وارد درگیری جدی می شوند؟ در مورد سوریه نمی توان نظر قطعی داد اما به نظر می رسد جبهه عراق که روزهای پرتنشی را تجربه می کند، به زودی وارد درگیری های جدی شود.

 جبهه عراق مختصات استراتژیک قابل تاملی دارد. گروه های مقاومت اسلامی عراق متعدد هستند و تقریبا همه آنها متحد انصارالله یمن، حزب الله و ایران هستند. از آن سو، آمریکا چند پایگاه نظامی مهم در عراق و سوریه دارد. این پایگاه ها در تیررس گروه های مقاومت هستند و تا کنون بارها شاهد درگیری میان گروه های مقاومت و آمریکایی ها در مناطق مختلف عراق بوده ایم.

در چند هفته اخیر درگیری ها میان مقاومت اسلامی عراق و آمریکا بیشتر شده است. موشک باران آمریکایی ها و مقاومت علیه یکدیگر بعد از آغاز بمباران یمن توسط ائتلاف آمریکا و اسرائیل اوج گرفت. جنبش النجباء بعد از بمباران یمن در بیانیه ای تند خطاب به آمریکا نوشت: آمریکای شرور و اذناب خائن و سازشکار آن بدانند که در تیررس آتش سرتاسر جنبش های محور مقاومت خواهند بود و پس از امروز، دیگر، منافع آمریکا و سایر کشورهای عضور ائتلاف امنیت نخواهند داشت.

به گفته جنبش النجباء، مقاومت اسلامی عراق یک مرکز فرماندهی امنیتی در نزدیکی نهر اردن واقع در جولان اشغالی را هدف قرار داد. همچنین، مقاومت اسلامی یک پایگاه آمریکایی در میدان کونیکو در عمق خاک سوریه را هدف قرار داد و آن را موشک باران کرد. مقاومت اسلامی در بیانیه مربوط به بمباران پایگاه آمریکایی تاکید کرد که همچنان به در هم کوبیدن مواضع دشمن ادامه خواهد داد.

اتفاقات اخیر نشان می دهد که ممکن است یک درگیری جدی میان نیروهای مقاومت عراق و آمریکایی ها رخ دهد.

البته دولت فعلی عراق علاقه ای به این درگیری ندارد، چرا که در طول سال های اخیر همواره سعی کرده موازنه ای مثبت میان مقاومت و آمریکا ایجاد کند و میان این دو جبهه نوعی حائل به وجود آورد اما اگر شدت درگیری ها در غزه و یمن بیش از حد شود، احتمالا از دولت عراق نیز کاری بر نیامده و میان مقاومت عراق و آمریکا یک درگیری بزرگ شکل گرفته و سومین محور مقاومت نیز وارد جنگی شود که از اکتبر سال قبل شروع شده است.

منبع: خبر فوری

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها