از بلاروس، متحد روسیه، چه خبر؟

طبق قانون جدید، به رئیس جمهور مصونیت مادام‌العمر داده شد!

قانون مصونیت مادام‌العمر آقای رئیس جمهور امضا شد.

طبق قانون جدید، به رئیس جمهور مصونیت مادام‌العمر داده شد!

الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهوری بلاروس و متحد اصلی روسیه در جنگ اوکراین قانون جدیدی را امضا کرده است که به او مصونیت مادام‌العمر می‌دهد و در عین حال مشارکت سیاسی را برای مخالفان خود دشوار می‌کند.

بر اساس قانون جدید، در صورت کناره‌گیری لوکاشنکو از سمت خود، "نمی‌توان او را در قبال اقداماتی که در رابطه با اعمال اختیارات ریاست جمهوری خود انجام داده است، پاسخگو کرد."

قانون جدید همچنین حمایت مادام‌العمر دولتی از لوکاشنکو و خانواده او را تضمین می‌کند. بر اساس این قانون، در صورت کنار رفتن او از قدرت، لوکاشنکو به عضویت مادام‌العمر در مجلس علیای پارلمان بلاروس در خواهد آمد.

اگرچه این قانون ظاهرا برای تمامی روسای‌ جمهور سابق و اعضای خانواده آن‌ها در نظر گرفته شده است اما در عمل تنها درباره لوکاشنکو ۶۹ ساله اعمال می‌شود که در حدود ۳۰ سال است قدرت بلامنازع را در بلاروس در دست دارد.

بر اساس مقررات جدید، سیاستمداران مخالفی که طی سال‌های اخیر از کشور فرار کرده‌اند دیگر نمی‌توانند انتخاب شوند. بر اساس قانون جدید تنها شهروندان بلاروسی امکان شرکت در انتخابات را خواهند داشت که دست‌کم ۲۰ سال ساکن این کشور بوده‌اند و هرگز اجازه اقامت در کشور دیگری نداشته‌اند.

سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر در تبعید اپوزیسیون بلاروس، در همین زمینه گفت که قانون جدید، پاسخ و واکنش لوکاشنکو به "ترس او از آینده‌ای گریزناپذیر" است.

تیخانوفسکایا در انتخابات پیشین بلاروس در تابستان ۲۰۲۰ رقیب لوکاشنکو بود اما در انتخاباتی مناقشه‌برانگیز و حوادث پس از آن مجبور به ترک این کشور شد و به لیتوانی گریخت.

اتحادیه اروپا نتایج انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در تابستان ۲۰۲۰ و ریاست جمهوری لوکاشنکو را به رسمیت نمی‌شناسد./ دویچه وله

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها