افزایش گمانه زنی‌ها درباره فعالیت مخفیانه اردوغان:

قاچاق نفت کردستان به اسرائیل

برخی رسانه‌های محلی ترکیه و فعالان حوزه انرژی، از قاچاق نفت کردستان عراق خبر می‌دهند که در صورت تحریم صادرات نفت به اسرائیل، بلافاصله نفت کردستان راهی این مدیترانه شود.

قاچاق نفت کردستان به اسرائیل

شرکت نفتی "کار" متعلق به خانواده "مسعود بارزانی" کنترل میدان‌های نفتی "بای حسن" و "آفانه" را در دست دارد

 

9 سال پیش بود که دولت مرکزی عراق، از ترکیه بابت انتقال نفت کردستان شکایت کرد؛ داوری، حق را به عراق داد و ترکیه را به پرداخت 1.4 میلیارد یورو غرامت محکوم کرد. این غرامت مربوط به سال‌های 2014 تا 2018 است و پرونده دیگری نیز در رابطه با غرامت سال‌های 2018 به بعد در جریان است.

از آن روز به بعد، روند صادرات نفت کردستان عراق قطع شد؛ چند روز پیش بود که خبرگزاری رویترز گزارش داد که دولت ترکیه با قطع واردات نفت از اقلیم کردستان و میادین شمال کرکوک به مقامات کردستان عراق گفته است برای بارگیری و صادرات نفت از بندر جیحان به مجوز دولت مرکزی عراق نیاز دارند.

گرچه هنوز، هیچ نفتی در ظاهر از کردستان عراق صادر نمی‌شود اما برخی منابع آگاه در ترکیه می‌گویند با اطلاع کامل اردوغان، بخش قابل‌توجهی از نفت کردستان قاچاق می‌شود آن هم با تخفیف 20 دلاری در هر بشکه؛ کردستان عراق مجبور به پذیرش شرایط ترکیه است زیرا آنکارا تا زمانی که با بغداد به توافق نرسد، نمی‌تواند نفت اقلیم را ترانزیت کند.

طی چند روز گذشته، برخی رسانه‌های محلی ترکیه و فعالان حوزه انرژی، از قاچاق نفت کردستان عراق خبر می‌دهند که در صورت تحریم صادرات نفت به اسرائیل، بلافاصله نفت کردستان راهی این مدیترانه شود.

چندی پیش بود که «غالب محمد علی» عضو سابق کمیسیون پارلمانی «نفت و گاز» عراق، جزئیاتی از قاچاق نفت منطقه کردستان از طریق شرکت «کار» به ترکیه فاش کرد و گفت: «شرکت نفتی "کار" متعلق به خانواده "مسعود بارزانی" کنترل میدان‌های نفتی "بای حسن" و "آفانه" را در ازای دریافت ۵۰ درصد از درآمد این میادین پس از قاچاق از طریق ترکیه را در دست دارد. حجم صادرات این میادین به طور متوسط روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام است».


منبع میز نفت
 

آیا این خبر مفید بود؟

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها