طرح شنگن خلیج فارس؛ ویزای مشترک ۶ کشور عربی/ اجرا از سال آینده

گردشگران با دریافت ویزا از یکی از این کشورها، می‌توانند از ۵ کشور دیگر هم دیدن کنند. این ویزای مشترک شامل ۶ کشور کویت، عربستان، بحرین، قطر، امارات و عمان می‌شود

طرح شنگن خلیج فارس؛ ویزای مشترک ۶ کشور عربی/ اجرا از سال آینده

استراتژی ۲۰۳۰ گردشگری شورای همکاری به دنبال رسیدن تعداد مسافران به ۶ کشور جنوب خلیج فارس به رقم ۱۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تا سال ۲۰۳۰ است
 

 

۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس با طرح صدور ویزای مشترک گردشگری موافقت کرده اند. براساس این طرح، گردشگران با دریافت ویزا از یکی از این کشورها، می توانند از ۵ کشور دیگر هم دیدار کنند.

این ویزای مشترک شامل ۶ کشور "کویت، عربستان سعودی، بحرین، قطر، امارات و عمان" می شود.

این طرح به تازگی در نشست وزیران کشور شورای همکاری خلیج فارس در مسقط به تصویب رسید.

خبرگزاری عمان نوشته است این طرح تاثیرات مثبتی بر بخش های اقتصادی و گردشگری جنوب خلیج فارس خواهد شد.

کشورهای جنوب خلیج فارس تلاش می‌کنند درآمدهای غیرنفتی خود به ویژه گردشگری را افزایش دهند.

این ویزا به سود گردشگران ایرانی خواهد شد. روابط ایران با دولت بحرین قطع است و معمولا ویزای گردشگری بحرین برای ایرانی‌ها صادر نمی‌شود. کویت هم هیچ ویزای گردشگری برای ایرانی‌ها صادر نمی‌کند. همچنین هنوز صدور ویزای گردشگری عربستان سعودی برای ایرانی‌ها فعال نشده است.

برای ایرانی‌ها، امارات ویزای گردشگری آسان و دو کشور قطر و عمان هم ویزای فرودگاهی صادر می‌کنند.

ویزای مشترک شورای همکاری خلیج فارس،‌ شبیه ویزای شنگن میان ۲۷ کشور اروپایی برقرار است. افراد با دریافت ویزا از یک کشور عضو شنگن می‌توانند به سایر کشورهای عضو این پیمان هم بدون نیاز به دریافت ویزای جداگانه،‌ سفر کنند.

"جاسم البدیوی" دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس گفت پیش بینی می‌شود ویزای جدید، سال آینده ( ۲۰۲۴ ) یا سال ۲۰۲۵ راه‌اندازی شود.

وی گفت برآورد می‌شود این طرح جدید منجر به ساده‌سازی اقدامات سفر، حمایت از ارتباطات و هماهنگی مستمر میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شود.

دبیرکل گفت ویزای گردشگری واحد، در آسان‌سازی حرکت گردشگران میان کشورهای حوزه خلیج فارس تاثیر مهمی خواهد داشت.

علاوه بر این، قرار است به زودی جریمه‌های عبور و مرور خودروها در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هم به یکدیگر متصل شوند.

وزیر اقتصاد امارات (عبدالله بن طوق) هم گفت ویزای مشترک بخش اساسی در استراتژی ۲۰۳۰ گردشگری کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است. هدف، افزایش سهم گردشگری در اقتصاد از طریق افزایش سفر منطقه‌ای و بالابردن میانگین اشغال هتل‌هاست.

استراتژی ۲۰۳۰ گردشگری شورای همکاری به دنبال رسیدن تعداد مسافران به ۶ کشور جنوب خلیج فارس به رقم ۱۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تا سال ۲۰۳۰ است. این رقم در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲)، ‌۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود. این به معنی افزایش ۱۳۷ درصدی است.

وزیر اقتصاد امارات گفت ۷۰ درصد از گردشگران ورودی به امارات از کشورهای بزرگ گردشگرفرست هستند.

او تعداد هتل‌های امارات را ۱۱۱۴ هتل اعلام کرد و گفت این کشور بعد از عربستان سعودی بیشترین تعداد هتل در منطقه را دارد.

در حال حاضر شهروندان ۶ کشور جنوب خلیج فارس بدون نیاز به گذرنامه می‌توانند به صورت نامحدود به کشورهای یکدیگر سفر کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها