حل‌وفصل تنش بین فلسطین و اسرائیل توسط اردوغان!/ شوک اردوغان به جنگ غزه

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین ابتکار عمل را برای برگزاری کنفرانس صلح برای حل‌وفصل تنش بین فلسطین و اسرائیل برعهده گرفت.

حل‌وفصل تنش بین فلسطین و اسرائیل توسط اردوغان!/ شوک اردوغان به جنگ غزه

اردوغان بر این موضوع تاکید کرد که در صورت لزوم گزینه دیپلماتیک یا نظامی روی میز است.ترکیه با ایده ایجاد سیستمی از کشورهای ضامن برای فلسطین و اسرائیل، اعلام کرد که آماده است تا به چنین ضامنی برای طرف فلسطینی تبدیل شود.

 

«ناداو گاوریلوف» هم در گزارش ۲۵اکتبر در نیویورک‌تایمز از آغاز «حملات گسترده» به غزه خبر داد. بر همین اساس، ارتش اسرائیل دیروز چهارشنبه خبر داد که حملات گسترده‌ای را به مواضع حماس در غزه انجام داده است و در عین حال، راکت‌های پرتاب‌شده از سمت سوریه را مهار کرده است. این گزارشگر می‌افزاید که آمار کشته‌های فلسطینی به ۵۸۰۰نفر رسیده است و با تشدید حملات این رقم افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر، «کارن زرائیک» هم در گزارش کوتاهی در نیویورک‌تایمز نوشت که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان با «زیاد نخاله» (دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین) و «صالح العاروری» (معاون دفتر سیاسی حماس) دیدار کرد.

آنها درباره «نحوه دستیابی به پیروزی کامل و توقف حملات وحشیانه به غیرنظامیان و کرانه باختری» گفت‌وگو کردند. همزمان با این تحولات، «بن کاسپیت» هم در گزارش ۲۴اکتبر در المانیتور نوشت، با وجود گذشت نزدیک به ۲۰روز از حمله ۷اکتبر (۱۵مهرماه) حماس به اسرائیل، این رژیم همچنان منتظر چراغ سبز آمریکا برای حمله است.

دولت بایدن نگران است که اسرائیل نتوانسته باشد به دقت اهدافی را در غزه مشخص کرده باشد یا برنامه‌ای برای آینده غزه پس از حمله نداشته باشد. در عین حال، بایدن می‌خواهد تلاش‌ها برای کمک‌رسانی به غزه و تبادل زندانیان ادامه داشته باشد.

در عین حال، اسرائیل می‌خواهد همراه با آمریکا آماده حمله شود. در همین رابطه یک مقام کابینه اسرائیل به المانیتور گفت: «عدم حمله به این معنا نیست که نمی‌توانیم بدون چراغ سبز آمریکا حمله کنیم. آمریکایی‌ها نه ما را ممنوع کرده‌اند و نه وتو.

آنها فقط به ما مشورت می‌دهند و ما همکاری کاملی با آنها داریم.» این مقام گفت: «می‌دانیم که چگونه قدردان آن چیزی باشیم که دریافت کرده‌ایم.

دو ناو به علاوه ۱۴میلیارد دلار کمک بسیار مهم است.» یکی از منابع سیاسی اسرائیلی هم به المانیتور گفت: «نتانیاهو به‌صورت تمام وقت با آمریکایی‌ها کار می‌کند. او احتمالا می‌داند که کارش تمام است. افکار عمومی اسرائیل با سرخوردگی دردناکی مواجه است. بهتر است نتانیاهو به دنبال سرپناهی برای خود در آمریکا باشد.»

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها