پول‌های بلوکه شده به صورت مواد غذایی و دارو به ایران می‌رسند

رویترز: پول‌ های آزادشده ایران از کره جنوبی تا هفته آتی به قطر می‌رسد.

پول‌های بلوکه شده به صورت مواد غذایی و دارو به ایران می‌رسند

خبرگزاری رویترز با استناد به اظهارات منابع مطلع ایرانی و غربی که در جریان مذاکرات غیرمستقیم تهران-واشنگتن با میانجیگری قطر برای موضوع تبادل زندانیان بودند، جزئیاتی را درباره انتقال پول‌های ایران از بانک‌های کره جنوبی به قطر ارائه کرد که به عنوان بخشی از این مذاکرات درمورد آزادسازی این پول‌ها توافق شد.

سیامک نمازی ۵۱ ساله، عماد شرقی ۵۹ ساله و مراد طاهباز ۶۷ ساله که از تابعیت انگلیسی نیز برخوردار است،‌ از جمله این افراد هستند. هویت زندانی چهارم و پنجم که یکی از آن‌ها به گفته دو منبع مطلع زن است، فاش نشده است.

سه منبع مطلع دوحه با به کار بستن تدابیری مالی، هزینه‌های بانکی را پرداخت و بر چگونگی هزینه کردن این پول‌های آزادشده از سوی ایران نظارت خواهد کرد تا برای مصارف غیرتحریمی مورد استفاده قرار نگیرد.

یک دیپلمات ارشد در این باره گفت که ایران ابتدا خواستار دسترسی مستقیم به این پول‌ها بود اما بعدا با دسترسی از طریق قطر موافقت کرد. ایران مواد غذایی و دارو خریدار می‌کند و قطر مستقیما هزینه آن را می‌پردازد.

اگر مشکلی در اجرای برنامه پیش نیاید، انتقال پول‌ها به بانک‌های قطری قرار است تا اوایل هفته آتی انجام شود. رویترز قادر به شناسایی این بانک‌ها نبود.

مقامات قطری به محض رسیدن پول‌ها از کره جنوبی به قطر از طریق سوییس، تهران و واشنگتن را برای پیش بردن روند آزادسازی زندانیان راهنمایی خواهد کرد که طبق سند امضا شده توسط طرفین و قطر در اواخر ژوئیه یا اوایل اوت امضا شده بر سر آن توافق شده است./ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها