در ظاهر دشمن اما در باطن نوکر آمریکا هستند

جو بایدن حالا افشا کرد که طالبان غلام حلقه به گوش استخبارات آمریکاست.

در ظاهر دشمن اما در باطن نوکر آمریکا هستند

 طالبان غلام حلقه به گوش استخبارات آمریکاست

جواد ناجی، از روزنامه نگاران برجسته افغانستان نوشت: «جو بایدن حالا افشا کرد که طالبان غلام حلقه به گوش استخبارات آمریکاست. توافقنامه دوحه سند اربابی آمریکا و بردگی طالبان است. طالبان بسیار ارزانتر از جمهوریت سه نفره برای آمریکا کار می‌کند. جهاد دروغ بود و طالبان برای کسب قدرت هزاران نفر را کشت.»

اسماعیل میاخیل، رئیس پیشین رادیو و تلویزیون ملی افغانستان نیز در توییتی نوشته است که «حالا فهمیده شد که بازگشت دوباره طالبان به قدرت، نصرت الهی نبود، نصرت آمریکایی بود.»

او افزوده که «اظهارات بایدن در مورد به خدمت گرفتن طالبان برای کشتن القاعده، خبر مهمی است. من متعقدم که اسناد محرمانه دوحه بین طالبان مزدور و آمریکا به روزی منتشر خواهد شد. روز حساب به زودی فرا خواهد رسید.»

نقیب الله فایق، والی پیشین استان فاریاب در شمال افغانستان گفته است که «کلانترین شعار طالبان جنگ در مقابل اشغال افغانستان توسط امریکا بود. با بى شرمى دیگران را طعنه می دادند که با عساکر کافر امریکایى چرا عکس گرفتید. جوبایدن فاش کرد که بزرگترین مزدور شان در منطقه طالبان است اگر معامله امریکا نمی بود، یک قدم در مقابل سربازان کشور پیش آمده نمى توانستید.»

نور رحمان اخلاقی، وزیر پیشین امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان، اظهارات جو بایدن را در رابطه با همکاری آن کشور و طالبان در مبارزه با القاعده، «تروریست پروری آمریکا» دانسته است.

آقای اخلاقی در توییتر خود نوشته است که «تروریست پروری قدرتمندترین حامی دموکراسی و حقوق بشر شرمناک است.»

او افزوده که «اظهارات آقای بایدن تایید می‌کند که امریکا آگاهانه افغانستان را به طالبان سپرده است. به این اساس آن کشور در برابر تمامی جنایاتی که پس از سپردن افغانستان به یک گروه تروریستی صورت گرفته است، باید خود را  مسئول بداند.»

پیش از این نیز سیاست مداران و شهروندان افغانستان آمریکا را به «معامله» با گروه طالبان بر سر سرنوشت مردم این کشور متهم کرده بودند.

شهروندان افغانستان می گویند که معامله آمریکا باعث شد که طالبان بار دیگر قدرت را در این کشور به دست گیرند و سیستمی از ستم و تبعیض علیه مردم بنا کنند.

بسیاری از شهروندان افغانستان به این باور هستند که آمریکا در جنایاتی که گروه طالبان علیه مردم افغانستان انجام می دهد، شریک هستند و باید برای فراهم کردن زمینه بازگشت این گروه به قدرت، پاسخگو باشد./دولت بهار

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها