برنی سندرز:

آمریکا برای مذاکره مجدد باید تحریم‌های بیشتری را لغو کند

کارول گیاکومو-نیویورک تایمز: جامعه رای دهندگان ترجیح می‌دهند از یک درگیری نظامی دیگر پرهیز کنند. براساس یک نظرسنجی بیشتر شهروندان آمریکایی خواهان کاهش تنش‌ها از سوی ایالات متحده و بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای هستند.

 آمریکا برای مذاکره مجدد باید تحریم‌های بیشتری را لغو کند

سرویس ترجمه: مستقل آنلاین/امیرحسین نظری: بر اساس نظرسنجی‌ای که بنیاد مرکز پیشرفت آمریکا انجام داده، علیرغم افزایش فشارها بر ایران و ادعای قریب‌الوقوع بودن حمله نظامی، بیشتر شهروندان آمریکایی خواهان کاهش تنش‌ها از سوی ایالات متحده و بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای هستند.

نامزدهای پیشروی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری اکثرا با این نکته موافقند. به نامزدهایی که در نظرسنجی‌های انجام شده بیش از 2 درصد مقبولیت داشتند، تعدادی سوال فرستادم. این نامزدها عبارتند از: جو بایدن، معاون ریاست جمهوری سابق آمریکا، سناتورها: کوری بوکر، کامالا هریس، برنی سندرز و الیزابت وارن، پت بوتیگیگ، شهردار ساوت بند و نماینده سابق پارلمان، بتو اوروک. بیشتر این افراد اعلام کردند که به توافق بازمی‌گردند، اگرچه درخصوص نحوه بازگشتشان، تفاوت‌هایی وجود داشت.

تمامی نامزها اعلام کردند که خروج از توافق توسط ترامپ، به منافع و اعتبار آمریکا لطمه زده است و ایران را مجبور کرده به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه دهد، در حالی که تا پیش از این، ایران کاملا پایبندی خود به توافق را نشان داده بود.

آقای بوتیگیگ گفت: «اگرچه این توافق ایراداتی داشت، اما بهترین چیزی بود که می‌شد از هنر مذاکره به دست آورد... .» 

آقای بوکر هم تنها کسی بود که می‌دانست، با وجود تمام سختی‌های مذاکرات پیشین، طرفین باید به توافق مجدد برسند. او گفت: «ما نمی‌توانیم زمان را به عقب برگردانیم و آسیبی که از طرف ترامپ [به ایران] وارد شده است را نادیده بگیریم. این توافق، با فرض همکاری‌های بیشتر میان طرفین بنا شده بود و ما بنا را بر این گذاشته بودیم که می‌توانیم به راهکار بلندمدت دست پیدا کنیم. اما ترامپ چهار سال وقت ما را نیز تلف کرد».

حال، ترامپ هرگونه اطمینان ایرانی‌ها به ایالات متحده را از بین برده است، ایران نیز در نتیجه آشوبی که ترامپ ایجاد کرد به بخشی از فعالیت‌های پیشین خود ادامه می‌دهد. برخی بندهای توافق نیز، به پایان محدودیت زمانی خود نزدیک شده‌اند. سایر کاندیداها نیز از این محدودیت‌های زمانی ابراز نگرانی کرده‌اند. همچنین معتقدند سایر مسائل، از جمله مشکلات منطقه‌ای، باید جداگانه حل شوند.

آقای بایدن در ماه جولای گفته بود: «من به توافق باز خواهم گشت و با کمک متحدان، آن را تقویت کرده و گسترش می‌دهم».

خانم وارن گفت: «بازگشت به توافق، تنها شروع کار است و نه پایان آن. ما زمان داریم و اگر باهوش باشیم، دیپلماسی موفق خواهد بود». او در خصوص این احتمال که ایران بازگشت به توافق قبلی را نپذیرد، گفت: «من دیپلماسی اصولی را در پیش خواهم گرفت و تلاش می‌کنم با مذاکره هر دو کشور ایران و آمریکا را به میز توافق برگردانم». او بیان کرد دیپلماسی تنها راه مدیریت این مسئله است و هیچ رویکرد نظامی‌ای در این خصوص وجود ندارد.

آقای اورورک نیز دو طرف را محکوم کرد و گفت ترامپ مقصر افزایش احتمال درگیری نظامی در خلیج فارس است.

آقای سندرز گفت: «برای رسیدن به یک توافق آمریکا باید نسبت به دفعه قبل، تحریم‌های بیشتری را لغو کند و به ایران انگیزه دهد. همچنین لازم است آمریکا درک کند مشکلات خاورمیانه طرفین دیگری نیز دارد».

سوال بعدی برای کاندیداها این است که اروپا و ایران، این بار به سختی قبول می‌کنند که آمریکا پای توافقاتش بماند و سندرز این نکته را می‌پذیرد. او می‌گوید: «برای حل این مسئله، باید ابتدا مطمئن شویم که سیاست خارجی ما مورد وفاق سیاسی عمومی قرار می‌گیرد».

بسیاری از دموکرات‌ها می‌گویند که حاضرند با رهبران ایران مذاکره و دیدار کنند، اما درخصوص شرایط این دیدارها چیزی نمی‌گویند. سندرز گفت بدون شرایط قبلی، اگر لازم باشد، او حاضر است با رئیس جمهور روحانی یا رهبر انقلاب دیدار و مذاکره کند. درحالی که آقای بروکر تاکید کرد ابتدا باید طرفین صریحا اهداف خود را ملاقات بیان کنند و پایبندی به اهداف مذاکره را نشان دهند. خانم وارن گفت ملاقات‌ها باید بخشی از یک استراتژی مشخص باشند، در حالی که آقای بوتیگیگ گفت او رئیس جمهور ایران را تحت شرایط خاصی ملاقات خواهد کرد. آقای اورورک به این پرسش جواب نداد. پاسخ خانم هریس بسیار مختصر بود و کمپین آقای بایدن به هیچکدام پرسش‌ها جواب ندادند. اما آقای بایدن ماه گذشته درمورد مسائل سیاست خارجی صحبت کرد، اگرچه در خصوص ملاقات رودررو چیزی نگفت.

مقامات ایرانی و اروپایی یکشنبه گذشته در وین ملاقات کردند، هدف این ملاقات نجات توافقی بود که پس از خروج آمریکا، با تحریم‌های سنگینی که علیه ایران وضع شد، رو به نابودی رفت. روز چهارشنبه، ایالات متحده شخص محمدجواد ظریف را تحریم کرد. اقدامی که قطعا مذاکره با ایران را سخت‌تر خواهد کرد. اگرچه وضعیت ممکن است در زمان انتخابات متفاوت باشد.

 

به هر حال به نظر واضح است که سرسختی ترامپ میان رای دهندگان بسیار منفور است. جامعه رای دهندگان، خصوصا دموکرات‌ها و مستقلین، ترجیح می‌دهند از یک درگیری نظامی دیگر پرهیز کنند و کاندیداهای دموکرات باید آن‌ها را مجاب کنند که راه حل بهتری درخصوص ایران دارند.

آقای بوتیگیگ گفت: «ما برای ایران وارد توافق هسته‌ای نشدیم، ما برای منافع امنیت ملی خودمان وارد این توافق شدیم».

 

منبع: نیویورک تایمز
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها