یک فعال اقتصادی در گفت‌و‌گو با مستقل آنلاین با توجه به تشدید تحریم‌ها عنوان کرد

شرایط برای فعالان اقتصادی روز به روز سخت‌تر می شود

مهدی پورقاضی گفت:شرایط تامین ارز سخت‌تر شده و به دلیل افزایش نوسانات نرخ‌ها دیگر به هیچ عنوان نمی‌توان در حوزه اقتصادی پ‍یش بینی انجام داد که این خود می تواند بزرگترین نقطعه ضعف یک اقتصاد باشد.

شرایط برای فعالان اقتصادی روز به روز سخت‌تر می شود

آزاده کاری /مستقل آنلاین- طی دهه‌های گذشته اقتصاد ایران همواره درگیر طیف وسیعی از مشکلات اقتصادی بوده که دامنه آنها از مشکلات ملی مانند وابستگی به درآمدهای نفتی، هزینه کردن بی‌حساب‌ و کتاب درآمدهای ارزی و تزریق منابع، گسترش فساد و رانت‌جویی، فشارهای فزاینده به بخش‌های مولد و بزرگ شدن بخش‌های غیرمولد، افزایش بی‌رویه نقدینگی و محیط کسب‌وکار نامناسب تا معضلات بین‌المللی نظیر تحریم‌ها گسترده شده است. از این‌رو اقتصاد ایران به دلیل مشکلات ساختاری آن همواره شکننده بوده و توان تاب‌آوری در مقابل بحران‌های اقتصاد را نداشته است. آسیب‌پذیری اقتصاد با شدت گرفتن تحریم‌های آمریکا در ماه های اخیر بیشتر شده و شرایط برای فعالان اقتصادی هر روز سخت از قبل می‌شود. بسیاری از کشورها ارتباطات تجاری خود را با ایران قطع کرده‌اند و مردم و فعالان اقتصادی روزهای بدی را می گذرانند.

مهدی پورقاضی رییس سابق کمیسیون صنعت ، معدن و تجارت اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با مستقل آنلاین در این باره گفت: آثار تشدید تحریم ها در سال جاری در همه حوزه‌های صنعت و تجارت نمایان شده و توان صادراتی و حتی وارداتی بسیاری از شرکت‌ها در چند ماه اخیر به شدت کاهش یافته است.شرایط تامین ارز سخت‌تر شده و به دلیل افزایش نوسانات نرخ‌ها دیگر به هیچ عنوان نمی‌توان در حوزه اقتصادی پ‍یش بینی انجام داد که این خود می تواند بزرگترین نقطعه ضعف یک اقتصاد باشد.چنانچه تنشی در خلیج فارس اتفاق بیافتد واقعا شرایط دگرگون خواهد شد و متاسفانه آمریکا توانسته به خواسته هایش درخصوص تحریم ایران دست ‍پیدا کند.

این فعال اقتصادی در ادامه با اشاره به تبعات ارز 4200 تومانی در اقتصاد و تجارت کشور ، گفت:همه صاحب نظران اقتصادی متفق القول‌اند که تخصیص ارز 4200 تومانی یک کار اشتباه است.حتی اگر بخواهند به کالاهای اساسی مردم یارانه اختصاص دهند باز هم دلیلی برای وجود ارز 4200 تومانی وجود ندارد.

مهدی پورقاضی

پورقاضی با تاکید بر این که ارز 4200 تومانی منبع فساد بوده است تصریح کرد: این موضوع در نهایت باعث هدر رفتن ارز کشور شد و این که نهایتا مصرف کننده نهایی نتواند به یک کالای ارزان قیمت دست پیدا کند.این موضوع بارها و بارها تجربه شده و اتاق بازرگانی نیز از سال‌های پیش عنوان کرده که ارز باید تک‌نرخی باشد و نباید به ارز یارانه داد. تخصیص یارانه به ارز به معنای یارانه دادن به تولید کننده خارجی است.

وی ادامه داد: بنابراین باید یارانه به مصرف‌کننده داده شود .ضمن این که تخصیص یارانه به برخی کالاها واقعا ضرورتی ندارد. برای مثال برای واردات روغن ارز 4200 تومانی تخصیص داده می‌شود این در حالی است که کشور ما در زمینه بیماری‌های ناشی از مصرف روغن رتبه‌های بالا را به خود اختصاص داده است. در حالی که در کشورهای دیگر برای مثال به کالایی مانند شیر یارانه می دهند تا مردم به خوردن آن تشویق شوند.اصولا سیستم یارانه دادن یک سیستم اشتباه است اما دولت بر انجام آنز پ‍افشاری می کند.

او با بیان این که بیشتر کشورهایی که به کشور ما صادرات داشته‌اند مانند چین روابط خود را با ما حفظ کرده اند، گفت: این در حالی است، که با کشورهایی به آن ها صادرات داشته ایم ارتباط مستحکمی نداریم. حتی با کشورهای همسایه به غیر از عراق و افغانستان روابط تجاری خوبی نداریم و آن‌ها شرایط تحریم را به راحتی پذیرفته اند زیرا ایران نقش مهمی در اقتصاد آن‌ها ندارد. اصولا به ندرت در دنیا کشور دوست داریم به غیر از عراق و ونزوئلا و چند کشور دیگر که تعداد آن‌ها به تعداد انگشت دو دست است اما سایر کشورهای دنیا طیف وسیعی از کشورهای دوست دارند و قطع این روابط برای آن‌ها کار آسانی نیست . واقعیت این است که سیاست غالب در کشور ما توسعه سیاسی و ایدئولوژیک است و نه توسعه اقتصادی .

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها