ایران در مذاکرات عقب نشینی کرد

یک مقام ارشد آمریکایی گفت ایران از خواسته‌های خود در مذاکرات وین عقب نشینی کرد.

ایران در مذاکرات عقب نشینی کرد

به گزارش مستقل آنلاین،خبرگزاری رویترز نوشت:

یک مقام ارشد آمریکایی به رویترز گفت ایران برخی از خواسته‌های اصلی خود در مورد احیای برجام، از جمله اصرار این کشور بر بستن برخی تحقیقات از برنامه هسته‌ای خود توسط بازرسان بین‌المللی و نزدیک‌تر کردن احتمال توافق را کنار گذاشته است.

ایالات متحده قصد دارد به زودی به پیش نویس توافق پیشنهادی اتحادیه اروپا پاسخ دهد که توافق هسته ای 2015 با ایران را باز میگرداند یا خیر. این مقام که نخواست نامش فاش شود به دلیل حساسیت موضوع گفت که اگرچه تهران می‌گوید واشنگتن امتیازاتی داده است، اما ایران برخی از خواسته‌های اصلی خود را کنار گذاشته است.

این مقام افزود: ما فکر می کنیم که آنها بالاخره به سمت احتمال بازگشت به توافق با شرایطی که بایدن می تواند بپذیرد، حرکت کرده اند.  اگر امروز نزدیک‌تر هستیم، به این دلیل است که ایران حرکت کرده است. این مقام گفت که ایران تا حد زیادی از درخواست خود برای خروج سپاه پاسداران ایران از لیست (FTO) صرف نظر کرده است.

ایران همچنین خواهان تضمینی بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) تحقیقات مربوط به آثار غیرقابل توضیح اورانیوم را تعطیل کند. این مقام گفت: «ایران تضمین می‌خواهد که آژانس همه آنها را ببندد. ما گفتیم که هرگز آن را نمی‌پذیریم».

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ژوئن با اکثریت قاطع قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که در آن از ایران به دلیل ناتوانی درتوضیح وجود آثار اورانیوم در سه سایت اعلام‌نشده انتقاد کرد. این چهره آمریکایی گفت که شکاف‌هایی بین ایالات متحده و ایران باقی مانده است و در صورت امکان، رسیدن به توافق نهایی «کمی بیشتر طول می‌کشد». وی گفت: ما اکنون در حال بررسی واکنش ایران هستیم و به زودی به آنها پاسخ خواهیم داد.

پیش از این، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوان توافقی را انجام داد و گفت: «نتیجه این گفتگوهای جاری همچنان نامشخص است زیرا شکاف‌ها باقی مانده است».

این مقام گفت: اگر توافق را به دست آوریم بله، برخی تحریم ها را لغو می کنیم، اما ایران باید برنامه هسته ای خود را از بین ببرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها