شعار ما هم شرقی و هم غربی است

حسین امیرعبداللهیان گفت: سیاست آقای رئیسی در نگاه به برجام این است که باید برنامه توسعه اقتصادی پایدار را بدون نگاه به برجام دنبال کنیم.

شعار ما هم شرقی و هم غربی است

وزیر امور خارجه با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر با بیان اینکه سیاست خارجی دولت جدید در تعامل با همسایگان و در وهله بعدی همکاری با آسیاست، گفت: از شروع به کار در دولت جدید سعی کردیم بخش های خاموش دیپلماسی همسایگی ایران را فعال کنیم.

حسین امیرعبداللهیان در توضیح این امر گفت: هم‌اکنون حداقل ۴۰ درصد از فعالیت وزارت امور خارجه به دیپلماسی اقتصادی تعلق می‌گیرد که در این راستا در حوزه ارز آوری بستر و ظرفیت هایی برای دستگاه های دولتی و بخش خصوصی به وجود آوردیم.

وزیر امور خارجه همچنین یادآور شد: در دیپلماسی کار با همسایگان ارزآوری ایجاد کردیم و ظرفیت ترانزیتی ایران را در تعامل با همسایگان فعال کردیم.

حسین امیرعبداللهیان در پایان این بخش از توضیحات خود گفت: برای اینکه بتوانیم کریدور شمال جنوب را فعال کنیم توانستیم سرمایه گذار برای تکمیل بخش باقیمانده این کریدور یعنی خط آهن رشت آستارا پیدا کنیم.

سفرای جدید امارات و کویت به زودی وارد تهران می‌شوند/ عربستان خواسته مذاکرات را علنی کنیم

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از این برنامه با بیان اینکه بعد از قطع رابطه عربستان با ایران برخی کشورها سطح روابط خود را از سفیر به کاردار کاهش دادند‌، گفت: در دولت جدید تلاش شد تا از همه ظرفیت ها برای تعامل با این کشورها استفاده کنیم که معرفی و ورود سفرای جدید امارات و کویت به تهران از جمله نتایج آن است.

حسین امیرعبداللهیان در خصوص آخرین روند مذاکرات ایران و عربستان نیز با اشاره به اینکه ایران پنج دور مذاکره با عربستان داشته که در سطح امنیتی برگزار شده است، گفت: هفته گذشته وزیر امور خارجه عراق گفت عربستان اعلام کرده آمادگی دارد گفتگو ها از فاز امنیتی وارد فاز سیاسی و علنی شود.

شعار ما هم شرقی و هم غربی است

وزیر امور خارجه در ادامه برنامه با بیان اینکه آمریکا امروز دست و پا می‌زند قدرت هژمون خود را حفظ کند تاکید کرد: امروز تکیه کشورها به آمریکا تامین کننده منافع ملی کشورها نیست که  در مورد روسیه هم همین نگاه را داریم و منافع خود را چه در شرق و چه در غرب به موضوعاتی گره می زنیم که دستاوردی برای ایران داشته باشد.

حسین امیرعبداللهیان ادامه داد: اگر امروز دیداری با آقای پوتین در ایران صورت بگیرد برخی می‌گویند این تابلو نه شرقی و نه غربی وزارت امور خارجه را جابجا کنید اما شعار ما در وزارت امور خارجه هم شرقی و هم غربی و کار با همه جهان است.

وزیر امور خارجه همچنین به نقش منطقه ای ایران اشاره کرد و گفت: ایران همیشه در قسمت خوب و سازنده تحولات منطقه بوده و ما کشورهای حوزه مقاومت را متحدین خود می‌دانیم.

به گفته حسین امیرعبداللهیان ایران امروز وارد فاز جدیدی با متحدین خود یعنی کشورهای حوزه مقاومت در منطقه شده و به فاز اقتصادی رسیده که به عنوان مثال یک خط ترانزیت از ایران به عراق سوریه و لبنان و از آنجا به دریای مدیترانه ایجاد شده است.

وزیر امور خارجه درباره پرونده ترور شهید سلیمانی نیز با بیان اینکه همه عاملان و آمران ترور این شهید در لیست سیاه قرار گرفتند، گفت: در حاشیه مذاکرات لغو تحریم ها به گوش ما می رسید که فقط برای حفاظت از پمپئو ۲ میلیون دلار هزینه می‌شود و طرف آمریکایی دنبال آن بود که نگرانی خود را در این قضیه با واسطه قرار دادن طرف هایی بر طرف کند که با دست رد ایران مواجه شد.

رئیس جمهور به اردوغان گفت که برادری به کنار اما حق آبه ایران هم به کنار

حسین امیرعبداللهیان در ادامه در خصوص مشکلات زیست محیطی ایجاد شده در منطقه برای ایران با بیان اینکه بخشی از بحران های زیست محیطی به جنگ های گذشته در منطقه بر می‌گردد و بخش دوم هم به آب و دیپلماسی آب بر می‌گردد یادآور شد: مثلا درخصوص حق آبه هیرمند، مقامات فعلی هیات حاکمه افغانستان برخلاف مقامات قبلی این کشور حق آبه ایران را پذیرفته اند.

وزیر امور خارجه تایید کرد: مقامات افغانستان آب را رها کردند ولی برخی با شیطنت آب را منحرف کردند تا نه مردم ایران و نه مردم افغانستان نتوانند از آن استفاده کنند.

حسین امیرعبداللهیان خبر داد: رئیس جمهور در خصوص حل مسائل حق آبه ایران و ترکیه در سفر آقای اردوغان رئیس جمهور این کشور به ایران به او گفته برادری و دوستی به کنار اما حق آبه ایران از رود ارس هم به کنار.

توافق را به هر قیمتی نمی خواهیم

وزیر امور خارجه در پایان برنامه امشب صف اول در پاسخ به پرسشی در خصوص آخرین روند مذاکرات لغو تحریم ها نیز گفت: سیاست آقای رئیسی در نگاه به برجام و مذاکرات این است که دولت باید برنامه توسعه اقتصادی پایدار را بدون نگاه به برجام دنبال کند اما همزمان وزارت امور خارجه لغو تحریم ها را هم در دستور کار داشته باشد.

حسین امیرعبداللهیان در ادامه گفت: متنی آماده در مقابل ماست که در نود و شش درصد آن اتفاق  نظر داریم اما مشکل اینجاست که ما باید از مزایای اقتصادی توافق برخوردار شویم و آمریکا باید در این راستا تضمین بدهد که آمریکایی ها تا کنون ما را از اینکه بتوانیم از برجام انتفاع اقتصادی ببریم قانع نکرده اند.

وزیر امور خارجه در پایان تاکید کرد: در مذاکرات لغو تحریم ها  توافق را به هر قیمتی نمی خواهیم بلکه توافق باید پایدار خوب و تامین کننده منافع ایران باشد./ باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها