روند کاهش بازار بورس متاثر از جریان های سیاسی است

تیرماه، ‌بازار جذاب می شود

یک کارشناس بورس می‌گوید:تیر ماه زمان برگزاری مجامع شرکت‌هاست، در این ماه به دلیل سود تقسیمی که شرکت‌ها بین سهامدارانشان توزیع می‌کنند قیمت سهام شان کاهش می یابد و در ادامه سرعت شرکت ها برای رسیدن به قیمت قبل از سود تقسیمی باعث می‌شود تا رشد بازار شتاب بگیرد .

تیرماه، ‌بازار جذاب می شود

مستقل آنلاین/ آزاده کاری - روزهای ابتدایی هفته جاری بازار سرمایه وضعیت خوبی داشت و قیمت بیشتر سهم‌ها در بازار سهام با رشد مواجه شد و متعاقب آن شاخص‌های بازار سهام افزایش یافتند؛ به طوری که نماگر اصلی با رشد بدون وقفه‌ توانست رکوردهای پیاپی را به ثبت برساند. روز یکشنبه شاخص کل بازده نقدی و قیمتی ۴۰۵۲ واحد رشد کرد و برای اولین بار در تاریخ بازار سرمایه ایران به رقم ۲۳۸ هزار و ۲۲۰ واحدی رسید. اما طی 2روز گذشته به ناگهان روند بازار کاهشی شد و امروز نیز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس تهران ۲۲۶۸ واحد کاهش یافت و در تراز ۲۳۴ هزار و ۸۷۹ واحدی ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با ۸۸۹ واحد کاهش در تراز ۵۶ هزار و ۲۶۱ قرار گرفت. در عین حال شاخص آزاد شناور با ۲۳۵۴ واحد کاهش عدد ۲۶۴ هزار و ۷۹۷ را تجربه کرد و شاخص بازار اول و بازار دوم هر کدام به ترتیب ۱۱۱۹ و ۷۰۲۸ واحد کاهش یافتند.

محمدرضا آقا محمد سمسار کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با مستقل آنلاین دلیل اصلی روند کاهشی بازار سرمایه طی 2 روز اخیر را متاثر از جریان‌های سیاسی دانست و با بیان این که نوسانات قیمت ارز هم بر بازار سرمایه تاثیر گذار است، گفت: به نظرم روند بازار مناسب است و اقبال از یک صنعت به صنعت دیگر منتقل می‌شود. بانک‌ها با افزایش سرمایه‌ای که انجام دادند پتانسیل رشد بیشتر را ندارند اما صنایع دیگر جای رشد دارند. در واقع به نوعی جایگزینی صنایع داریم،  یک صنعت رشد می‌کند و صنعت دیگر وارد رکود می شود.

او با اشاره با این که اکنون بازار منتظر گزارش عملکرد سه ماه شرکت‌هاست، تصریح کرد: تیر ماه زمان برگزاری مجامع شرکت‌هاست، در این ماه به دلیل سود تقسیمی که شرکت‌ها بین سهامدارانشان توزیع می‌کنند قیمت سهام شان کاهش می یابد و در ادامه سرعت شرکت ها برای رسیدن به قیمت قبل از سود تقسیمی باعث می‌شود تا رشد بازار شتاب بگیرد .در نتیجه در تیرماه بازار جذابی خواهیم داشت. با این تفاسیر روند کاهش بازار خیلی ادامه‌دار نخواهد بود.

این کارشناس بورس در ادامه به ریسک‌های بازار سرمایه در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: نوسانات نرخ ارز یکی از ریسک‌های مهم در بازار سرمایه محسوب می‌شود. کاهش نرخ ارز باعث کاهش فروش شرکت‌های صادراتی شده و این موضوع در مبلغ کل خودش را نشان می‌دهد.همچنین ریسک بازارهای جهانی در محصولاتی مانند پتروشیمی  وجود دارد و کاهش قیمت جهانی ممکن است مبلغ کل فروش این شرکت‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش قیمت‌ها شود.

گفتنی است ارزش معاملات بورس تهران در مجموع به ۱, ۱۴۶ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات آن رقم ۳.۴ میلیارد سهم و اوراق مالی را تجربه کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها