یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با مستقل آنلاین:

ایجاد بازار متشکل ارزی طرحی ناموفق است/ بازار ارز در جهان چیزی شبیه سبزه‌میدان است

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید:چیزی که در دنیا به عنوان بازار ارز می شناسند چیزی شبیه سبزه میدان است یعنی متشکل نیست. به این صورت که نمی‌توان آنها را به صورت یک بازار تحت عنوان بازار متشکل جمع کرد.

ایجاد بازار متشکل ارزی طرحی ناموفق است/ بازار ارز در جهان چیزی شبیه سبزه‌میدان است

 

مستقل آنلاین/سارا حامدی- به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس جذابیت قیمتی در بازار متشکل ارز باعث افزایش حجم ورود ارز توسط صادرکنندگان به کشور می‌شود و این بازار می‌تواند جلوی رانت و فساد را گرفته، قیمت ارز را کاهش دهد و تعادل منطقی در بازار ایجاد کند.

طرح تشکیل بازار متشکل ارزی طرحی است که رییس بانک مرکزی از اجرای آن پایان اردیبهشت ماه خبر داده بود که به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های فنی و طولانی شدن فرایند ثبت شرکت‌ها و مهمتر از آن توجیه کردن صراف‌ها و بانک‌ها راه‌اندازی این بازار به اواخر خردادماه موکول شد.

البته با تمامی این احوال بازار متشکل ارزی هنوز راه‌اندازی نشده است

برخی از کارشناسان موافق این طرح معتقدند مهم‌ترین مزایای راه اندازی بازار متشکل ارز، پایان دادن به حضور  دلالان در بازار سرمایه خواهد بود  زیرا این گروه که از طریق همراهی بازار غیررسمی تهران با بازارهای فرامرزی مشغول تعیین قیمت در بازار ارز هستند در صورت کارامدی بازار متشکل، قدرت خود را از دست خواهند داد.از سوی دیگر برخی معتقدند که راه‌اندازی بازار متشکل ارزی موجب کاهش قیمت ارز نیز خواهد شد.

میثم رادپور کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با «مستقل آنلاین»  با طرح این سوال که به راه‌اندازی بازار متشکل ارزی چگونه قرار است به آشفتگی فعلی بازار ارز کمک کند گفت: در واقع باید دید هدف دولت و بانک مرکزی از راه اندازی چنین بازاری چیست؟ چه چیزی در بازار غیرمتشکل و یا بازار غیرآزاد وجود نداشته که با متشکل کردن بازار  این جایگاه خالی پر می شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به نظر من تشکیل این بازار نمی‌تواند کمک چندانی به بازار ارز بکند. لازم است این موضوع را در نظر داشت که در تمامی دنیا  بازارهای ارز در دنیا از جنس بازارهای غیرمتشکل هستند که اتفاقا بازار به این شکل بهتر فعالیت می‌کند.  در واقع چیزی که در دنیا به عنوان بازار ارز می شناسند چیزی شبیه سبزه میدان است یعنی متشکل نیست. به این صورت که نمی‌توان آنها را به صورت یک بازار تحت عنوان بازار متشکل جمع کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به اعتقاد یک طرح، طرلح موفقی نخواهد بود و به جای ایجاد نظم در در بازار ارز موجب بروز آشفتگی در بازار ارز خواهد شد.

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها