هشدار به مردم:نفت گران شد، بنزین هم گران می‌شود

عربستان سعودی به‌عنوان بزرگترین صادر کننده، می‌خواهد قیمت نفت بالا بماند تا مطمئن شود جریان درآمدی ثابتی دارد و در عین حال تلاش می‌کند اقتصاد خود را متنوع کند.

هشدار به مردم:نفت گران شد، بنزین هم گران می‌شود

غرب، اوپک را به دستکاری قیمت‌ها متهم کرده است

 

به گزارش مستقل آنلاین:

پس از اینکه قیمت جهانی نفت به بالاترین سطح خود در ۱۰ ماه گذشته رسید، هشدارهایی در مورد افزایش هزینه سوخت به رانندگان داده شده است.

قیمت نفت خام برنت، (که معیار قیمت‌‌گذاری است) روز سه‌شنبه در بحبوحه پیش‌بینی‌ها مبنی بر کاهش عرضه، از ۹۵ دلار در هر بشکه عبور کرد.

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، تصمیم عربستان سعودی و روسیه برای کاهش تولید را، باعث «کمبود قابل‌توجه عرضه» تا پایان سال جاری دانست.

گروه اتومبیلرانی RAC هم به رانندگان هشدار داد که در پمپ‌ بنزین‌ها "در موقعیت زمانی سختی قرار دارند".

جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که رانندگان بریتانیا در حال حاضر به طور متوسط ۱/۵۵ پوند برای هر لیتر بنزین و ۱/۵۹ پوند برای هر لیتر گازوئیل پرداخت می‌کنند.

از آغاز ماه اوت، میانگین قیمت بنزین 10p در هر لیتر و قیمت هرلیتر گازوئیل 13p افزایش یافته است.

پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، قیمت نفت افزایش یافت و در ژوئن سال گذشته به بیش از ۱۲۰ دلار در هر بشکه رسید.
درحالیکه قیمت‌ نفت در ماه مه امسال به کمی بیش از ۷۰ دلار در هر بشکه کاهش یافتند، از آن زمان به بعد به طور پیوسته افزایش یافته زیرا تولیدکنندگان سعی کردند تولید را برای حمایت از بازار محدود کنند. عربستان سعودی و روسیه، اعضای گروه اوپک پلاس و دو کشور بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان، در اوایل ماه اوت تصمیم به کاهش تولید گرفتند.

همزمان، اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده روز دوشنبه اعلام کرد که تولید نفت ایالات متحده از مناطق تولیدکننده نفت شیل این کشور، در ماه اکتبر برای سومین ماه متوالی کاهش می‌یابد و به پایین‌ترین سطح خود از ماه می رسیده است.

چرا قیمت بنزین دوباره بالا می‌رود؟

افزایش قیمت سوخت، هزینه باک پر را تا 4 پوند افزایش می‌دهد.
عربستان سعودی به‌عنوان بزرگترین صادر کننده و رهبر گروه، می‌خواهد قیمت نفت بالا بماند تا مطمئن شود جریان درآمدی ثابتی دارد و در عین حال تلاش می‌کند اقتصاد خود را متنوع کند.

با این حال غرب، اوپک را که اعضای آن مرتباً برای توافق بر سر سطح تولید تشکیل جلسه می‌دهند، به دستکاری قیمت‌ها متهم کرده است.

گروه‌های خودروسازی می‌گویند قیمت بنزین و گازوئیل در ماه‌های اخیر جهش کرده‌ و به دلیل اینکه نفت خام جزء اصلی سوخت است، ممکن است افزایش بیشتری در پیش باشد.

AA هشدار داده که افزایش قیمت‌ سوخت در زمانی اتفاق می‌افتد که بازده سوخت خودروها معمولاً در شب‌های تاریک‌تر کاهش می‌یابد، زیرا موتورها نیاز به کار سخت‌تر با بخاری‌ و چراغ‌ دارند.

لوک بودست، سخنگوی AA در مورد قیمت بنزین می‌گوید: «رانندگان با افزایش ۱۰ درصدی قیمت بنزین در هر لیتر از ابتدای ماه اوت تا کنون ضربه خورده‌اند.

تنها چیزی که به نفع آن‌ها بود روشنایی روز در ساعات شلوغی و آب و هوای معتدل بود که به معنای مصرف سوخت کمتر است. حالا رانندگانی که شروع به شادی بیشتری کرده‌اند، رانندگانی هستند که خودروهای برقی دارند."

سایمون ویلیامز، سخنگوی سوخت RAC گفت: با بازگشت نفت به سمت بشکه‌ای 100 دلار، رانندگان در پمپ‌ بنزین‌ها در شرایط سختی قرار می‌گیرند، اما او افزود که افزایش بهای نفت به سه رقم «واقعاً باید میانگین قیمت بنزین را تا 2 واحد دیگر افزایش دهد». .

اما او هشدار داد: "اگر خرده فروشان قصد دارند با افزایش حاشیه سود به ازای هر لیتر درآمد بیشتری کسب کنند، این می‌تواند [متوسط قیمت بنزین] را به 160p نزدیک کند."
تحلیلگران هشدار می‌دهند که افزایش قیمت جهانی نفت می‌تواند بر تورمِ بسیاری از کشورها تأثیر بگذارد. تورم در سال 2022 افزایش یافت و اخیراً شروع به کاهش کرده است.

سوفی لوند یتس، تحلیلگر ارشد سهام در شرکت سرمایه گذاری هارگریوز لانس داون، گفت: «مارک نمادین 100 دلار [هر بشکه نفت] اکنون بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

"این یک تحول دشوار است، زیرا سوخت بخش قابل توجهی از تورم کلی را تشکیل می‌دهد."

آخرین آمار تورم برای بریتانیا توسط اداره ملی آمار (ONS) روز چهارشنبه منتشر خواهد شد. تورم در ماه‌های اخیر کاهش یافته است اما همچنان در سطح بالای 6.8 درصد باقی مانده است.

طی چند سال گذشته خانوارها از قبوض بالاتر سوخت و انرژی آسیب دیده‌اند، در حالی که بازارها قیمت‌ها را برای مقابله با افزایش هزینه‌ها افزایش داده‌اند.
کاهش اخیر ارزش پوند ممکن است سوخت را حتی گرانتر کرده باشد. علاوه بر عرضه و تقاضا، قیمت نفت نیز تحت تأثیر نرخ مبادله بین پوند و دلار قرار می‌گیرد، زیرا نفت خام برنت به دلار معامله می‌شود.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی از اقدامات اوپک پلاس برای محدود کردن عرضه در روز دوشنبه دفاع کرد و گفت که بازارهای انرژی برای محدود کردن نوسانات نیاز به مقررات سبکی دارند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها