در دولت سیزدهم و با تکیه بر دانش داخلی صورت گرفت؛

آپاداناسرام در مسیر احیای توان تولید

آپاداناسرام، بزرگترین تولیدکننده کاشی و سرامیک در ایران یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری است که ابتدا با تکیه بر فناوری و همکاری یک شرکت ایتالیایی راه اندازی شد.

آپاداناسرام در مسیر احیای توان تولید

این شرکت در سال‌های اخیر به دلیل برخی مشکلات در خطوط تولید و تجهیزات موجود دچار وقفه شده بود اما از شهریور ۱۴۰۰ و همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم، احیای آن با تکیه بر دانش و تخصص داخلی مورد توجه جدی قرار گرفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، تعمیر اساسی و راه اندازی مجدد دستگاه پرس شماره دو سالن پُرسلان پس از شش سال توقف یکی از طرح های مهمی است که آبان ماه سال گذشته با استفاده از توان داخلی شرکت عملیاتی شد. این دستگاه از جمله دستگاه‌های پرس بزرگ آپاداناسرام است که پس از تعمیر آن، امکان تولید سرامیک در ابعاد بزرگ یعنی ۸۰در۸۰ را داشته و ظرفیت تولید شرکت را تا دوهزار مترمربع در روز افزایش می‌دهد.

راه اندازی دستگاه رکتیفای سالن پرسلان که وظیفه هندسی کردن و اصلاح سرامیک‌های تولیدی و بهبود کیفیت محصول را برعهده دارد، راه اندازی مجدد اسپری شماره یک سالن تهیه بدنه پس از یکسال توقف و تعمیر و راه اندازی سیستم اطفای حریق انبار کارتن از دیگر طرح های مهم اجرا شده در آپاداناسرام برای افزایش سودآوری، بهبود کیفیت، حرکت در مسیر نیاز بازار، مشتری مداری و ایجاد رقابت بیشتر در بازار داخلی است.

حرکت آپاداناسرام در مسیر کاهش وابستگی به خارج

مهرزاد پورکریم، مدیرعامل شرکت آپاداناسرام با اشاره به “افتتاح دپارتمان اسپری شماره ۳سالن تهیه بدنه” با هدف کاهش وابستگی به خارج از کشور، گفت: راه اندازی این بخش،  با توجه به اینکه شرکت ایتالیایی طرف قرارداد از ابتدا آن را اجرایی نکرده بود، به کاهش وابستگی آپاداناسرام به خارج از کشور کمک قابل توجهی کرده است.

پورکریم دراین باره توضیح داد: در بهمن ماه سال گذشته، این دپارتمان پس از ۱۵ سال وقفه بدست توانمند متخصصان داخلی شاغل در آپاداناسرام افتتاح و راه اندازی شد و وابستگی ما را به طرف ایتالیایی به شدت کاهش داد؛ تا جایی که با راه اندازی این بخش و با هزینه اندک معادل ۳.۵ تا ۴ میلیارد تومان صرفه جویی ارزی حاصل و روزانه ۶۰۰ تن گرانول به ظرفیت تولید آپاداناسرام اضافه شد.

امید به سودآور شدن آپاداناسرام با تکیه بر توان داخل

مدیرعامل شرکت آپاداناسرام با بیان اینکه «این شرکت با تکیه برتوان داخلی و دانش مهندسان خود می‌تواند سودآور شود»، گفت: سال گذشته پیش بینی تولید در بودجه شرکت حدود ۵ میلیون و ۳۰۰هزار تن بود که عملکرد آن به ۶ میلیون و ۴۰۰هزار تن بالغ شد و امسال با توجه به توان داخلی و سیاست هایی که درحال اجرا است، می‌توانیم شاهد خروج این شرکت از زیان انباشته سال‌های قبل باشیم.

وی به طرح های آپاداناسرام در سال جاری اشاره کرد و گفت: سال گذشته تعمیر اساسی دو دستگاه پرس بزرگ از ۱۲خط فعال موجود اجرایی شد که تلاش می کنیم امسال تمامی دستگاه های موجود که به دلیل قدیمی بودن و انجام نشدن عملیات تعمیر و نگهداری، مستهلک شده و راندمان آن کاهش یافته به صورت اساسی تعمیر و راه اندازی مجدد شود که می تواند در افزایش تولید نقش قابل توجهی داشته باشد.

او از تعمیر اساسی و راه اندازی مجدد خط شماره ۱۶ سالن پرسلان پس از ۹سال توقف در سال جدید خبر داد و گفت: در بخشی از این خط که وظیفه بسته بندی محصول را دارد، با اجرای پروژه دانش بنیان تغییراتی داده شد که خوشبختانه نیاز ما را به خارج از کشور برطرف ساخت و با اجرای این طرح بیش از ۹۰هزار یورو صرفه جویی ارزی خواهد شد.

به گفته پورکریم، اجرای پروژه هایی چون تولید سرامیک با ابعاد بزرگ از جمله ۱۰۰در۱۰۰ براساس نیاز بازار، تجمیع خطوط قدیمی لعاب و تجهیز آن به دستگاه های دیجیتال که امکان اجرای بینهایت رنگ بندی را برای محصولات مختلف فراهم می کند، تعمیرات اساسی خطوط سالن بدنه و پرسلان و تجهیز خطوط به دستگاه‌های دیجیتال و نانو پولیش که در مجموع باعث افزایش راندمان تولید و بهبود کیفیت محصول خواهد شد از جمله پروژه‌های طراحی شده آپاداناسرام برای سال ۱۴۰۱ است.

وی همچنین به جایگزینی کائولن وارداتی با کائولن داخلی که از جمله اقدامات دانش بنیان آپاداناسرام بوده است اشاره و تصریح کرد: به همت کارشناسان شرکت آپادانا سرام و در راستای بومی سازی تولید مصرف کائولنkn83 که تا قبل از این از کشور اوکراین وارد می شد و ضمن ارزبری، به دلیل شرایط فعلی کشور اوکراین، کمیاب شده بود، این محصول با کائولن تولید داخل جایگزین شد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها