چین و هند قحطی و بحران غذایی ایجاد می کنند؟

چین و هند اعلام کرده اند صادرات غلات و گندم را متوقف میکنند و این اقدام می تواند به قحطی جهانی منجر شود.

چین و هند قحطی و بحران غذایی ایجاد می کنند؟

به گزارش مستقل آنلاین بی بی سی جهانی نوشت:

ممنوعیت صادرات غلات و برنج از هند در اردیبهشت ماه، پس از اینکه هوای گرم غیرقابل تحمل بر محصول گندم تأثیر گذاشت و قیمت های محلی را افزایش داد، اعلام شد.

اگرچه هند صادرکننده عمده گندم نیست، اما این حرکت بازارهای جهانی را با افزایش نزدیک به 6 درصدی شاخص گندم معیار شیکاگو ناآرام کرد.

 قیمت گندم در ماه مارس و آوریل پس از حمله روسیه به اوکراین و همچنین قیمت سایر مواد غذایی افزایش یافته بود.

 اختلال ناشی از جنگ به این معنی است که میلیون ها تن گندم نتوانسته اند اوکراین را که یکی از بزرگترین صادرکنندگان جهان است، ترک کنند.

 کلی گوگری، از گروه تحقیقاتی اطلاعات کشاورزی Gro Intelligence، توضیح می دهد که ممنوعیت هند منجر به افزایش قیمت بیشتر شد زیرا "خریداران جهانی پس از کاهش صادرات از منطقه دریای سیاه به عرضه از هند وابسته بودند".

 

 تحریم هند بر چه کسانی تأثیر گذاشته است؟

 

 هند دومین تولیدکننده بزرگ گندم در جهان است، اما کمتر از یک درصد از تجارت جهانی گندم را به خود اختصاص داده است.  مقدار زیادی از آن را برای تهیه غذای یارانه ای برای فقرا نگه می دارد.

 اما درست قبل از اعلام این ممنوعیت، هند قصد داشت با ارسال 10 میلیون تن گندم رکورد در سال جاری صادرات خود را افزایش دهد.

 این کشور به بازارهای جدید در آسیا و آفریقا عرضه می کرد و حتی پس از ممنوعیت، چندین کشور گفتند که برای ادامه صادرات با هند در تماس هستند.

 هند می گوید که برخی از کشورها همچنان صادرات گندم را دریافت خواهند کرد و "به کمک همسایگان در موارد نیاز خود ادامه خواهد داد."

 بازارهای اصلی صادراتی آن بنگلادش، نپال و سریلانکا - و همچنین امارات متحده عربی هستند.

 طبق گزارش رصدخانه پیچیدگی اقتصادی (OEC) در سال 2019-2019، سریلانکا و امارات بیش از 50 درصد گندم خود را از هند وارد کردند و نپال بیش از 90 درصد را وارد کرد.

 هنوز مشخص نیست که آیا این کشورها همچنان گندم هند را بر اساس قراردادهای موجود دریافت خواهند کرد یا در معاملات آتی عرضه خواهند کرد.

 با این حال، مصر می گوید که خریدهای دولتی گندم هند ادامه خواهد یافت.  این یکی از بزرگترین واردکنندگان گندم در سطح جهان است.

 صندوق بین‌المللی پول از هند خواسته تا در ممنوعیت صادرات تجدیدنظر کند و گفت که این ممنوعیت می‌تواند نقش مهمی در کمک به کاهش بحران فعلی عرضه گندم برای کشورهایی که بیشترین آسیب را از جنگ اوکراین دیده‌اند، ایفا کند.

 جدای از جنگ در اوکراین، آب و هوا در برخی از کشورهای عمده صادرکننده گندم تأثیر داشته است.

 کلی گوگری از گرو اینتلیجنس می گوید: «خشکسالی، سیل و موج گرما محصولات برخی دیگر از تولیدکنندگان عمده (ایالات متحده، کانادا و فرانسه) را تهدید می کند».

 بر اساس گزارش دولت آمریکا، تولید جهانی گندم برای دوره 2022-2023 کمترین میزان در چهار سال گذشته خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود که ذخایر جهانی گندم به پایین‌ترین حد خود طی شش سال اخیر برسد.

 گرو اینتلیجنس همچنین اشاره می کند که قیمت جهانی کود در سال گذشته سه برابر شده است و خطر کاهش "قابل توجه" در عملکرد محصولات در سال جاری را به دنبال دارد.

 این موسسه تخمین می‌زند که این رویداد - همراه با عوامل دیگر - به این معنی است که ذخایر جهانی گندم به پایین‌ترین سطح خود از زمان بحران مالی سال 2008 رسیده است.

چین - بزرگترین تولیدکننده گندم در جهان برای جمعیت عظیمش - در ماه مارس گفت که محصول زمستانی این کشور به دلیل بارندگی شدید در سال 2021 می تواند "بدترین محصول در تاریخ" باشد.

هنوز در مورد وضعیت واقعی برداشت و اینکه آیا تأثیر بدی بر آن خواهد گذاشت یا خیر، تردید وجود دارد.

 اما اگر اینطور باشد، چین ممکن است بخواهد در بازارهای جهانی خرید کند تا سهام خود را افزایش دهد و عرضه جهانی را محدودتر کند و قیمت ها را بالا ببرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها