با اجرای طرح تحول زمین شناسی در خراسان جنوبی انجام می‌شود:

افزایش عمق اکتشافات زمین شناسی کشور برای نخستین بار

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار کرد: عمق اکتشافات زمین شناسی کشور، با اجرای طرح تحول زمین شناسی ایران در خراسان جنوبی برای اولین بار به «یک در پنجاه هزار» افزایش یافت.

افزایش عمق اکتشافات زمین شناسی کشور برای نخستین بار

به گزارش می‌متالز، عباس جرجانی، روز جمعه ۱۶ اردیبهشت گفت: به دلیل نبود تجهیزات پیشرفته در اثر تحریم‌های اقتصادی، تمامی اکتشافات زمین شناسی کشور تا کنون تا عمق «یک در دویست و پنجاه هزار» و «یک در صد هزار» انجام شده بود، اما اکنون با اجرای طرح تحول زمین شناسی در خراسان جنوبی، این اکتشافات برای اولین بار در کشور در عمق «یک در ۵۰ هزار» انجام شد.

وی افزود: برای انجام اکتشافات عمیق‌تر در طرح تحول زمین شناسی ایران، با مشارکت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، ۲۰۰ متخصص زمین شناسی کشور از ۷ ماه گذشته در خراسان جنوبی مستقر شدند و کار پیجویی و پیمایش در عرصه‌ای به مساحت ۱۵ هزار کیلومتر مربع در استان انجام شد.

وی گفت: در این پیمایش و اکتشاف در عمق «یک در ۵۰ هزار» از تمامی مکان‌هایی که امکان وجود معدن و یا ماده معدنی در آن بود، نمونه برداری و به آزمایشگاه زمین شناسی ایران در تهران ارسال شد.

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی افزود: با انجام مرحله اول اکتشافات طرح تحول زمین شناسی ایران در خراسان جنوبی، نقشه‌ی زمین شناسی شهرستان‌های خوسف، بیرجند، درمیان و سربیشه تا عمق « یک در ۵۰ هزار»، تهیه و آنالیز‌های مختلف بر روی آن انجام شد.

جرجانی افزود: با اتمام تحقیقات بر روی نمونه‌های ارسال شده در اکتشافات خراسان جنوبی به آزمایشگاه زمین شناسی تهران، به زودی خبر‌های خوشی به مردم استان و کشور در خصوص شناسایی ذخایر معدنی بیشتر و جدید در خراسان جنوبی داده می‌شود.

خراسان جنوبی با توجه به ساختار زمین‌شناسی از ذخایر غنی معدنی با تنوع قریب به ۵۰ نوع ماده معدنی از مجموع ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور برخوردار است که با دارا بودن ۶۹۸ معدن با ذخیره قطعی حدود ۷ میلیارد تُن و اشتغال بیش از ۱۳ هزار نفر در این بخش، یکی از پنج استان معدنی کشور محسوب می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها