افزایش قیمت نفت برای ایران باارزش‌تر از برجام است؟

رویترز مدعی شده سه مقام آگاه در تهران به این خبرگزاری انگلیسی گفته‌اند که ایران برای احیای برجام عجله‌ای ندارد.

افزایش قیمت نفت برای ایران باارزش‌تر از برجام است؟

افزایش قیمت نفت برای ایران باارزش‌تر از برجام است؟

 

به گزارش شفقنا؛ رویترز مدعی شد: حمله روسیه به اوکراین که باعث بالاتر رفتن قیمت نفت شد، باعث شده تا ایران برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) چندان عجله‌ای نداشته باشد.

درحالیکه مسئله خروج سپاه پاسداران از لیست گروه‌های تروریستی خارجی یا -اف‌تی‌او- باعث شده تا فعلاً روند مذاکرات احیای برجام به بن‌بست بخورد، اما هدف نهایی هنوز احیای مجدد توافق است، به همین خاطر مقامات ایرانی معتقدند که افزایش قیمت نفت با افزایش درآمدها، دریچه‌ای از فرصت را برای ایران باز کرده است و به اقتصاد این کشور ماه‌ها فرصت تنفس داده است.

در همین حال یک مقام ارشد ایرانی که از ذکر نامش خودداری کرد گفت: برنامه هسته‌ای ما طبق برنامه پیش می رود و زمان به نفع ماست.

این مقام مسئول با بیان اینکه «اگر مذاکرات شکست بخورد، پایان دنیا نخواهد بود» افزود: این واقعیت که اقتصاد ایران اکنون چندان متکی به احیای توافق نیست، در صورت از سرگیری مذاکرات، اهرم قوی برای مذاکره‌کنندگان آن ایجاد می‌کند.

اگرچه ایران ارقام دقیقی را در مورد فروش نفت فاش نمی کند، یک مقام نفتی ایران گفت که این رقم در حال حاضر حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز است و بیشتر آنها با تخفیف زیادی به چین می‌روند که مقامات ایرانی از افشای آن خودداری کرده‌اند.

با این حال، قیمت جهانی نفت خام همچنان بالاست و قیمت نفت برنت در ماه مارس به ۱۳۹ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از سال ۲۰۰۸ پس از حمله روسیه به اوکراین است.

مقامات ایرانی علناً از فشارهای ایالات متحده شانه خالی کرده‌اند و می‌گویند که تهران در کار بر روی تحریم ها ماهر شده است زیرا این تحریم ها برای دهه ها یک واقعیت واقعی بوده است.

جهاد آزور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول (IMF) گفت که اقتصاد ایران طی چند سال گذشته با تحریم‌ها سازگار شده است.

آزور به رویترز گفت: افزایش قیمت نفت و افزایش تولید نفت (ایران) یک افزایش اضافی در درآمدها را تشکیل می‌دهد.

علی‌رغم افزایش اخیر درآمدها، تحریم‌ها همچنان تأثیر عمده‌ای بر زندگی روزمره در ایران دارد، به این معنی که همه از نخبگان تجاری گرفته تا خانواده‌های کم درآمد با تورم فزاینده، سقوط ارز و افزایش بیکاری مواجه هستند.

به همین خاطر است که حاکمان ایران پایان دادن به تحریم‌ها را ترجیح می‌دهند، چون جلوی نارضایتی عمومی را می‌گیرد و در درازمدت خانواده‌های ایرانی را به یک ثبات اقتصادی و اجتماعی می‌رساند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها