طرح عرضه خودرو در بورس

به گفته عضو کمیسیون صنایع مجلس این آمادگی وجود دارد که عرضه خودرو در بورس قانون شود.

طرح عرضه خودرو در بورس

ایزدخواه می گوید: قرار بود طرح عرضه خودرو در بورس به قانون تبدیل شود که با تغییر دولت و وزیر، این موضوع از فوریت کنار رفت. البته به تازگی وزیر صمت در این باره صحبت هایی می کند و شاهین نیز در بورس عرضه شد.

سال گذشته فاطمی امین وزیر صمت گفته بود که در نظر دارد خودرو را از طریق بورس به دست مشتری برساند و طرح قرعه کشی را منتفی کند. مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در تازه‌ترین اظهار نظرش درباره عرضه خودرو در بورس کالا معتقد است که این طرح، ایده مناسبی برای جایگزینی قرعه کشی خودرو بوده و در قالب طرحی در مجلس در مراحل نهایی است.

بعد از آنکه عشقی (رئیس سازمان بورس) از درخواست جدی یکی از خودروسازان برای عرضه یکی از محصولاتش در بورس کالا خبر داده بود، سرانجام در تاریخ ۲۴ اسفند پارسال مشخص شد که خودروساز موردنظر، شرکت سایپا بوده و خودرویی که برای اولین‌بار به بورس رفته نیز خودرو شاهین دنده‌ای است.

در همین راستا، رحیمی (سرپرست مدیریت عملیات عرضه بورس) چندین نکته مهم را درباره عرضه شاهین در بورس اعلام کرد:

۱- خودرو شاهین سایپا، بعنوان نمونه وارد بورس شده است؛ بنابراین پس از بررسی مزایا و معایب آن، درباره عرضه سایر خودرو‌ها در بورس کالا نیز تصمیم‌گیری می‌شود.

۲- حداقل ۸۰% از تولید سالیانه شاهین، قرار است از طریق بورس کالا عرضه شود.

۳- برای خرید شاهین از بورس، نیازی به فرآیند قرعه کشی سایپا نیست چراکه خودرو، نهایتا توسط مصرف کننده نهایی و در یک حراجی منصفانه، خریداری می‌شود.

۴- در صورتیکه شاهین با قیمت واقعی در بورس فروخته شود، زیان شرکت سایپا نیز کمتر می‌شود. همچنین در صورت وجود اختلاف قیمت میان قیمت نهایی بورس و قیمت کارخانه، مابه التفاوت این قیمت، به جیب خودروساز واریز می‌شود.

۵- تمامی افرادی که دارای کد بورسی هستند، می‌توانند در حراجی شاهین نیز شرکت کنند./باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها