مهدی پازوکی استاد دانشگاه در گفتگو با مستقل؛

اگر پشت پرده وجود دارد، دستگاه‌های نظارتی چه می‌کنند؟

پازوکی می‌گوید: اگر پشت پرده وجود دارد و دولت با آن مقابله نمی‌کند دستگاه‌های نظارتی برای چه حقوق می‌گیرند؟ مسئله این لست که دولت با اقتصاد برخورد سیاسی می‌کند و این امر برای اقتصاد ایران فوق العاده خطرناک است.

اگر پشت پرده وجود دارد، دستگاه‌های نظارتی چه می‌کنند؟

اگر پشت پرده وجود دارد، دستگاه‌های نظارتی چه می‌کنند؟

سرویس اقتصادی

سید ابراهیم رئیسی دستور شناسایی عوامل پشت پرده گرانی‌ها را صادر کرده و معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نیز بدون توجه به عوامل بنیادین گرانی، دستور بازگشت قیمت را داده است.

اما واقعا پشت پرده گرانی‌ها کیست و نهادهای نظارتی در این ماجرا چه می‌کنند؟ چرا دولت که خبر از پشت پرده دارد عوامل پشت پرده را به قوه‌ی قضائیه معرفی نمی‌کند؟ آیا رئیس جمهور در حال طی طریق احمدی‌نژاد است که با بگم بگم مخالفان خود را تهدید می‌کرد و در نهایت هم هیچ اسمی را علنی نکرد؟ آیا برنامه اقتصادی چند هزار صفحه‌ای رئیسی، سرفصلی بنام عوامل پشت پرده گرانی‌ها داشت؟ برنامه اقتصادی رئیسی این روزها چگونه کار می‌کند؟ به جهت بررسی موضوع فوق گفتگو کردیم با مهدی پازوکی، دکترای اقتصاد و استاد دانشگاه که مشروح آن را می‌خوانیم:

 

 رئیسی این روزها اظهار نظرات جنجال برانگیزی داشته است از دستور برای حل فقر مطلق تا افشای پشت پرده گرانی‌ها. بنظر شما چرا پس از گذشتن ده ماه از حضور رئیس جمهور در دولت هنوز وی نتوانسته برنامه مشخص و ساختارمندی داشته باشد؟

 

این حرف غیرمنطقی است، اگر پشت پرده وجود دارد و دولت با آن مقابله نمی‌کند دستگاه‌های نظارتی برای چه حقوق می‌گیرند؟

بحث بر سر این است که دولت با اقتصاد برخورد سیاسی می‌کند و این امر برای اقتصاد ایران فوق العاده خطرناک است.

یعنی در واقع دولت برخورد کارشناسی نمی‌کند، رئیس بانک مرکزی و معاون اول و معاون اقتصادی دقیق کار نمی‌کنند و متاسفانه جزء ضعیف‌ترین مدیران بعد از انقلابند.

مثلا معاون اول را با جهانگیری مقایسه کنید، وزیر اقتصاد را با نوربخش مقایسه کنید، رئیس سازمان برنامه را با نجفی مقایسه کنید، می‌بینید که تیم ضعیف است و آدم‌هایی را آورده‌اند که نه کار بلدند نه اقتصاد را می‌شناسند.

بنظر من یکی از نتایج این تیم که به روحانی هم فحش می‌دادند، افزایش شدید قیمت‌ها بوده است.

با اقتصاد نمی‌شود دستوری برخورد کرد و باید رویه برخورد علمی باشد. این تیم باید کشورداری را یاد بگیرد، حتی از همین قَطر که یک پنجم استان هرمزگان ماست، ولی امروز بازی‌های جام جهانی در آن انجام می‌شود و شرکت‌های هواپیمایی بزرگ در آن وجود دارند. ما یک شرکت هواپیمایی خوب نداریم، فرودگاه امام را نیز نگذاشتند دولت خاتمی بسازد خودشان هم نساختند، به این کارها چه کسی باید پاسخ دهد؟

الان معدل مدیران، کوتوله شده است امروز بچه‌های ایران تحصیلات عالیه دارند اما مدیران را نگاه کنید؛ لیسانس اقتصاد ندارند، ولی دکترای اقتصاد گرفتند! 

بنابراین الان تفکر مصباح یزدی کاملا حاکم شده و این تفکر جز عقب راندن ایران چیزی در آن وجود ندارد.

الان معاون وزیر صنعت گفته قیمت‌ها باید به قبل عید برگردد مگر قیمت دستور می‌پذیرد؟ این حرف بدترین حرفیست که این آدم زده است. اصلا این‌ها اقتصاد نمی‌فهمند! دخالت دولت‌ها در اقتصاد نیز جز فساد نتیجه‌ای ندارد.

 

دیگر نقاط اساسی و چالش برانگیز اقتصادی و سیاسی رئیسی چیست که ممکن است او را دچار چالش کنند؟

 

شما بدهکاران بانکی را نگاه کنید اگر پول گرفته‌اند و در حال تولیدند که باید تشویق شوند، اما اگر پول را خورده‌اند باید محاکمه شوند.

شما ببینید فساد را چه کسی آورد؟ همین تیم احمدی نژاد که دوباره سر کار آمده‌اند.

شما الان حساب کنید آقای خاتمی اگر یک قِران دزدی کرده بود پدرش را درآورده بودند. البته من نوکر خاتمی نیستم من نوکر مردم ایرانم اما دولت خاتمی چون با دنیا مودب برخورد کرد خوب پیش رفت. اما امروز بخاطر عدم امضای برجام روزانه هزینه‌های سنگینی به مردم ایران تحمیل می‌شود، دولت رئیسی نیز بدون برجام قطعا فشار بیشتری به توده‌های مردم خواهد آورد. بنابراین برجام به نفع ماست.

ما الان یک مشکل در تفکر امام صادقی‌ها داریم که فکر می‌کنند اگر ما با دنیا تعارض داشته باشیم و به دنیا فحش دهیم می‌توانیم موفق شویم این تفکر یک تفکر ضد توسعه و خلاف منافع ملت ایران است.

اگر گذاشته بودند برجام که ۵ درصد مراحل آن مانده بود اجرا شود، چه می‌شد؟ اما الان نگاه کنید آمریکایی‌ها هم دست ما را خوانده‌اند که چه کسانی در قدرت هستند.

من به عنوان یک آدم تحصیل کرده اسم نمایندگان تهران را نمی‌دانم اما نمایندگان مجلس اول تهران در سال ۵۹ از فخرالدین حجاری و بازرگان و آقای خامنه‌ای را با مدارک تحصیلی به یاد دارم اما مجلس فعلی به مراتب ضعیف‌تر است و تفکر جبهه پایداری که به منافع ایران نمی‌اندیشند باعث شده جوانان تحصیلکرده ایران به مجلس راه نیابند.

من تفکر پایداری را یک تفکر واپسگرا و عقبگرد می‌بینم، شما نگاه کنید همین افزایش حداقل حقوق که خیانت بزرگی دولت در حق کارگران کرد، الان حساب کنید چقدر قیمت کالاها بالا رفته است دولت تورم را ۴۰ درصد اعلام کرده است بعد با چه حسابی حداقل حقوق را ۵۷ درصد اضافه کرده‌اند؟

این مخارج پدر بخش خصوصی را در می‌آورد و باعث بیکاری خواهد شد. الان مدیران دولتی حقوقشان ۱۴ میلیون تومان بالا می‌رود چون حداکثر حقوق ۲ برابر حداقل حقوق است. یعنی مخارج دولت بالا می‌رود. شرکت‌ها نیز ۳۸ درصد حقوق کارکنان را افزایش داده‌اند، این نشان می‌دهد این رفتارها فقط پوپولیستی است.

از فرانسه یاد بگیرید که مردم خیابان‌ها را هم آتش زدند اما حقوق‌ها افزایش نیافت که نقدینگی زیاد شود. در ۷ ماه گذشته نیز به شدت قیمت مواد غذایی افزایش یافته است و این نتیجه ناشی از بلد نبودن دولت است.

واقعا کسی که ۵۷ درصد حقوق را افزایش داده است باید محاکمه شود. کارگران توهم پولی دارند اما سرمایه‌دارها این مسئله را می‌فهمند.

 

جزئیات این گرانی که رئیسی از آن حرف می‌زند چیست؟ آن پشت پرده‌ها دقیقا در کجا جریان دارد؟

جزئیات گرانی این است که ما اقتصاد را بلد نیستیم اداره کنیم.

نمونه ترکیه است که زمانی موفق شد که دکتر کمال درویش معاون بانک جهانی را وزیر اقتصاد کردند و این آدم اقتصاد را مرتب کرد و نرخ تورم ۷۰ درصدی را به ۷ درصد رساند و کار علمی کرد. او به دنبال منافع ملی بود و خط قرمز او استقلال بانک مرکزی و انضباط اقتصادی بود.

یاشار سلطانی توئیت زده بود که مالک پتروشیمی میانکاله بدهکار بانکی است، خب اگر این آدم بدهکار است چرا تعهد جدید برای او ایجاد می‌کنید؟

انضباط اقتصادی همین مسائل است که سه بخش دارد:

 اول در حوزه‌ی بودجه که امسال هم ردیف‌های آن را ادغام کردند و کسی سر در نمی‌آورد چه سازمانی چقدر گرفته است. همین کار را دوره احمدی‌نژاد هم کردند و جز فساد چیزی بیرون نیامد.

دوم بی‌انضباطی پولی در سیستم بانکی است الان وزیر اقتصاد باید اعلام کند چه کسانی چقدر پول گرفته‌اند. شما الان ۱۰۰ میلیون وام بخواهید ۲۵ درصد بیشتر باید ضمانت بگذارید. اگر این آقایان ضمانت داده‌اند باید ضمانتشان تصرف شود پول بیت المال که شوخی ندارد. افکار عمومی هم این‌ها را می‌فهمد.

سوم بی‌انضباطی مربوط به ادارات است سازمان امور اداری کشور جزء فشل‌ترین سازمان‌های کشور است و باید ببینند که رشته مدیران این سازمان چیست.

ما این همه فارغ‌التحصیل مدیریت داریم و باید آن جا باشند الان مدیرکل‌های سازمان امور اداری حقوق معاون وزیر می‌گیرند. رئیسی می‌خواهد این سیستم را درست کند؟

همه جای دنیا بهترین نخبگان را جذب دولت می‌کنند ما عقب‌ماندگان ذهنی را جذب کرده‌ایم.

 

 با این ضعف ساختار مدیریتی چه باید کرد؟

 

الان جوان درس خوانده فوق لیسانس گرفته ولی کاری برایش نیست، اما روز به روز دانشگاه می‌سازند. چون نمایندگان مجلس رای نمی‌آورند فردایش می‌خواهند رئیس دانشگاه شوند.

بنابراین مشکل کشور در بی‌عقلی و بی‌تدبیری است. الان طبق سند چشم‌انداز ما باید در سال ۱۴۰۴ شاگرد اول اقتصاد منطقه باشیم، نه تنها فاصله ما با کشورهای منطقه کم نشده بلکه بیشتر شده است. از ترکیه و امارات تا آذربایجان! چرا؟ چون ما علمی برخورد نکردیم!

شما وزرای ما را ببین یک زمانی دنیا به وزیرخارجه ما افتخار می‌کرد. الان وزیرخارجه را با ظریف مقایسه کن!

بنابراین تصور من این است که سال ۱۴۰۱ قطعا فشار تورمی به توده‌های مردم بیشتر خواهد بود.

الان شما جز شخص احمدی نژاد و رحیم مشایی و بقایی از دولت احمدی نژاد کسی را بیرون نمی‌بینید همه‌ی اعضای دولت نهم و دهم درون دولت رئیسی‌اند. باعث وضع موجود کیست؟

ما الان متاسفانه یک بیماری داریم که به شدت آدم‌های پاچه‌خوار و کوتوله در کشور رشد کرده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها