جعفری در راستای تحقق شعار سال اعلام کرد؛

طراحی 5 راهبرد برای توسعه اقتصاد دانش بنیان ها از سوی ایمیدرو

رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: این سازمان، بسترساز و حرکت دهنده بخش معدن و صنایع معدنی به سمت اقتصاد دانش بنیان است و در این مسیر 5 راهبرد طراحی کرده است.

طراحی 5 راهبرد برای توسعه اقتصاد دانش بنیان ها از سوی ایمیدرو

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، وجیه ا... جعفری در نشست طرح تحقق اقتصاد دانش بنیان در بخش معدن و صنایع معدنی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: ایمیدرو 5 راهبرد را برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در این بخش طراحی کرده و در حال بررسی چگونگی عملیاتی سازی آنها در راستای تحقق شعار سال (تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین) است.

وی افزود: 

این راهبردها شامل تسهیل و بهبود فضای کسب و کار و بازار محصولات دانش بنیان، توسعه اشتغال پایدار و تکمیل زنجیره ارزش مبتنی بر نوآوری و فناوری های نوین و برافکن، توسعه دانش مبتنی بر انقلاب صنعتی نسل 4 و هوشمندسازی، توسعه شرکت های تخصصی دانش بنیان بخش معدن و صنایع معدنی و نیز توسعه زیرساخت های نوآوری و فناوری های نوین در این بخش است.

جزئیات راهبردهای توسعه اقتصاد دانش بنیان

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به جزئیات راهبردهای توسعه اقتصاد دانش بنیان در بخش معدن و صنایع معدنی تصریح کرد: در راهبرد نخست، ایجاد فن بازار و سامانه عرضه و تقاضای محصولات دانش بنیان، برگزاری نمایشگاه توانمندی شرکت های دانش بنیان و ایجاد سامانه جامع ارتباطات فعالان بخش معدن و صنایع معدنی است.

وی ادامه داد: 

برگزاری تورهای فناورانه برای شرکت های دانش بنیان جهت شناسایی نیازها و ایده ها، ارائه خدمات مِنتورینگ (مربی گری) و تسهیل گری برای راه اندازی استارتاپ ها، شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی محصولات و برگزاری جلسات هم اندیشی ایمیدرو با این شرکت ها برای رفع مشکلات، از دیگر برنامه هاست. 

جعفری درباره راهبرد دوم برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در بخش معدن و صنایع معدنی گفت: 

توسعه صنایع پایین دستی در راستای فناوری و نوآوری، توسعه کاربرد فناوری های برافکن در صنعت فولاد، تعریف طرح های تقاضا محور مبتنی بر فناوری و ارتقای بهره وری و نیز توسعه حوزه مواد پیشرفته فلزی و آلیاژهای خاص با مشارکت شرکت های دانش بنیان در این راهبرد پیگیری می شود.

وی افزود: در راهبرد سوم، دستیابی به مدل هوشمندسازی و انقلاب صنعتی نسل 4 در بخش معدن و صنایع معدنی و نیز آموزش کارکنان و مدیران در این حوزه، شبیه سازی ماشین آلات معدنی با هدف ارتقای مهارت ها و همچنین، شبکه سازی، توسعه دانش و اطلاع رسانی برای راه اندازی استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان مورد نظر است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو بیان داشت: 

حمایت از شرکت های دانش بنیان تخصصی با مشارکت شرکت های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی برای ورود دیگر شرکت ها به این حوزه، راه اندازی کنسرسیوم شرکت های دانش بنیان در حل چالش های بین رشته ای و ایجاد طرح زیست بوم حوزه فناوری و نوآوری، بخشی از طرح های مطرح در راهبرد 4 است.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت این شرکت ها برای توسعه حوزه های اکتشاف، بازیافت پسماندها و دستیابی به دانش فنی حوزه های موردنیاز، ایجاد موسسات پژوهشی نوع سوم، حمایت از صندوق های پژوهش و فناوری برای حمایت از دانش بنیان ها، حمایت از استارتاپ ها و دانش بنیان ها توسط صندوق بیمه معدنی و فراهم کردن زمینه همکاری بین شرکت های دانش بنیان های داخلی و خارجی، از جمله بخش های راهبرد 5 است.

برنامه برای ورود دانش بنیان ها به بخش معدن و صنایع معدنی

در این نشست، غلامرضا ملاطاهری، مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو گفت: 

یکی از ضرورت ها برای توسعه شرکت های دانش بنیان، شبکه سازی برای هم رسانی کردن صاحبان ایده، نخبگان، شرکت های بخش معدن و صنایع معدنی و غیره است تا درخواست ها، تقاضاها و توانمندی ها در حوزه دانش بنیان در یک بستر (پلتفرم) مشخص مطرح شود.

وی ادامه داد: ضرورت دیگر، لزوم فراهم کردن مصادیق ورود شرکت های دانش بنیان به بخش معدن و صنایع معدنی است تا این شرکت ها بر روی نیازهای فناوری، تجهیزات و زیرساخت ها این بخش کار کرده و ایده سازی کنند. پذیرش ریسک استفاده از محصولات دانش بنیان با استفاده از شرکت های سرمایه گذاری خطر پذیر و ظرفیت های صندوق بیمه معدنی، از دیگر ضرورت هاست.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها