تقاضای مسکن به دلیل کاهش نرخ رشد جمعیت افت می کند

مدیر عامل گروه سرمایه گذاری مسکن با تاکید بر اینکه افزایش قیمت مسکن امسال شدید نخواهد بود، گفت: احتمال اینکه تقاضای مسکن به دلیل کاهش نرخ رشد جمعیت افت کند وجود دارد.

تقاضای مسکن به دلیل کاهش نرخ رشد جمعیت افت می کند

تحلیلگران و فعالان بازار مسکن بر این باور هستند که تحولات بخش مسکن به خصوص بازار مسکن در سال جاری چندان سخت نیست و امسال هر چقدر هم که تورم شدید داشته باشیم قیمت مسکن به دلیل جهش های پی در پی در سال های اخیر و کاهش قدرت خرید نمی تواند جهش گونه رشد داشته باشد.

برخی از املاکی ها که این روزها با مهمان های ناخوانده ای مثل اتباع افغان مواجه شده اند می گویند که حتی این سیل عظیم ورود متقاضیان جدید به بازار مسکن نیز نمی تواند قیمت ها را جهش وار افزایش دهد.

با توجه به افزایش بی رویه قیمت مسکن در سالهای گذشته و ایجاد یک قیمت کاذب، بازار، کشش قیمت‌های نجومی جدید را نخواهد داشت و شاهد ثبات بازار و رونق معاملات باشیم

اما مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرگزاری بازار معتقد است که برخی از مناطق تهران به دلیل رکود حاکم بر بازار کاهش قیمت مسکن را تجربه کرده اند.

او معتقد است که با توجه به افزایش بی رویه قیمت مسکن در سالهای گذشته و ایجاد یک قیمت کاذب، بازار، کشش قیمت‌های نجومی جدید را نخواهد داشت و شاهد ثبات بازار و رونق معاملات باشیم.

بازار مسکن ایران در رکود تورمی به سر می‌برند و پس از یک دوره رشد، به جایی رسیده که امکان افزایش قابل توجه قیمت وجود ندارد و با توجه ادامه تورم در اقتصاد، به مرحله رکود تورمی در این بازار می‌رسیم

«علی ایزدی» کارشناس حوزه مسکن نیز رکود تورمی را عامل تحولات بازار مسکن دانسته و معتقد است؛ بازار مسکن ایران در رکود تورمی به سر می‌برند و پس از یک دوره رشد، به جایی رسیده که امکان افزایش قابل توجه قیمت وجود ندارد و با توجه ادامه تورم در اقتصاد، به مرحله رکود تورمی در این بازار می‌رسیم.

اما یاسر امامی مدیر عامل گروه سرمایه گذاری مسکن نیز می گوید: اگر برجام امضاء و احیا شود و شرایط اقتصادی کمی تغییر کند سال ۱۴۰۱ وارد رکود عمیق تر خواهیم شد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا می توان انتظار کاهش قیمت مسکن را داشت؟ ادامه داد: شاید بعد از دو سه سال شاهد کاهش قیمت باشیم. اما قطعا تصور افزایش قیمت شدید مسکن در سال ۱۴۰۱ را به هیچ وجه نمی توان داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که رشد نهاده های تولید مسکن می تواند باعث رشد قیمت تمام شده مسکن و در نهایت رشد قیمت مسکن برای متقاضیان و مصرف کننده های نهایی شود؟ تاکید کرد: یک مساله ای که وجود دارد این است که احتمالا با افزایش جزئی در نهاده های تولید مسکن مواجه خواهیم شد و افزایش دستمزدها به ساخت و ساز هم تاثیر خواهد گذاشت. در شرایط رکود هم شاهد افزایش قیمت شدید نخواهیم بود. اما به هر حال سال ۱۴۰۱ سال تثبیت قیمت مسکن خواهد بود.

شاید در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده با توجه به کاهش نرخ رشد جمعیت تقاضای مسکن هم افت کند. این مطالعه برای امروز و چهار سال آینده است و کمبود مسکن به هر حال وجود دارد

امامی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ورود برخی متقاضیان جدید می توان گفت بازار مسکن با تقاضای جدیدی مواجه شود؟ گفت: شاید در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده با توجه به کاهش نرخ رشد جمعیت تقاضای مسکن هم افت کند. این مطالعه برای امروز و چهار سال آینده است و کمبود مسکن به هر حال وجود دارد.

وی ادامه داد: اما دولت سیزدهم با طرح نهضت ملی مسکن قصد دارد با تولید ۴ میلیون واحد مسکونی این کمبود را برطرف کند. این طرح در چند حوزه انجام می شود. مسکن روستایی که اساسا با مقوله سیاستهای شرکت سرمایه گذاری مسکن تفاوت دارد چرا که ما در مسکن روستایی نمی توانیم ورود کنیم.

مدیر عامل گروه سرمایه گذاری مسکن خاطر نشان کرد: هدف ما خدمت به دولت و سپس به سهامداران برای سوددهی است تا راضی باشند. در پروژه های مسکن اقدام ملی که قرار است ۴ میلیون مسکن احداث شود اعلام آمادگی و موافقت کرده ایم که با معرفی پروژه ها شاخص های اقتصادی برای سوددهی را اگر داشته باشد و ویژگیهای استاندارد را هم در سیاستهای سرمایه گذاری مسکن اگر داشته باشد برای آن پروژه اعلام آمادگی می کنیم.

آنطور که ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان تهران اعلام کرده است اخیرا چهار پروژه مسکن ملی در جنوب استان تهران آغاز شده است. در ۴ نقطه شهر تهران، شامل بومهن، دماوند، نصیر شهر و رباط کریم، واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در حال ساخت است و پیشرفت خوبی داشته اند./خبرگزاری بازار

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها