علی خسروانی از توقف طرح واردات خودرو می‌گوید؛

خودرو با جان مردم سروکار دارد

خسروانی می‌گوید: این نکته مهم است که خودرو کالای لوکس نیست. بعد از نان با جان مردم سر و کار دارد، کالای لوکس کالایی است که شما بتوانی از زندگی حذف کنی و اتفاقی نیفتد اما خودرو اینگونه نیست.

خودرو با جان مردم سروکار دارد

خودرو با جان مردم سروکار دارد

بازار خودرو در تمامی ادوار دچار فراز و نشیب‌ بوده است. از زمانیکه ماشین به تعداد اندک وجود داشت تا سال‌هایی که خودروسازان میزان تولید را بالا بردند و بالاخره دورانی که واردات ممنوع و مشروط شد. تمامی این روندها تنها و تنها باعث افزایش قیمت، کاهش کیفیت و محرومیت جامعه از این کالای روزمره شد.

در آخرین اتفاقی که برای خودرو پیش آمد طبق مصوبه مجلس واردات ۷۰ هزار خودرو برای سال ۱۴۰۱ آزاد شد.

اما پس از اینکه مجلس و شورای نگهبان در مصوبه‌ای واردات ۷۰ هزار خودرو را آزاد اعلام کردند، مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را رد کرد.

این اتفاق از بعد اقتصادی مسلما نتایج منفی برای قیمت خودرو همراه خواهد داشت اما از بعد سیاسی نیز این سوال پیش می‌آید که آیا مجمع تشخیص حسب شرح وظایف خود چنین اختیاری را دارد یا خیر؟ به جهت بررسی ابعاد مختلف آزادسازی واردات خودرو گفتگو کردیم با علی خسروانی، عضو اتحادیه فروشندگان اتومبیل، که مشروح آن را می‌خوانیم:

 

 

 اقدام مجلس در آزادسازی واردات ۷۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۱ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

اقدام مجلس برای آزادسازی خودرو اقدام خوبی است اما محدود کردن آن به رقم ۷۰ هزار مقداری مشکل ساز است. بنظر من نیاز ما ۱۰۰ هزار دستگاه است، اما ۷۰ هزار از نرمال واردات ما نسبت به زمان‌هایی که واردات آزاد بود کمتر است.

 

 آیا این قانون مجلس می‌توانست تاثیر چشمگیری بر کاهش قیمت خودروها داشته باشد؟

 

قطعا می‌تواند تاثیرگذار باشد اما این مسئله دو بخش دارد؛ اول بحث مصوبه مجلس است، دوم روش دولت.

اگر دقت کنید در مصوبه مجلس هم آیین نامه‌ها به عهده وزارت صمت است و شکل اجرا اگر توسط دولت درست باشد می‌تواند تاثیر زیادی بر کاهش قیمت خودرو بگذارد و اگر این قانون رانتی و مشروط به مسائل خاص نشود می‌تواند تاثیر مثبتی بگذارد،

مثلا اگر بگویند فلان نهاد و دستگاه می‌تواند سهمیه داشته باشد دیگر رانتی خواهد شد.

 

چه رانت‌هایی در این زمینه می‌تواند ایجاد شود؟

 

رانت به معنای واقعی رانت نیست، من به معنای محدودسازی و هدایت به یک سمت خاص به آن نگاه می‌کنم.

مثلا بگویند از این ۷۰ هزار تا ۲۰ هزار تا در اختیار انجمن تولید کنندگان قطعات یا بنیاد شهید یا خودرو سازها و .. باشد.

این اتفاق اذیت کننده است و می‌تواند هدایت شده باشد یا باعث شود که دولت به هدف اصلی نرسد.

باید تمام اشخاص حقیقی و حقوقی با رعایت آیین نامه‌ها آزاد و مجاز به خرید باشند.

 

 جهت افزایش کیفیت خودروهای داخلی از نظر شما چه باید کرد و آزادسازی واردات خودرو در این حرکت تا چه اندازه موثر است؟

 

واردات خودرو در کل بنظر ما باعث افزایش کیفی خودروهای تولید داخل می‌شود.

وقتی شما خودروی با کیفیت وارد می‌کنید میل و سلیقه مصرف کننده به آن سمت می‌رود. بنابراین تولید کننده نیز برای حضور در رقابت باید کیفیت خود را بالا ببرد. من فکر می‌کنم که واردات خودرو و بطور کلی فضای رقابتی باعث افزایش کیفیت می‌شود. شما در هر زمینه اگر رقابت ایجاد کنی صددرصد کیفیت بالاتر می‌رود.

 

 به نظر شما مجمع تشخیص به چه دلیل با مصوبه مجلس مخالفت کرد؟

 

بخاطر اینکه مجمع تشخیص بنظر شخصی من از افرادی تشکیل می‌شود که سیاسیون بازنشسته هستند.

این‌ها یک طیف کهنه و سنتی و قدیمی‌اند که در آنجا یک حالت حیاط خلوت دارند و نه به روزند نه با دانش روز آشنایی دارند و به واسطه حضوری که در قدرت داشته‌اند بیشتر محافظه کار شده‌اند بنابراین من فکر می‌کنم تصمیماتشان نسبت به زمانه عقب است.

 

با توجه به عدم حصول توافق در وین، بازار خودرو در سال ۱۴۰۱ را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا احیای برجام از نظر شما می‌توانست تاثیری بر کاهش قیمت‌ها داشته باشد؟

 

بازار خودرو را می‌توان کاملا از بحث برجام جدا کرد. اگر واردات خودرو را باز کنند حتی اگر برجامی هم در کار نباشد قیمت نصف می‌شود، حتی اگر قیمت دلار هم افزایش یابد فرقی نمی‌کند.

 

قیمت دلار در بازار ۲۶ هزار تومان است اگر ۱۰ هزارتومان هم گران شود اما با تعرفه مناسب واردات آزاد شود قیمت‌ها پایین می‌آید.

به عنوان مثال یک بی ام دبیلو ۲۰ هزار دلاری با قیمت بازار ما ۳ میلیارد تومان است. یعنی ۶ برابر!شما فرض کن واردات باز شود و ۵۰ درصد هم تعرفه داشته باشد و دلار هم گران شود باز هم نهایتا قیمت این خودرو یک میلیارد و نیم می‌شود.

بنابراین گرانی خودرو بحث کاملا متفاوتی دارد. البته اگر گشایش‌های مالی برجام صورت بگیرد بهتر است اما به فرض عدم تحقق برجام باز هم با آزادسازی واردات و بدون ارز دولتی باز هم خودرو ارزان می‌شود.

نکته آخر

 

اینقدر حرف زیاد است که نمی‌توان هیچکدام را به عنوان نکته آخر انتخاب کرد اما این نکته مهم است که خودرو کالای لوکس نیست.

بعد از نان با جان مردم سر و کار دارد، کالای لوکس کالایی است که شما بتوانی از زندگی حذف کنی و اتفاقی نیفتد اما خودرو اینگونه نیست.

البته خودروی لوکس داریم که معنای متفاوتی دارد. اینکه خودرو را به عنوان کالای لوکس در نظر بگیریم و در مواقع تنگنا آن را از زندگی مردم حذف کنیم نتایج بدی خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها