افزایش قیمت ۶۲۵ درصدی ماشین محبوب ایران خودرو!

افزایش قیمت ۶۲۵ درصدی در پژو پارس که از محصولات پرطرفدار ایران خودرو است! قیمت یک مدل آن از ۴۳ میلیون تومان در فروردین ۱۳۹۷ به ۳۱۵ میلیون تومان در اسفند سال گذشته رسید

افزایش قیمت ۶۲۵ درصدی ماشین محبوب ایران خودرو!

افزایش قیمت ۶۲۵ درصدی ماشین محبوب ایران خودرو

افزایش هفت برابری قیمت پژو پارس:  قرعه کشی خودرو هم نتوانست ترمز قیمت ها را بکشد! 

طی چند سال گذشته، تجربه دو شوک تورمی و همچنین افزایش نرخ ارز، تمام بازارها در اقتصاد ایران را متشنج کرد و قیمت بسیاری از کالاها افزایش چند ده درصدی را طی سه سال گذشته تجربه کرد. بازار خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و نگاهی به قیمت‌ها در بازار حکایت از قیمت‌هایی دارد که همین چند سال پیش، غیرقابل باور بود.

در این میان سیاست‌هایی همچون قرعه کشی خودرویی که با هدف اختصاص خودرو به مصرف کنندگان واقعی و حذف دلالان اتخاذ شد، نه تنها کمکی به بازار نکرد بلکه بر ابعاد بحران افزود. ادامه سیاست گذاری دستوری و ایجاد اختلاف چند ده میلیونی میان قیمت بازار و کارخانه، بسیاری را برای کسب سود بادآورده به بازار خودرو کشاند و شرایط را ملتهب‌تر کرد. در این میان کاهش کیفیت خودروهای داخلی یکی دیگر از آسیب‌ قیمت گذاری دستوری بود.

بررسی نوسانات قیمتی نشان می‌دهد که می توان به جای واژه نوسان از افزایش افسار گسیخته قیمت ها استفاده کرد و کاهش قیمت های مقطعی که از آن به عنوان دستاورد یاد می شود، در بررسی های سالانه، فقط کاهش شیب افزایش قیمت هاست.

پژو پارس یکی از محصولات پرطرفدار ایران خودرو است. قیمت این خودرو در مدل ساده در ابتدای سال ۱۳۹۷ در حدود ۴۱ میلیون تومان بود که در پایان سال گذشته به ۲۶۲ میلیون تومان رسید. به بیان دیگر در سه سال قیمت این خودرو افزایش ۵۴۰ درصدی را تجربه کرده‌است. در مدل TU۵ افزایش قیمت شدیدتر بود؛ به‌گونه ای که قیمت این مدل از ۴۳ میلیون تومان در فروردین ۱۳۹۷ به ۳۱۵ میلیون تومان در اسفند سال گذشته رسید؛ افزایش قیمت ۶۲۵ درصدی.

نکته جالب توجه این است که از خرداد ماه ۱۳۹۹ که قرعه کشی خودرو اجرایی شد قیمت پژو پارس ساده و TU۵ تا اسفند ماه سال گذشته به ترتیب افزایش ۶۳ و ۷۰ درصدی را تجربه کرده‌است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها