آیا امسال مردم بالاخره خانه دار می شوند؟

مردم در سال 1401 موفق به خرید خانه می شوند؟

آیا امسال مردم بالاخره خانه دار می شوند؟

آیا امسال مردم بالاخره خانه دار می شوند؟ 

بیت الله ستاریان، کارشناس مسکن گفت:

برای بازار مسکن در سال 1401 باز هم تولید و ساخت مسکن در اولویت نخست قرار دارد. ریزش قیمت مسکن البته به عوامل بسیاری بستگی دارد که باید به آنها نیز توجه شود. 

مدیریت بازار مسکن و کنترل متغیرهای تاثیرگذار بر آن نیز تاکید می شود. در سالی که گذشت بازار مسکن دستخوش تغییرات بسیاری شد. طرح های مسکنی دولتها نیز تاثیر خاصی بر رونق ای بازار نداشت. 

برجام هم مولفه بسیار مهمی در ایجاد تحول در بازار مسکن است. متاسفانه عرضه از تقاضا عقب مانده و این عقب ماندگی چشمگیر است. برای جبران این اتفاق که تاثیر زیادی بر ایجاد رونق در بازار مسکن دارد، باید ساخت و ساز افزایش پیدا کند. 

اینکه طرح های تولید مسکن ارایه شود اما کارایی نداشته باشد، تاثیر خاصی بر این بازار نخواهد داشت. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که حتی اگر پنج سال متوالی نیز یک میلیون واحد مسکونی در ایران ساخته شود، نمی توان منتظر کاهش قیمت بود. چراکه تقاضای انباشته در این مقیاس پاسخ می‌گیرد. 

در ضمن وقتی نرخ تورم افزایشی است، انتظار برای کاهش قیمت در بازاری سرمایه‌ای که مقصد پس‌اندازهای مردمی است، اشتباه است. اما احیای برجام هم موضوعی است که بازار مسکن به آن توجه دارد. 

اگر اوضاع به سمت ثبات و بهبود حرکت کند، ایران با رونق اقتصادی مواجه می‌شود و بازار کسب‌وکار به سمت رشد حرکت می‌کند. هر وقت نشانه‌هایی از پیشرفت مذاکرات نمایان شد، آثار مطلوبی بر اقتصاد، ثبات بازار ارز و آرامش بازارها داشته است. 

یکی از بازارهای مهم اقتصادی، صنعت ساختمان، مسکن و مباحث مربوط به آن است که ارتباط مستقیمی با متغیرهای اقتصادی دارد. اما به طور کلی بازار مسکن در ایران در صورت احیای برجام وارد دوره ثبات قیمتی با نوسان محدود شده و مهار تورم کلی در اقتصاد، این بازار را هم تحت تاثیر قرار می دهد./کسب‌و‌کار

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها