در سال ۱۴۰۰ رقم خورد:

رشد ۱۸٫۵ درصد تولید شمش طلا

مجتمع طلای موته با تولید ۳۳۰ کیلوگرم شمش طلا در سال جاری، ۱۸٫۵ درصد نسبت به برنامه تولید و ۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ رشد داشته است.

رشد ۱۸٫۵ درصد تولید شمش طلا
به گزارش روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران،  با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و افزایش تعداد معادن فعال مجتمع با ثبت عملکرد ۵ میلیون و ۲۷۹ هزار تن باطله برداری در سال ۱۴۰۰، ۵۳ درصد رشد نسبت به برنامه سالانه و ۸۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ که بالاترین عملکرد و رکورد در طول دوره کاری مجتمع طلای موته را ثبت کرده است. در بخش استخراج ماده معدنی با استخراج ۲۴۸ هزار و ۱۴۹ تن ماده معدنی در سال ۱۴۰۰، ۱۳ درصد رشد نسبت به برنامه سالانه و ۱۴ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ محقق شده است.

در سال ۱۴۰۰ با فرآوری ۲۳۶ هزار تن ماده معدنی طلادار حدود ۲ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ و ۷ درصد رشد نسب به برنامه سالانه  در مجتمع طلای موته رقم زده شد.

این گزارش حاکیست طی سال‌های گذشته علاوه بر کاهش بهای تمام شده و افزایش راندمان، تراکم فضای سبز نیز افزایش دو برابری یافته است و در این مدت مجتمع عناوینی همچون واحد برتر بهره برداری معدن در کشور، واحد برتر تحقیق و توسعه کشوری و واحد نمونه ایمنی در ایمیدرو را کسب کرده و شمش موته به تازگی هم رتبه شمش‌های استاندارد بین‌المللی قرار گرفته است.

 مجموع ذخایر قطعی و قابل بهره‌برداری مجتمع طلای موته، از ۸۰۰ هزار تن سال  ۹۴ (با رشد حدود پنج برابری) به بیش از ۳٫۵  میلیون تن  افزایش یافته، در حالی که طی مدت ۶ سال گذشته در مجموع ۱٫۴  میلیون تن ماده معدنی نیز مصرف شده است.

بر اساس این گزارش اکتشافات در پنج محدوده جدید ادامه دارد و حداقل ۵۰۰ هزار تن ذخیره قطعی به رقم فوق افزوده خواهد شد.

در سال ۱۴۰۰ با بهره‌برداری از ساختمان جدید خالص‌سازی (REFINERY) اتاق طلا و خرید کوره‌های جدید، عیار شمش تولیدی موته به ۹۹۹ از هزار واحد ارتقا یافته است.

به گزارش روابط عمومی ایمپاسکو مجوز بهره‌برداری از این معدن در اردیبهشت ۱۴۰۰ اخذ شده و همزمان با عملیات معدنکاری، در حال آماده سازی، تکمیل جاده‌های دسترسی و … است.

معدن طلای موته تا سال ۱۳۹۴ مسیر بازنشستگی را می‌پیمود و طبق براوردها تا سال ۱۴۰۰ تبدیل به معدنی راکد می‌شد اما اکنون این مجتمع معدنی برای ۱۵ سال آینده ماده معدنی در اختیار دارد.

بر اساس این گزارش تا سال ۹۹ تنها ۲ معدن چاه خاتون و سنجده جزو معادن فعال مجتمع طلای موته بود که با پیگیری‌های صورت گرفته،  پروانه بهره‌برداری برای معدن طلای دره ‌اشکی اخذ و به معادن فعال اضافه شد.

گفتنی است مجتمع طلای موته در استان اصفهان، شهرستان میمه کیلومتر ۱۸ جاده گلپایگان روستای موته واقع شده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها