امید ایران به بازگشت شرکت‌های بزرگ نفتی پس از لغو تحریم‌ها

امید ایران به بازگشت شرکت‌های بزرگ نفتی پس از لغو تحریم‌ها

 

 رویترز:گفتگو درباره توافق احتمالی بین ایران و ایالات متحده بر سر برنامه هسته ای تهران، قیمت نفت را تحت فشار قرار داده است و بازارها پیش بینی می کنند که لغو احتمالی تحریم ها بر فروش نفت ایران می تواند عرضه جهانی را افزایش دهد.

 ▫️جواد اوجی، وزیر نفت ایران ماه گذشته گفت که «بسیاری از شرکت‌های بزرگ» قبلاً ایمیل‌هایی را به وزارت او ارسال کرده‌اند و بحث‌هایی را برای مشارکت در پروژه‌های نفت و گاز در جمهوری اسلامی آغاز کرده‌اند.

 شرکت‌های بزرگ نفتی پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای در سال 2018 در دوران ریاست‌جمهوری وقت دونالد ترامپ، که تحریم‌های شدید علیه تهران را دوباره اعمال کرد، از ایران خارج شدند.

 در زیر خلاصه ای از شرکت هایی از اروپا، روسیه و آسیا آمده است که قراردادهایی را برای اکتشاف، توسعه و تولید نفت و گاز با ایران امضا کردند، اما به دلیل تحریم ها فعالیت خود را متوقف کردند

 توتال فرانسه اولین شرکت انرژی جهانی بود که پس از لغو تحریم های قبلی در سال 2016 به ایران بازگشت. توتال در سال 2017 قراردادی را برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی، بزرگترین ذخایر گازی جهان، با سرمایه گذاری اولیه 1 میلیارد دلار امضا کرد.

 دیگر شرکای این معامله، شرکت دولتی CNPC چین با 30 درصد سهام و پتروپارس ایران با 19.9 درصد بودند.

توتال در سال 2018 از ایران خارج شد.

 شرکت ملی نفت چین (CNPC) جایگزین توتال به عنوان مجری پروژه فاز 11 پارس جنوبی شد و 50.1 درصد از سهام توتال را در اختیار گرفت.با این حال، CNPC همچنین سرمایه گذاری خود در پارس جنوبی را در سال 2018 در پاسخ به فشار ایالات متحده به حالت تعلیق درآورد.

 شرکت شل در دسامبر 2016 قراردادی موقت برای توسعه میادین نفت و گاز ایران، آزادگان جنوبی، یادآوران و کیش امضا کرد.  به گزارش رسانه های ایرانی، این شرکت که در آن زمان رویال داچ شل نام داشت، به دلیل تحریم های آمریکا فعالیت های خود را در ایران متوقف کرد.

 دومین تولیدکننده بزرگ نفت روسیه، لوک اویل، در سال 2016 چندین یادداشت تفاهم با شرکت ملی نفت ایران (NIOC) برای توسعه میادین نفتی آب تیمور و منصوری در مرکز غرب ایران امضا کرد.

 لوک اویل در سال 2018 تصمیم گرفت به دلیل تهدید تحریم های ایالات متحده، برنامه های توسعه پروژه ها را ادامه ندهد.

 گروه انرژی اتریشی OMV (OMVV.VI) در سال 2016 با شرکت ملی نفت ایران تفاهم نامه امضا کرد تا فعالیت های خود را در ایران احیا کند.  این قرارداد حوزه های مختلفی از ارزیابی میدان های نفت و گاز گرفته تا مبادلات نفت خام و فرآورده های نفتی را در بر می گرفت.  OMV بعداً سرمایه گذاری در ایران را به حالت تعلیق درآورد.

 بازوی اکتشاف نفت و گاز Wintershall [RIC:RIC:RWEDE.UL] BASF در آوریل 2016 تفاهم نامه ای را با شرکت ملی نفت ایران برای سرمایه گذاری در پروژه های انرژی ایران امضا کرد، اما این قرارداد به دلیل عدم قطعیت در مورد تحریم های اقتصادی به تعویق افتاد.

 شرکتENI ایتالیا در ژوئن 2017 قراردادی را برای مطالعات امکان سنجی برای توسعه یک میدان نفتی و یک میدان گازی با ایران امضا کرد.ENI در سال 2018 اعلام کرد که هیچ معامله ای با ایران ندارد.

 شرکت ZARUBEZHNEFT روسیه در سال 2018 قراردادی را با شرکت ملی نفت ایران برای توسعه دو میدان نفتی در ایران امضا کرد.  این شرکت در همان سال از پروژه های مشترک در ایران خارج شد.

 دولت اندونزی در سال 2018 تصمیم گرفت قرارداد PERTAMINA پرتامینا برای بهره برداری از میدان نفتی منصوری در ایران را مسدود کند زیرا می خواست «روابط خوب» این کشور با ایالات متحده را حفظ شود.

رویترز

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها