گرانی غذا در ایران

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی نسبت به تاثیر جنگ اوکراین بر عرضه محصولات کشاورزی در ایران هشدار داد.

گرانی غذا در ایران

گرانی غذا در ایران

 

مرکز آمار تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه های مختلف خوراکی در مناطق شهری کشور را اعلام کرد. 

 

بر این اساس در گروه نان و غلات، برنج ایرانی درجه یک با ۱۸.۲ درصد، در گروه گوشت، گوشت گوسفند با ۵.۳ درصد، در گروه لبنیات، کره حیوانی با ۱.۷ درصد، در گروه میوه و خشکبار، موز با ١٢ درصد، در گروه سبزیجات و حبوبات، سیب زمینی با ۲۶.۱ درصد و در گروه قند و شکر هم قند با ۷.۳ درصد بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل را داشتند. 

قیمت اقلام خوراکی

 

همچنین قیمت سیب زمینی در یک سال اخیر بیشترین رشد را داشته و ۲.۵ برابر شده است. 

 

قیمت برنج ایرانی هم به عنوان یکی از کالاهای اساسی مورد استفاده مردم با رشد ۹۵.۳ درصدی در یک سال اخیر دو برابر شده است. 

 

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی نسبت به تاثیر جنگ اوکراین بر عرضه محصولات کشاورزی در ایران هشدار داد.

 

رضا نورانی گفت: "حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از نیاز ایران در زمینه غلات از سوی اوکراین و روسیه تامین می‌شد و پیش‌بینی کرد که با وقوع جنگ احتمال مراودات تجاری کاهش پیدا می‌کند"

 

آقای نورانی در عین حال گفته است که در کنار مسئله واردات، مسئله مهم دیگر سرمایه‌گذاری‌های فراسرزمینی کشاورزان ایرانی در خاک اوکراین برای تولید محصول است، که این سرمایه‌گذاری‌ها نیز در خطر نابودی قرار دارند.

 

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت که کشاورزان ایرانی به خاطر "خاک بسیار غنی اوکراین" و "نزدیکی این کشور به ایران" در اوکراین غلات از جمله گندم و جو کشت می‌کنند.

 

او با بیان اینکه اوکراین یکی از کشورهای هدف ما در زمینه کشت فراسرزمینی است، گفت: "برای ادامه روابط تجاری باید منتظر پایان جنگ باشیم. شرایط جنگی، روند کاشت و تولید کشاورزان فراسرزمینی را مختل خواهد کرد و باید امیدوار باشیم که درآینده نزدیک این جنگ پایان به پایان برسد"

 

رئیس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران نیز خبر داده که فقط به اندازه یک ماه ذخیره خوراک دام و طیور در ایران موجود است و جنگ روسیه باعث شده تمام ‏سفارش تجار معلق شود.

 

او توضیح داده که خوراک دام و طیور ایران از روسیه، ‎اوکراین، ‎رومانی و ‎برزیل تامین می‌شود. در برزیل فصل برداشت ذرت نیست و اوکراین و روسیه درگیر جنگ هستند و برای رومانی هم به دلیل اینکه ایران تحریم است هیچ شرکت کشتیرانی نمی‌پذیرد بدون بیمه ریسک نزدیک شدن به ‏شرایط جنگی را بپذیرد. 

رشد قیمت گندم

در ۳۰ روز اخیر قیمت گندم ۳۰ درصد افزایش یافته است!

 

از سمت دیگر مصرف سالانه گندم در ایران حدود ۱۴ میلیون تن است و به دلیل بحران آب و کاهش قابل توجه تولید، ایران ناچار است حدود ۸ میلیون تن گندم وارد کند.

آمریکا و روسیه ‏بزرگترین تولیدکنندگان گندم جهان هستند و در حال حاضر ایران هر دو گزینه را از دست داده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها