سخنگوی قوه قضائیه در مورد بورس می‌گوید:

یک مسئول عالیرتبه به حبس محکوم شد

ما درمورد بورس به مسئولانِ وقت هشدار دادیم اما توجهی نشد. در این رابطه یکی از مسئولان عالی‌رتبه وزارت اقتصاد دولت قبل در دادگاه بدوی به حبس و انفصال از خدمت محکوم شده و برای اعضای سابق هیئت‌مدیره بورس هم پرونده قضایی تشکیل داده‌ایم.

حجم ویدیو: 7.48M | مدت زمان ویدیو: 00:05:20

یک مسئول عالیرتبه به حبس محکوم شد

 

خدائیان گفت: یکی از مسئولان عالی‌رتبه وزارت اقتصاد به خاطر مسائل بورس در دولت قبل، به حبس و انفصال از خدمت محکوم شده است.

 

 ذبیح الله خدائیان سخنگوی قوه قضاییه گفت: ما در مورد بورس به مسئولانِ وقت هشدار دادیم، اما توجهی نشد. در این رابطه یکی از مسئولان عالی‌رتبه وزارت اقتصاد دولت قبل در دادگاه بدوی به حبس و انفصال از خدمت محکوم شده و برای اعضای سابق هیئت‌مدیره بورس هم پرونده قضایی تشکیل داده‌ایم.

به گفته سخنگوی قوه قضائیه در بررسی‌ها مشخص شد که یک شرکت ۲۵ هزار میلیاردتومان وارد بورس کرده و به‌یک‌باره خارج شده است. نوع ورود و خروج ۱۰۰ شرکت دولتی از بورس جای سوال دارد.

خدائیان گفت: علاوه بر مسائلی که جنبه قضایی و انتظامی داشتند بحث ورود به مسائلی مانند بورس، پیگیری و ساماندهی کالاهای موجود در انبارهای سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، گمرک، بنادر، رمز ارزها، گران فروشی ها، مسائل خصوصی سازی، جلوگیری از زمین خواری مطالبی بودند که در این مدت مورد توجه رئیس قوه قضاییه بود و بر آن ها تاکید داشت.

خدائیان گفت: بازار سرمایه مطمئن‌ترین بازار سرمایه گذاری است و چرخ اقتصاد را می‌گرداند ولی متأسفانه در کشور ما این بخش به جای ایجاد اعتماد در مردم، موجب بدبینی آن‌ها به بازار سرمایه شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: روند نوسانات در دو سه سال اخیر سازمان بورس مشخص می‌کند این بازار به درستی اداره نشده است.

خدائیان گفت: از دی ۹۷ تا دی ۹۸ بورس رشد ۱۲۷ درصدی داشت، اما از دی ۹۸ تا ۱۹ مرداد ۹۹ رشد ۴۷۸ درصدی را تجربه کرد که در جهان چنین رشد‌های حبابی وجود ندارد.

به گفته خدائیان از ۲۰ مرداد ۹۹ تا پایان خرداد ۱۴۰۰ بیش از ۴۵ درصد افت شاخص کل در بورس داشتیم.

خدائیان گفت: زمانی که رشد بازار سرمایه حدود ۵۰۰ درصد بود بسیاری از کارشناسان به دولت درباره غیرطبیعی بودن رشد بازار و مدیریت آن هشدار دادند.

به گفته سخنگوی قوه قضائیه متأسفانه برخی مسئولان دولت گذشته به هشداری سازمان بازرسی کل کشور داد توجه نکردند و به جای مدیریت بازار سرمایه، مردم را تشویق به سرمایه گذاری می‌کردند که نتیجه آن متضرر شدن مردم بود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: آن زمان به وزیر اقتصاد و سازمان بورس هشدار دادیم، اما توجه نکردند.  ۲۳ آسیب در بورس به وسیله سازمان بازرسی کل کشور شناسایی شده و به وزیر اقتصاد ارائه شده است.

خدائیان گفت: اگر به پیشنهاد‌های سازمان بازرسی کل کشور عمل نشود این پیشنهاد‌ها ضمانت اجرایی کیفری دارد.

به گفته رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پی هشدار‌هایی که به مسئولان سابق بورس دادیم، یکی از مسئولان وزارت اقتصاد محکوم شده، البته محکومیت وی بدوی است.

خدائیان گفت: به دلیل خسارتی که به مردم وارد شد، این شخص به حبس و انفصال از خدمات دولتی محکوم شده است.

به گفته خدائیان پرونده تخلف اعضای هیأت مدیره سابق بورس برای بررسی به شورای عالی بورس ارائه کرده ایم و برای آن‌ها پرونده کیفری تشکیل شده که در حال تکمیل برای ارسال به مرجع قضایی است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در بررسی‌های دقیق‌تر مشخص شد یکصد شخص حقوقی که بیشتر شرکت‌های دولتی یا بانک‌ها بودند در ورود و خروج آن‌ها به بورس سؤال وجود دارد.

به گفته خدائیان یکی از شرکت‌ها حدود ۲۵ میلیارد تومان وارد بورس کرده و یک باره آن را خارج کرده است.

خدائیان گفت: افراد حقیقی نیز وجود دارند که میزان سرمایه وارد و خارج شده آن‌ها به بورس جای بحث دارد که آیا پول شویی است یا مسائل دیگر.

به گفته خدائیان گزارش تخلف در بورس به قوه قضائیه ارسال می‌شود و باید ریشه این مسائل مشخص شود.

خدائیان گفت: درباره سوء استفاده از اطلاعات محرمانه و تعارض منافع در بازار سرمایه مرحله به مرحله گزارش می‌دهیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها