هزینه سبد معیشت خانوار کارگری 9 میلیون تومان است

رئیس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه دستمزد کارگران تنها 50 درصد هزینه‌ زندگی آنان را پوشش می‌دهد، گفت: امیدواریم دستمزد سال آینده بگونه‌ای تعیین شود که بخشی از این شکاف را پوشش دهد.

هزینه سبد معیشت خانوار کارگری 9 میلیون تومان است

اولیا علی‌بیگی، با اشاره به اینکه کمیته تخصیص مزد که ترکیبی از نماینده کارگر، کارفرما و دولت است با بررسی‌های میدانی از سطح جامعه و بازار و با مد نظر قرار دادن نزدیک به 32 مورد از اقلام مصرفی و ضروری خانوار نسبت به برآورد سبد معیشت خانوار کارگری اقدام می‌کند، اظهار کرد: بر اساس ارزیابی‌های کمیته مزد هزینه سبد معیشت خانوار کارگری نزدیک به 9 میلیون تومان برآورد شده است. این یعنی یک کارگر باید در ماه حدود 9 میلیون تومان درآمد ثابت داشته باشد تا بتواند از پس ضروریات و حداقل‌های زندگی خود برآید.

رئیس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه براساس رقم حداقل دستمزد سال 1400 هم اکنون دریافتی یک کارگر تنها نیمی از هزینه‌های زندگی او را پوشش می‌دهد، تاکید کرد: هم اکنون حداقل دریافتی کارگران با اضافه شدن مواردی مانند حق مسکن، حق اولاد و... بین چهار میلیون و 200 تا چهار میلیون و 500 هزار تومان است. البته در کارخانجات بزرگ طبقه بندی شغلی وجود دارد که باعث می‌شود دریافتی برخی کارگران بالاتر برود.

وی با بیان اینکه امروز جامعه کارگری در شرایط سختی زندگی می‌کنند، گفت: کارگران به نوعی به اقتصاددانان برتری تبدیل شده اند که با دریافتی ماهیانه حدود چهار میلیون و 500 هزار تومان و در چنین شرایط سخت اقتصادی، زندگی خود را می‌گذرانند.

علی بیگی با بیان اینکه بر اساس ماده 41 قانون کار حداقل دستمزد باید با در نظر گرفتن هزینه سبد معیشت خانوار کارگری و نرخ تورم محاسبه شود، افزود: امیدواریم امسال قانون در تعیین دستمزد سال 1401 ملاک قرار بگیرد.

وی ابراز امیدواری کرد، با در نظر گرفتن قانون در تعیین حداقل مزد سال آینده، شاهد کاهش شکاف بین حداقل مزد و هزینه زندگی خانوار کارگری باشیم.

رئیس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در ادامه با بیان اینکه شورای عالی کار با تعیین تکلیف هزینه سبد معیشت به موضوع تعیین دستمزد سال آینده ورود کرده، گفت: امیدواریم تا قبل از پایان سال درباره دستمزد سال آینده تصمیم گرفته شود تا کار به سال بعد موکول نشود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها