با رعایت این نکات سود خود در پرورش بلدرچین را تضمین کنید

بلدرچین خیلی زود پا به سن بلوغ میگذارد و جزو پرندگان زود بازده است.

با رعایت این نکات سود خود در پرورش بلدرچین را تضمین کنید

همچنین این پرنده هزینه نگهداری کمتری در مقایسه با مرغ و بوقلمون دارد. اما پرورش بلدرچین حساس بوده و اگر تحت شرایط نامناسبی از آنها نگهداری شود بازدهی بسیار پایینی خواهند داشت. یکی از مشکلاتی که بیشتر پرورش دهنده های بلدرچین با آن مواجه میشوند، عدم سوددهی و شکست آنها در این مسیر می باشد. مهمترین دلایل شکست افراد در این صنعت عدم به کار گیری روش های جدید پرورش طیور و فاصله گرفتن آنها از استانداردهای جهانی است. برای افرادی که مشغول پرورش بلدرچین هستند ولی به سوددهی دلخواه خود نرسیده اند، در اینجا چند توصیه مهم داریم که خواندن آنها خالی از لطف نخواهد بود.

شرط اول انتخاب نژاد

ژنتیک عاملی بسیار مهم بر عملکرد و بازدهی طیور پرورشی می باشد. طیوری که برای پرورش انتخاب میشوند از نژادهای اصلاح شده با صفات برتر هستند. بلدرچین های اصلاح نژاد شده یا راندمان تخمگذاری بالایی دارند یا ضریب تبدیل بهینه ای داشته یا اینکه هر دوی این موارد را شامل می باشند.

برای پرورش بلدرچین برخلاف پرورش مرغ، سرمایه زیادی نیاز نیست. هزینه پرورش بلدرچین در مقایسه با بیشتر طیور نسبتا پایین می باشد ولی در این صنعت برای موفقیت باید به اندازه کافی سرمایه گذاری کرد. یکی از مهمترین مراحل شروع پرورش، هزینه کردن برای خرید نژاد خوب می باشد. به هیچ عنوان جوجه های کم کیفیت و یا نژادهای نسل چندم خرید نکنید.

b

نژادهای انگشت شماری از بلدرچین برای پرورش مناسب بوده که از بین آنها نژاد ژاپنی بیشتر مورد توجه می باشد. نکته ای که بیشتر افراد از آن بی اطلاع هستند این می باشد که در صورت خالص نبودن گله، جوجه های نسل بعدی بازدهی کمتری خواهند داشت.

مبحث اصلاح نژاد بسیار پیچیده و تخصصی است و فقط مراکز انگشت شماری قادر به اصلاح نژاد هستند. تخم های نطفه دار و یا جوجه یک روزه بلدرچین را فقط و فقط از نوع نسل اول تهیه کنید. گله نسل اول بهترین نتیجه را خواهد داد. اگر شما در دوره های بعدی نسل 2 یا 3 را بخواهید پرورش دهید، با بازدهی بسیار کم آن مواجه خواهید شد. بنابراین به فکر تکثیر گله نسل یک برای دوره بعدی نباشید و همشه گله نسل یک (F1) تهیه کنید.

از تجهیزات استاندارد و روش های جدید استفاده کنید

هر چند که تهیه تجهیزات استاندارد برای پرورش بلدرچین نیاز به سرمایه بیشتری دارد، ولی به همان اندازه موفقیت شما در این شغل را اطمینان خواهد بخشید. امروزه دیگر روش های سنتی در صنعت پرورش طیور کارایی خود را از دست داده اند. بنابراین با اندکی هزینه بیشتر در همان ابتدای مسیر به شکل اصولی پیش بروید.

بلدرچین ها نیاز به یک محیط با دما نزدیک به 22 درجه و رطوبت 50 درصد دارند. این شرایط محیطی باید با تجهیزات مختلف در داخل محل پرورش به خوبی تأمین شود. دما، رطوبت نور و تهویه 4 فاکتور اساسی محیطی می باشند که به شدت بر میزان سودهی پرورش بلدرچین تأثیرگذار هستند.

یکی از مهمترین تجهیزات مناسب برای افزایش سوددهی بلدرچین، استفاده از قفس می باشد. مخصوصا برای پرورش بلدرچین های تخمگذار روش سنتی را به کل کنار بگذارید. در ضمن از هر نوع قفسی هم برای پرورش بلدرچین استفاده نکنید. ارتفاع قفس، متریال آن، ارتفاع و شیب طبقات بر عملکرد بلدرچین ها بسیار تأثیرگذار میباشد.

نکته بعدی در پرورش بلدرچین انتخاب مکان پرورش می باشد. بلدرچین ها پرنده هایی ترسو و استرسی هستند. محیط نگهداری انها باید به دور از عوامل استرس زا باشد. سر و صدای بلند، رفت و امد زیاد، ورود حیوانات دیگر به سالن پرورش، نور بسیار شدید، جابجایی، دمای بیش از حد گرم یا سرد باعث استرس در این پرندگان میشود. وقتی بلدرچین درگیر استرس میشود تخمگذاری او بعد از یکی دو روز قطع شده و اشتهای او کاهش پیدا میکند. در گله های تخمگذار 5 الی 10 درصد افت تخمگذاری سودآوری شما از این شغل را به شدت پایین می آورد.

اهمیت کیفیت جیره غذایی جوجه بلدرچین

اگر میخواهید بلدرچین های گله شما حداکثر راندمان تخمگذاری یا وزن گیری خوبی داشته باشند، به تغذیه آنها در سنین جوجگی بیش از هر دوره ای اهمیت بدهید. پرنده های پرورشی و یا پرنده هایی که در اسارت زندگی میکنند همیشه در معرض کمبود ویتامین و مواد معدنی قرار میگیرند. اگر جوجه بلدرچین در روزها و هفته های اول با کمبود ویتامین و مواد معدنی بزرگ شود در سن بلوغ بازدهی کمتری خواهد داشت. بنابراین بهترین جیره به همراه مکمل ها را در تغذیه جوجه بلدرچین ها به کار بگیرید.

c

هزینه های تولید را کاهش دهید

راهکارهای مختلفی برای کاهش هزینه ها وجود دارد. بعنوان مثال برای کاهش هزینه خوراک، جیره را در محل فارم تهیه کنید و از اقلام جایگزین در تهیه جیره استفاده نمایید. همچنین اگر بلدرچین گوشتی پرورش میدهید سعی کنید زنجیره کامل تولید از جوجه کشی تا کشتار را در مزرعه خود راه اندازی نمایید و واسطه ها را حذف کنید تا محصول مستقیما به مصرف کننده برسد. برای این کار به تجهیزات مختلفی مثل ماشین جوجه کشی، پرکن بلدرچین و صد البته سرمایه بیشتری نیاز خواهد بود.

تأثیر نور بر بازدهی بلدرچین ها

نور یک عامل محیطی بسیار تأثیرگذار بر سرعت رشد طیور می باشد که متأسفانه بسیاری از پرورش دهندگان از این مهم غافلند. نور مناسب برای بلدرچین ها را با توجه به تخمگذار یا گوشتی بودن آنها در دوره های مختلف سنی تنظیم کنید. در هفته های آخری که بلدرچین ها به سن بلوغ میرسند از تحریک نوری زود هنگام آنها خودداری کنید. معمولا تا سن دو هفتگی روشنایی 24 ساعته بر روی جوجه ها اجرا میشود و سپس مدت روشنایی کاهش پیدا میکند. اما در مرحله بلوغ نوردهی 14 الی 16 ساعته  پیشنهاد میشود نور کافی باعث ترشح هورمون ها در بدن این پرنده ها شده و به رشد و بلوغ جسمی آنها می انجامد.

در نهایت

با رعایت شرایط قرنطینه و اصول بهداشتی، مانع از شیوع بیماری در بین گله شوید. بلدرچین پرنده ای مقاوم است ولی بیماری های مختلفی این پرنده را از پای در می اورد و یا باعث افت شدید تخمگذاری و کاهش وزن آنها میشود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها