تاثیرعرضه ETF بیت کوین بر قیمت این ارز!

از مزایای صدور ETF بیت کوین می‎توان به مواردی چون خرید و فروش بیت کوین توسط کمپانی‌های بزرگ، شناخته شدن این ارز به عنوان یک دارایی قابل ذخیره، پذیرش عمومی و در نهایت افزایش قیمت بیت کوین اشاره نمود. مدت‌هاست که بسیاری از شرکت‌های سرمایه گذار بر بیت کوین درخواست صدور ETFهای خود را به کمیسیون بورس اوراق بهادار ارسال می‎نمودند با این حال این سازمان به دلیل سیاست‌های مالی از انتشار این فرم از دارایی در سازمان بورس جلوگیری می‎نمود. با وجود تمامی کشمکش‌ها بین سازمان‌های نهادی حامی بیت کوین و مقامات قانونی، بلاخره برای اولین بار، ETF بیت کوین در صندوق‌های قابل معامله بورس صادر شد.

تاثیرعرضه ETF بیت کوین بر قیمت این ارز!

 

از مزایای صدور ETF بیت کوین می‎توان به مواردی چون خرید و فروش بیت کوین توسط کمپانی‌های بزرگ، شناخته شدن این ارز به عنوان یک دارایی قابل ذخیره، پذیرش عمومی و در نهایت افزایش قیمت بیت کوین اشاره نمود.

مدت‌هاست که بسیاری از شرکت‌های سرمایه گذار بر بیت کوین درخواست صدور ETFهای خود را به کمیسیون بورس اوراق بهادار ارسال می‎نمودند با این حال این سازمان به دلیل سیاست‌های مالی از انتشار این فرم از دارایی در سازمان بورس جلوگیری می‎نمود. با وجود تمامی کشمکش‌ها بین سازمان‌های نهادی حامی بیت کوین و مقامات قانونی، بلاخره برای اولین بار، ETF بیت کوین در صندوق‌های قابل معامله بورس صادر شد.

پس از این رخداد، سوالات بسیاری برای کاربران بازار بیت کوین پیش آمده است:

ETF  بیت کوین چیست؟

مزایا و معایتETF  بیت کوین

تاثیر صدور ETF، بر قیمت بیت کوین

در این مقاله به تک تک این سوالات پاسخ داده خواهد شد. با ما همراه باشید.

etf2

ETF بیت کوین چیست؟

یک ETF بیت کوین درواقع صندوقی حامل مقدار زیادی بیت کوین است و یا  به بازار معاملات آتی (فیوچرز) بیت کوین اتصال دارد. با استفاده از این صندوق افراد حقیقی و حقوقی قادرند تا سهام بیت کوین را درست مانند سهام‌های بازار بورس خرید و فروش کنند. لازم به ذکر است که قیمت سهام صندوق این ارز با قیمت بیت کوین نوسان می‌کند.

به عبارت دیگر، پس از انتشار ETF بیت کوین، کاربران می‎توانند به جای صرافی ارز دیجیتال، برای خرید بیت کوین به بورس مراجعه نمایند. بدیهی است که در چنین شرایطی، ساعات خرید و فروش بیت کوین مطابق ساعات فعال سازمان بورس خواهد بود.

به طور کلی دو نوع صندوق قابل معامله برای بیت کوین در سازمان بورس وجود دارد:

ETF فیزیکی بیت کوین و ETF آتی (فیوچرز) بیت کوین

 

ETF فیزیکی بیت کوین چیست؟

این نوع از صندوق ETF به طور کامل به وسیله بیت کوین پشتیبانی می‎شود.

ETF آتی (فیوچرز) بیت کوین چیست؟

این نوع از صندوق ETF پشتوانه بیت کوین نداشته و تنها از بازار قراردادهای آتی استفاده می‌کند. در این مدل از ETF، تنها ارزش سهام بیت کوین جا به جا می‌شود. گفتنی است که ETFهای پذیرفته شده در ایالات متحده از نوع قرادادهای فیوچرز است.

ETF بیت کوین چه مزیتی برای سرمایه گذاران دارد؟

سوالی که برای بسیاری از مردم پیش آمده است این است که مزیت خرید و فروش ETF بیت کوین بر خرید مستقیم آن چیست؟ به طور کلی می‌توان گفت که خرید بیت کوین از صرافی ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاران عادی بهتر است، اما این درحالی است که انجام معاملات ETF بیت کوین برای سرمایه گذاران نهادی، به دلایل زیر فرصت بهتری است:

صندوق ETF قانونی است

از آنجایی که صدور ETF بیت کوین از سمت قانونگذاران انجام می‎شود، شرکت‌های بزرگی که نگرانی های قانونی داشته و قصد خرید بیت کوین را دارند، به راحتی با خرید ETF بیت کوین می‎توانند به اهداف خود دست یابند.

تسهیل سرمایه گذاری بر بیت کوین و افزایش پذیرش عمومی

به دلیل جوان بودن بازار ارزهای دیجیتال، وارد شدن به این عرصه برای افراد تازه وارد دشواری های خاص خود را دارد. این درحالی است که معاملات ETF بیت کوین درست ماینند معاملات در بازار بورس است. در چنین شرایطی افرادی که تاکنون از ورود به بازار بیت کوین می هراسیدند، می‌توانند با ETF، سرمایه گذاری بر بیت کوین را آغاز کنند.

معافیت ETF بیت کوین از مالیات

در اکثریت کشورها ETF شامل معافیت از مالیات است. از این رو سرمایه گذاران بزرگ، این مسیر را به خرید مستقیم بیت کوین ترجیه می‎دهند.

تنوع سبد سرمایه گذاری

از آنجایی که ETF بیت کوین، یک صندوق بورسی محسوب می‎شود، ممکن است در این صندوق، به جز بیت کوین، دارایی های دیگر نیز وجود داشته باشد.

etf3

تاثیرعرضه ETF بیت کوین بر قیمت این ارز!

براساس گزارشات اخیر، سرانجام پس از آن که صنعت ارزهای دیجیتال بیش از هشت سال بر درخواست خود پافشاری کرد، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا مجوز عرضه ETF‌های بیت کوین را تأیید کرد. به نظر می‌رسد با عرضه ETFهای بیت کوین این امکان در اختیار مردم عادی قرار خواهد گرفت که به‌طور غیرمستقیم و از طریق بازارهای عمده سهام در این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند و احتمالاً در ادامه سرمایه‌های جدیدی وارد بازار بیت کوین می‌شود و قیمت این ارز دیجیتال با سرعت بیشتری افزایش یابد. اما آیا واقعاً همین‌طور است؟

به نظر پیچیده می‌آید و واقعاً هم همین‌طور است. وقتی یک ETF معمولی می‌خرید، ارزش سهام آن کاملاً بر اساس قیمت دارایی پایه محاسبه می‌شود. این دارایی پایه می‌تواند بیت کوین، طلا، نفت یا سبدی از سهام چند شرکت مختلف مانند «S&P» باشد. از طرفی زمانی که یک ETF آتی می‌خرید، عوامل دیگری باعث می‌شوند ارزش سهام با قیمت دارایی پایه اختلاف پیدا کند. همان‌طور که متیو هوگان (Matthew Hougan)، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری بیت‌وایز (Bitwise) توضیح می‌دهد، معامله‌گران بازارهای آتی که آگاهی زیادی از این محصولات دارند، با در نظر گرفتن عواملی مانند اختلاف قیمت بین قراردادهای آتی و بازار آنی، افزایش قیمت‌ها هنگام نزدیک‌شدن به سررسید و لغزش قیمت (slippage)، جهش‌های ناگهانی قیمت را پیش‌بینی می‌کنند.

شرکت پروشیرز خود یکی از برندگان قطعی این بازی است و دلیل آن هم مشخص است. پروشیرز اولین شرکتی است که وارد حوزه ETF ارزهای دیجیتال شده است، هرچند که به نظر می‌رسد کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در همین هفته محصولات رقبای این شرکت را هم تأیید کند. متیو هوگان که پیش‌تر یک شرکت ارائه‌دهنده صندوق‌های قابل‌معامله در بورس را مدیریت می‌کرد، می‌گوید پیشتازبودن مسئله بسیار مهمی است، چراکه نقدینگی معمولاً به اولین شرکتی سرازیر می‌شود که یک حرکت را شروع کرده باشد. پس باید به شرکت پروشیرز تبریک گفت، چراکه ظاهراً در مبارزات قانونی بهتر از رقبایش عمل کرده است.

الکس کروگر (Alex Kruger)، کارشناس اقتصادی مشهور، در توییتر نوشته است:

به نظر می‌رسد کارشناسان هیچ‌وقت در مورد کانتانگو نشنیده‌اند، چیزی که می‌تواند باعث کاهش ۱۰ درصد قیمت سهام شود. در حقیقت می‌توان گفت که صندوق سرمایه‌گذاری در بیت کوین گری اسکیل (Grayscale) از تمام ETFهای آتی بهتر است. بیایید شکرگزار باشیم که بازار تاکنون توجهی به این موضوع نکرده است.

نرخ کنونی بیت کوین

بیت کوین با نماد اختصاری BTC یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال است که با ارزش بازار حدود ۱.۱۵ تریلیون دلار، در رتبه ۱ بازار قرار داشته و سهم ۴۳.۳۷ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد . هر واحد از بیت کوین در این لحظه با قیمت ۶۱,۰۰۷ دلار، با احتساب نرخ تتر ۲۷,۵۲۳ تومان معادل ۱,۶۷۹,۱۰۹,۴۵۳ تومان معامله می شود و حجم مبادلات روزانه آن ۳۶.۲۳ میلیارد دلار است. قیمت در ۲۴ ساعت اخیر -۲.۷۰% کاهش یافته است. بالاترین قیمت بیت کوین در تاریخ ۲۸ مهر ۱۴۰۰ معادل ۶۶,۹۴۹.۶۰ دلار بوده که همینک %۸.۸۷ پایین‌تر از آن زمان قرار دارد. تعداد واحدهای در گردش بیت کوین ۱۸.۸۵ میلیون و تعداد کل واحدهای آن ۲۱ میلیون خواهد بود.

خرید و فروش بیت کوین در موربیت

کاربران مقیم ایران هم‌اکنون قادرند تا با مراجعه به وبسایت موربیت به آدرس morbit.trade به خرید ارزان بیت کوین بپردازند. به علاوه کاربران تازه وارد قادرند تا پیش از احراز هویت، معاملات بیت کوین را در پلتفرم معاملاتی بیت کوین به صورت آزمایشی انجام دهند. در چنین حالتی مبلغ خرید بیت کوین شامل محدودیت‌هایی خواهد بود. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 02191004243 تماس حاصل کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها