احراز هویت در صرافی‌ ارزدیجیتال؛ تضمین امنیت یا کاهش سرعت؟

پارادوکسی از تلفیق علم و معجزه!

پارادوکسی از تلفیق علم و معجزه!

 

رمزارزها را می‌توان معجزه‌ای برآمده از دل اعداد و علم ریاضیات دانست. مفهوم واژه معجزه شاید با علم و منطق در تلاقی باشد. اما باید این حقیقت را پذیرفت که علم، سبک زندگی ما را معجزه‌وار دگرگون کرده است. آسان‌سازی تمام فرآیند‌های زندگی انسان قرن‌ بیست و یک، تماما مدیون علم است. از گوش سپردن به موسیقی دلخواه با چند کلیک تا خرید مایحتاج در کمتر از چند دقیقه در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، تماما با کمک علم میسر می‌شوند.

انسان‌ها با کمک علم، در جست و جوی چه مفهومی به شرایط حال حاضر رسیده‌اند؟ پاسخ ساده است، سرعت!

سرعت در حمل و نقل، سرعت در نوشتن، حتی سرعت در پخت و پز! تلاش برای بهبود بخشیدن به سرعت در تمام جنبه‌های زندگی جریان داشته است و هم‌چنان پرقدرت با تکیه بر دستان علم، ادامه دارد.

روی‌کار آمدن رمزارزها، به مفهوم سرعت در دنیای مالی جانی تازه بخشید. سرعت تبادلات با تکیه بر فلسفه تکنولوژی بلاک‌چین، چنان دگرگون شده است که دولت‌ها و بانک‌ها را هم علی‌رغم میل باطنی‌ وادار به همکاری و نقش‌آفرینی در این عرصه کرده‌است.

در این نوشته قصد داریم تا به اهمیت سرعت احراز هویت در صرافی‌ رمزارزها، نگاهی به‌دور از پیچیدگی داشته باشیم.

صرافی‌های ارزدیجیتال چه نقشی ایفا می‌کنند؟

به زبان ساده، صرافی‌های ارزدیجیتال پلتفرمی آنلاین هستند که امکان خرید، فروش و تبادل رمزارزها را برای کاربران فراهم می‌کنند.

تریدرها، سرمایه‌گذاران و به‌طور کلی افراد حرفه‌ای در عرصه رمزارزها، همیشه نگاهی دقیق به صرافی مدنظر خود دارند. چرا که فاکتورهایی مانند سرعت، امنیت و کارمزد که تماما توسط صرافی‌ها تعیین و تضمین می‌شوند، رابطه مستقیمی بر کسب سود این افراد دارند. تنها هدف از فعالیت در این عرصه نیز، همین کسب سود است.

صرافی‌های ارز دیجیتال به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می شوند. به‌طور کلی این دونوع صرافی در زمینه‌های متعددی با یکدیگر تفاوت دارند. تفاوت این دو نوع صرافی در رابطه با سه شاخص مهم امنیت، کارمزد و سرعت به‌صورت زیر است؛

-امنیت

صرافی غیرمتمرکز و متمرکز هردو از امنیت قابل قبولی برخوردار هستند. اما صرافی غیرمتمرکز با توجه به ماهیتی که دارد، نظارت شخص و یا نهاد سومی را بر روی خود ندارد. به‌همین دلیل از خطراتی مانند هک شدن مصون است و ضریب امنیتی بیشتری دارد.

 

-کارمزد

در صرافی‌های متمرکز کارمزد‌ها بر اساس حجم سفارشات شما محاسبه می‌شوند. همچنین سرویس ارائه شده توسط صرافی و نوع شبکه رمزارز (در رابطه با واریز و برداشت)، در تعیین قیمت کارمزد موثر هستند.

این در حالی است که در صرافی غیرمتمرکز کارمزدها براساس ارزش تراکنش تعیین نمی‌شوند. همین امر این نوع از صرافی را برای انجام معاملات بزرگ بسیار ایده‌آل می‌کند. به‌طور کلی باید به این نکته توجه داشت که به‌صرفه بودن معاملات در این صرافی‌ها با حجم معاملات شما رابطه مستقیم دارد. از طرفی نوع شبکه انتقال هم در صرافی‌های غیرمتمرکز در میزان تعیین کارمزد موثر است.

سرعت

صرافی‌های متمرکز از لحاظ سرعت انجام سفارش‌ها بسیار بهتر از صرافی‌های غیرمتمرکز عمل می‌کنند و یکی از دلایل محبوبیت آن‌ها نیز، همین سرعت بالای انجام سفارش‌ها است.

احراز هویت، شمشیر دولبه صرافی‌های متمرکز

از احراز هویت همیشه به عنوان یکی از فرآیند‌های فرسایشی و زمان‌بر در بدو ورود به صرافی‌های متمرکز یاد می شود.

شما در بسیاری از صرافی‌های متمرکز برای انجام فعالیت به تایید احراز هویت خود نیاز دارید. این فرآیند در بعضی از صرافی‌ها به قدری پیچیده و فرسایشی است که بسیاری از کاربران از انجام آن پشیمان می‌شوند.

اما دلیل انجام فرآیند احراز هویت چیست و چه اهمیتی دارد؟

آیا راهی برای کاهش سرعت این فرآیند وجود دارد؟

crypto2

پروتکل KYC ، سدی برای جلوگیری از کلاه‌برداری

پروتکل KYC مخفف عبارت Know Your Customer است. همان‌طور که از این عبارت پیداست، هدف از اجرای این پروتکل شناختن بهتر کاربرانی است که از یک پلتفرم مالی برای تبادل رمزارز استفاده می‌کنند. برای جلوگیری از ارتکاب به جرم و هرفعالیت مالی غیرقانونی، کاربران موظف هستند تا بر اساس پروتکل KYC، اطلاعاتی را در اختیار صرافی قرار دهند.

برای مثال صرافی بایننس اخیرا تغییراتی  اعمال کرد. این تغییرات باعث غیرممکن شدن فعالیت ایرانیان در این صرافی شد، اطلاعات هویتی، اطلاعات حساب بانکی و هم‌چنین آدرس محل زندگی کاربر را برای احراز هویت اولیه درنظر گرفته بود.

تمامی پلتفرم‌های مالی که از این پروتکل بهره می‌برند، از این اطلاعات برای جلوگیری از تخلفات مالی در مواقع لازم استفاده می‌کنند.

این تخلفات مالی شامل حملات فیشینگ، پول‌شویی و استفاده از حساب‌های اجاره‌ای می‌شوند.

سرعت در احراز هویت چه اهمیتی دارد؟

اهمیت سرعت در فرآیند احراز هویت را با یک مثال توضیح می‌دهیم. فرض کنید قصد خرید یک رمزارز را دارید. این رمزارز در بهترین  قیمت مورد انتظار شما قرار دارد و تصمیم دارید که هرچه زودتر مقداری از آن را خریداری کنید.

بدین منظور، برای خرید رمزارز تتر به‌دنبال یک صرافی و یا OTC مناسب، با قیمت به‌صرفه هستید تا با استفاده از رمزارز تتر (USDT) به عنوان یک ارزپایدار، رمزارز مدنظر خود را خریداری کنید. اما به یک فیلتر دقیق، بسیار مهم و غیرقابل انکار به‌نام احراز هویت برمی‌خورید.

می‌دانید که احراز هویت بسیار مهم است اما اهمیت سرعت در خرید رمزارز مدنظرتان، بیشتر ذهن شما را درگیر می کند. ممکن است این فرصت برای کسب سود را از دست بدهید و این موضوع باعث تشویش ذهن شما شده است. اینجاست که اهمیت سرعت در انجام احراز هویت، در عین اینکه بیشترین امنیت را تضمین کند، بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

خوشبختانه در فضای رمزارز ایران مراجعی مشغول فعالیت هستند که امکان احراز هویت سریع را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند. در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

 

برای احراز هویت در تترلند تنها به 30 دقیقه زمان نیاز دارید!

 

شاید باور اینکه احراز هویت با حفظ تمامی ضرایب امنیتی در کمتر از نیم ساعت انجام شود کمی دشوار باشد. اما انجام بی‌نقص این امر مهم در مجموعه تترلند میسر شده است. تترلند به‌عنوان مرجع  تخصصی خرید و فروش تتر در ایران فعالیت می‌کند. این مجموعه با به‌کار گیری روشی نوین در انجام احراز هویت کاربران خود، زمان انجام این فرآیند را به کمتر از سی دقیقه کاهش داده است. شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن و یا مراجعه به‌وبسایت تترلند، علاوه‌بر انجام فرایند احراز هویت در کمترین زمان، از قیمت به‌صرفه و حداقل کارمزد بهره‌مند شوید.

هم‌چنین می‌توانید با استفاده از کدمعرف تترلند، از پاداش‌های میلیونی این سرویس استفاده نمایید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها