عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با «مستقل آنلاین»

بستن دست تولیدکننده، حمایت از مصرف کننده نیست

تجارت خارجی یکی از مولفه های توسعه اقتصادی و منبع تامین درآمدهای ارزی برای سرمایه گذاری و افزایش توان تولیدی اقتصاد کشور است. وجود تحریم ها و به خصوص تحریم نفتی درآمد ارزی کشور را با تغییرات زیادی مواجه می کند. مدت هاست که کارشناسان از لزوم ایجاد تنوع در محصولات صادراتی و تاکید بر تجارت محصولات غیرنفتی صحبت می کنند. در این میان توجه به تجارت بخش کشاورزی با توجه به اهدافی همچون خودکفایی و امنیت غذایی و امکان ارزآوری بالای این بخش اقتصادی حائز اهمیت است.

بستن دست تولیدکننده، حمایت از مصرف کننده نیست

 

 

مستقل آنلاین / گروه اقتصادی: تجارت خارجی یکی از مولفه های توسعه اقتصادی و منبع تامین درآمدهای ارزی برای سرمایه گذاری و افزایش توان تولیدی اقتصاد کشور است. وجود تحریم ها و به خصوص تحریم نفتی درآمد ارزی کشور را با تغییرات زیادی مواجه می کند. مدت هاست که کارشناسان از لزوم ایجاد تنوع در محصولات صادراتی و تاکید بر تجارت محصولات غیرنفتی صحبت می کنند. در این میان توجه به تجارت بخش کشاورزی با توجه به اهدافی همچون خودکفایی و امنیت غذایی و امکان ارزآوری بالای این بخش اقتصادی حائز اهمیت است.

طبق گزارش های بین المللی ایران در رتبه اول تا هفتم جهانی تولید برخی از محصولات مهم کشاورزی قرار دارد و براساس اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ۲۵ درصد از محصولات کشاورزی جهان در ایران تولید می شود اما، در تجارت جهانی این محصولات سهم اندکی دارد. این در حالی است که فعالان این حوزه با اشاره به موانع پیش روی صادرات محصولات کشاورزی از وجود نوعی خودتحریمی به بهانه های مختلف از جمله نیاز بخش های داخلی صحبت می کنند.

در همین ارتباط علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دهم می گوید: صادرات محصولات کشاورزی نقش بسیار مهمی در ارزآوری دارد. باید به این موضوع توجه کنیم که صادرات محصولات کشاورزی، کمترین آسیب را در مقایسه با فعالیت های و صنایع دیگر دارد.

این نماینده مجلس دهم ادامه داد: علت اینکه در بازار جهانی رتبه نداریم این است که تولید محصولات کشاورزی  صادرات محور نیست. حقیقت این است که تولید صادرات محور قدرت رقابت پذیری دارد و از جمله شاخصه های آن دارا بودن کیفیت بالا، هزینه تولید کم، بسته بندی جدید، شناسه تولید است. همچنین کیفیت این محصولات از لحاظ امنیت غذایی و شاخص های سلامت بهداشت باید بالا باشد، باید به سمت تولید محصولات ارگانیک حرکت کنیم و سازگاری با ذائقه مصرف کنندگان جهانی را نیز باید در نظر داشته باشیم.

اقدامات لازم برای توسعه صادرات کشاورزی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دهم اضافه کرد: اولین اقدامی که باید دولت به منظور حضور در بازارهای جهانی محصولات کشاورزی در نظر بگیرد مشوق های صادراتی است. این مشوق های صادراتی باید به تولیدکنندگانی پرداخت شود که محصول صادراتی تولید می کنند؛ اما قیمت تمام شده آنها بالا است تا قیمت تمام شده محصولات به منظور رقابت در بازار جهانی کاهش پیدا کند.

ابراهیمی تصریح کرد: بزرگترین مساله امروز در بخش کشاورزی به موضوع آب و خاک کشور بر می گردد. حقیقت این است که با تصمیمات غلط به از بین رفتن منابع موجود کشور که به نسل‌های بعدی نیز هست کمک می کنیم. در حال حاضر به نظر می رسد که در زمینه مدیریت مصرف، تولید و الگوی کشت باید تغییراتی را ایجاد کنیم.

خودتحریمی مانع صادرات محصولات کشاورزی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: بازی کردن با تعرفه ها و ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی به بهانه حفظ قیمت محصولات در بازار جز اینکه فرصت را برای ارز آوری از بین ببرد و تولیدکننده را محدود کنند اثر مثبتی ندارد. باید این نکته را بپذیریم که با محدود کردن و بستن دست تولیدکننده نمی توان از مصرف کننده حمایت کرد.

ابراهیمی در ادامه با اشاره به محدودیت های ایجاد شده در اثر اعمال تحریم های بین المللی علیه اقتصاد کشور، خاطرنشان کرد: در شرایطی که صادرات نفتی و مواد پتروشیمی تحت تحریم شدید قرار گرفته ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی محدود کردن فرصت ها و نوعی خود تحریمی است. از طرف دیگر در زمینه واردات نیز تولید باید اقدامات جدی داشته باشد و از واردات محصولات مشابه تولید داخل که کیفیت مطلوبی دارند جلوگیری کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها