مهندس هادی فرج اله اصفهانی-معاون اجرائی لیزینگ صنعت و معدن و رئیس کمیته تحول صنعت لیزینگ در انجمن ملی لیزینگ:

ضرورت لیزینگ عملیاتی

​یکی از انواع لیزینگ که سهم زیادی از عملکرد این صنعت در جهان را به خود اختصاص داده است لیزینگ عملیاتی می باشد و هدف از ان ، بهره برداری و برخورداری از حق انتفاع کالای مورد اجاره بدون انتقال مالکیت است در این شیوه ی اعتباری، مورد اجاره در پایان قرارداد عیناً به موجر مسترد می گردد ، در واقع لیزینگ عملیاتی ، ابزاری است که بواسطه کاهش نیاز به نقدینگی می تواند زمینه ی توسعه و رشد اقتصاد جوامع را فراهم نماید .

ضرورت لیزینگ عملیاتی

بشر همواره بدنبال ابداع راه حل هایی برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی ناشی از رشد جوامع خود می باشد. یکی از روش هایی که در دیگر نقاط جهان برای سرعت بخشی به فرآیند توسعه اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد لیزینگ عملیاتی است که متاسفانه با وجود موافقت شورای فقهی بانک مرکزی و منطبق دانستن نحوه تامین مالی از طریق اجاره عملیاتی با موازین شرعی ، همچنان زیر ساخت های قانونی لازم برای عملیاتی نمودن این روش توسط شرکت های لیزینگ فراهم نگردیده است. 

صنعت لیزینگ به عنوان بخش مهمی از صنعت تامین اعتبارات می تواند نقش موثری در رشد و توسعه تکنولوژی و افزایش بهره وری و رونق تولید ایفا نماید اما متاسفانه در ایران این صنعت به بازویی جهت توزیع و فروش کالاهای تولیدی تولیدکنندگان بالاخص خودروسازان تبدیل شده و از رسالت اجتماعی و اقتصادی خود دور مانده است . 

مهم ترین مزیت های اقتصادی بکارگیری لیزینگ عملیاتی را می توان در موارد ذیل خلاصه نمود : 

افزایش قدرت خرید به صورت جایگزینی قدرت اجاره با قدرت خرید 

افزایش امکان جایگزینی و به روز آوری و استفاده از فن آوری و تکنولوژی روز 

افزایش توان نقدینگی در استفاده از سایر خدمات و نیازها و سرمایه گذاری ها

افزایش سطح رفاه و برخورداری طبقات ضعیف و متوسط 

استفاده از لیزینگ عملیاتی می تواند خود نشان از توسعه یافتگی باشد زیرا در طی نمودن دوران گذار اقتصادی و  شکوفایی اقتصادی جوامع بسیار موثر می باشد.

برای اجرایی نمودن لیزینگ عملیاتی دو مسئله حائز اهمیت است اولا ایجاد زیرساخت های قانونی و عملیاتی و ثانیا فرهنگ سازی در راستای استقبال عمومی مردم . 

در ارتباط با ایجاد زیر ساخت های لازم  ، باید مطالعاتی در خصوص ریسک ها ، قوانین و مقررات ، سیستم حسابداری و... مختص با این شیوه تامین مالی صورت می پذیرفت ، در چند ماه اخیر با همت کمیته تحول صنعت لیزینگ در انجمن ملی لیزینگ، مطالعات لازم با محوریت روش کار و مدل سازی لیزینگ عملیاتی صورت پذیرفت و می توان گفت در حال حاضر دانش لازم برای پیاده سازی این شیوه تامین اعتباری بومی سازی شده است .

یکی از اصول در علم اقتصاد مبتنی بر بررسی بازار هدف هر محصول قبل از تولید آن می باشد . برای توسعه ی بازار هدف لیزینگ عملیاتی ، ما ناگزیر به فرهنگ سازی می باشیم . در جوامع پیشرفته معمولا نقدینگی جامعه به سرمایه گذاری در صنایع مولد اختصاص می یابد که این می تواند رشد اقتصادی ان جامعه را دو چندان نماید اما در جوامع در حال توسعه و توسعه نیافته به دلیل سطح تورم بالا، ارجحیت مردم بر این است که برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید دارایی و اموال منقول و غیر منقول  نمایند ، این مسئله باعث بلوکه شدن نقدینگی جامعه در بازارهای غیر مولد و مانع رشد اقتصادی می شود . 

در صورتیکه با راه اندازی لیزینگ عملیاتی قشر ضعیف جامعه می توانند بدون دغدغه ی ذهنی، مالک ملک ، خودرو و... شوند و زندگی خود را با رشد تکنولوژی هماهنگ نمایند و بدون صرف نقدینگی ، کسب درآمد نمایند .

لیزینگ عملیاتی می تواند هم باعث رفاه و آسایش خاطر مصرف کنندگان و هم رونق کسب و کار تولیدکنندگان شود  و چرخه اقتصادی را به حرکت در آورد و مصارف نقدینگی جامعه را هدفمند سازد ، دست دلالان و سود جویان از نقدینگی کشور را کوتاه و ساختار مالی را اصلاح نماید . 

امید است با بررسی نتایج مثبته ی راه اندازی لیزینگ عملیاتی در راستای حل مشکلات قشر ضعیف جامعه و افزایش سطح رفاه اقتصادی و اجتماعی و مروری بر عملکرد این لیزینگ در جوامع توسعه یافته ، بانک مرکزی با پیاده سازی و راه اندازی این شیوه مدرن تامین مالی موافقت و مساعدت نماید . 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها