یادداشت مدیر عامل بیمه دی به بهانه یکم خرداد روز بهره وری

بهره وری در شرکتهای تجاری در واقع ترکیبی از دو شاخص کارایی و اثربخشی است در این راستا نهادهای بازرگانی باید به دنبال این باشند که چگونه می تواند در شاکله خود ضریب این دو شاخص را ارتقاء دهند.

یادداشت مدیر عامل بیمه دی به بهانه یکم خرداد روز بهره وری

اگر بخواهیم به راهکارهای ارتقاء بهره وری در شرکتهای بیمه بپردازیم باید اذعان داشت که کارکردهای شرکت بیمه مانند بهینه سازی بخش های مختلف چون صدور و پرداخت خسارت و... و همچنین بهبود و ارتقای توانمندی ها از طریق ساده سازی ساختار و چابک سازی شرکت باید مورد توجه قرار گیرد با تاکید بر این نکته که در دنیای امروز، شرکت ها باید از رویکرد سنتی به روش های نوآورانه درارتقاء بهره وری توجه کنند.

 درست به همین دلیل است که چابک سازی کسب و کار از طریق روی آوردن به روش های نوین بیمه گری ، با اتکاء بر توسعه زیر ساختهای آی تی می تواند مسیر چابک سازی سازمان،افزایش سودآوری، ارتقاء رشد واقعی شرکت و نه فقط رشد اسمی، افزایش درآمد ناشی از سرمایه گذاری ها و ... را فراهم کند و البته تحقق این شاخص ها به تغییر پارادایم های مدیریتی و تربیت نیروی متخصص در شرکت بیمه نیز وابسته است.

یکم خردادماه به نام روز بهره وری در تقویم کشور ثبت شده است، شرکت بیمه دی توانسته رتبه نخست «شاخص فروش» و «بهره وری کل عوامل» در بین موسسات بیمه ای را، دوسال پیاپی در همایش شرکت های برتر ایران کسب نماید، همچنین، دریافت نشان سیمین بهره وری از انجمن ملی بهره‌وری ایران را در کارنامه خود ثبت کند.

ضمن اینکه در ‍‍پنجمین عصرانه بهره وری که در سال گذشته با موضوع بهره وری و بیمه به همت انجمن بهره وری ایران و میزبانی پژوهشکده بیمه  با حضور فعالان این حوزه ها برگزار شد، مهندس حمیدرضا حسینی آشتیانی، عضو هیات مدیره انجمن بهره وری ایران به دو شرکت بیمه که در سال گذشته 98 عملیات بیمه گری مثبتی داشته اند اشاره گردید که یکی از انها بیمه دی می باشد.

بدون شک ثبت عملیات مثبت بیمه گری توسط بیمه دی و تداوم ان در سال 99 حاصل برنامه ریزی منسجم و تحقق دو شاخص کارائی و اثربخشی در شرکت بوده است.

همانطور که اشاره شد، تقویت منابع انسانی قطعه کلیدی پازل در تکمیل فرایند کارائی و اثر بخشی سازمان است در این راستا در حوزه بهره‌وری منابع انسانی، تیم بیمه دی فعالیت های ارزنده ای را به انجام رسانیده است؛ بازنگری ساختارسازمانی و شرح وظایف شعب و برآورد تعداد نیروی انسانی بهینه از طریق انجام کارسنجی، تدوین کتابچه تعالی شعب با الگوبرداری از مدل تعالی سازمانی و استقرار آن بصورت پایلوت، تدوین شاخص‌های صلاحیت‌های حرفه‌ای و فنی برای نمایندگان بر پایه نظام رتبه‌بندی، درجه بندی نمایندگان و اعمال حدود اختیارات متناسب با آن، استقرار نظام مدیریت عملکرد و توسعه نرم افزار ارزیابی عملکرد سه سطحی یکپارچه (سازمانی، تیمی و فردی) و شناسایی و ارزیابی ریسک‌های منابع انسانی از جمله برنامه هایی بوده که در این حوزه انجام شده است.

از انجا که عملا مدیریت بهره وری در واقع مدیریت کیفیت عملیات یک نهاد تجاری است در این راستا در حوزه بهره‌وری عملیات نیز، تمرکز بر برون‌سپاری خدمات ارزیابی خسارت و توسعه روش‌های نظارتی بر عملکرد ارزیابان خسارت در دستور کار قرار گرفت.

 چرا که در دنیای امروز یکی از عوامل بهره وری سازمان ها چابک سازی و تمایل به برونسپاری فعالیت ها در راستای عملکرد بهینه است.

همان طور که اشاره گردید توسعه زیر ساختهای آی تی یکی از عوامل ارتقاء بهره وری در سازمان هاست که این مهم نیازمند تغییر پارادایم های ذهنی مدیران و هیات مدیره است که خوشبختانه در بیمه دی به منصه ظهور رسیده است.

 در این راستا توسعه بستر فروش الکترونیک در رشته‌های بیمه‌ای مختلف، مکانیزاسیون فرایندهای ارزیابی خسارت در راستای کاهش مدت زمان ارزیابی خسارت و کاهش هزینه‌های ارزیابی، مکانیزاسیون فرآیند عودت و ارزیابی مجدد اسناد درمانی در دستور کار قرار گرفته است.

ضمن اینکه مدلسازی احتمال حادثه و شدت خسارت خودروهای سواری به منظور بهبود فرایند ارزیابی ریسک و نرخ‌دهی رشته بدنه خودرو، توسعه سامانه امور مشتریان به منظور بهبود فرایند و شاخص‌های پاسخگویی به شکایات و درخواست های مشتریان، نصب و راه اندازی سامانه گردش کار فرآیندها (BPMS) و پیاده‌سازی فرآیندهای امور شعب و شبکه فروش در آن و سیستمی کردن صورت‌های مالی از جمله اقدامات بیمه دی در زمینه بهره وری عملیاتی از دیگر اقداماتی بوده که توانسته فرآیندهای کاری این شرکت را در مسیر بهره وری قرار دهد.

از طرف دیگر رشد سرمایه گذاری در نهادهای مالی و بخصوص شرکتهای بیمه از اهمیت بسزائی برخوردار است چرا که بنابر نص صریح آیین نامه 97 ، زمینه های سرمایه گذاری شرکتهای بیمه مشخص شده و از طرفی در تمام دنیا شرکتهای بیمه به دلیل منابع حاصل از دریافت حق بیمه فرصت های بکری برای سرمایه گذاری دارند.

 در بیمه دی نیز ، حوزه سرمایه گذاری یکی از مهم ترین ارکان شرکت محسوب می شود که تیم های تخصصی این حوزه پیوسته در حال پایش و اصلاح فرآیندها هستند، بهره‌وری ‌سرمایه‌گذاری در دو محور اصلاح ترکیب پرتفوی سرمایه‌گذاری و تجهیز منابع سرمایه‌گذاری از طریق تفکیک حق بیمه‌های زندگی و غیرزندگی در حال انجام است که امید داریم در آینده نزدیک کمک شایانی به پیشرفت های استراتژیک شرکت داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها