«ملت تک» دریچه‌ای نو به دنیای بیمه‌گری دیجیتال

رئیس اداره کسب و کار دیجیتال شرکت بیمه ملت معتقد است «ملت تک» در یک سال فعالیت خود به خوبی توانسته میان کسب و کارهای موجود جای خود را پیدا کند و اکنون آماده اوج گرفتن در فضای کسب و کار دیجیتال است.

«ملت تک» دریچه‌ای نو به دنیای بیمه‌گری دیجیتال

دربارۀ این روزهای «ملت تک»، به عنوان تنها پلتفرم عرضه وب‌سرویس‌های بیمه‌ای آنلاین به شکل B to B با  بهروز آرمان‌مهر  گفت‌وگو کردیم که در پی‌ می‌خوانید: 

شاید بد نباشد در یک سالگی «ملت‌تک» بار دیگر علت خلق چنین پلتفرمی را با هم مرور کنیم.

بدیهی است که صنعت بیمه هم مانند همه فضاهای دیگر در سال‌های اخیر و همزمان با توسعه فناوری، دچار تغییراتی شده است. مردم با توسعه اینترنت و فضای مجازی و همچنین افزایش سطح دسترسی به تلفن همراه هوشمند، بیشتر از امکانات این بخش استفاده می‌کنند.

استارت‌آپ‌ها هم دامنه فعالیت خود را گسترده کرده اند و در زمینه‌های کوچک و بزرگ زندگی، نقش استارت‌آپ‌ها به وضوح دیده می‌شود. طبیعی است که در چنین شرایطی، مشتریان صنعت بیمه هم به دنبال استفاده از این امکانات باشند و این این انتظار ایجاد شود که وقتی می‌شود یک بلیط سینما را از طریق تلفن همراه خرید، باید بتوان به راحتی و در کمترین زمان ممکن نیز سرویس‌های بیمه‌ای را به صورت آنلاین خریداری کرد.

همین طرز فکر باعث شد که استارت‌آپ‌ها به صنعت بیمه هم ورود کند. گرچه در ابتدا مقاومت‌هایی در این زمینه وجود داشت، اما اکنون به راحتی حضور استارت آپ‌ها در صنعت بیمه پذیرفته شده و ظهور سایر فناوری‌ها نظیر بلاکچین، اینترنت اشیاء(IOT)، هوش مصنوعی و … در حال ایجاد تحول در این صنعت است.

«ملت تک» در این بازار چه جایگاهی دارد؟

«ملت تک» یک پلتفرم منحصر به فرد است و نمونه مشابه آن در صنعت بیمه وجود ندارد. اصولا کارکرد ملت‌تِک با استارتاپ‌هایی نظیر تجمیع‌کننده‌های بیمه (Aggregators) که امکان مقایسه و خرید بیمه‌نامه را می‌دهند متفاوت است.

«ملت تک» اساسا سرویس دهنده به مصرف کننده نهایی نیست، بلکه قصد دارد فضای جدیدی را برای توسعه بازار شرکت ایجاد کند. در واقع بیمه ملت با عرضه وب‌سرویس‌های بیمه‌ای خود در سایر پلتفرم‌ها و بسترهای دیجیتال باعث توسعه کانال‌های توزیع خود شده و این امکان را فراهم کرده که مشتریان در به صورت ۲۴ ساعته بتوانند سرویس‌های بیمه‌ای خود را خریداری کنند.

یعنی شبکه فروش سنتی با این روش حذف می شود؟

خیر این گونه نیست، چون به هر حال آن روش فروش هم مشتریان خاص خود را دارد. فروش بسیاری از بیمه نامه‌ها از جمله بیمه زندگی که سهم خوبی از صنعت بیمه را به خود اختصاص داده و نقش بسزایی در حمایت از اقشار مختلف جامعه دارد همچنان نیازمندِ فروش رو در رو و چهره به چهره است. علاوه بر این در سایر رشته‌های بیمه‌ای که نیاز به بازید فنی از مورد بیمه است وجود شبکه فروش الزامی است. به طور کلی می‌توان گفت توسعه صنعت بیمه در گرو توجه همزمان به شبکه فروش به عنوان بازوی اجرایی فروش بیمه نامه و استفاده از فرصت‌هایی است که فناوری و فضای آنلاین برای توسعه کسب و کارها ایجاد کرده، است.

در این باره مثال عملیاتی دارید؟

فرض کنید کسی امروز یک بلیط هواپیما را از طریق روش آنلاین خریداری می کند. او حتما به بیمه‌نامه مسافرتی هم نیاز دارد. ما می‌توانیم بستری را فراهم کنیم که همزمان با فروش بلیط آنلاین، بیمه نامه مسافرتی آنلاین هم به فرد فروخته شود.

در حال حاضر استارت آپ‌هایی ایجاد شده اند که امکان خرید و فروش انواع محصولات، کالاها و خدمات را به صورت آنلاین فراهم کرده‌اند. ما می‌توانیم در همان بستر و به صورت لحظه‌ای، بیمه نامه‌های مورد نیاز آنها را بفروشیم. این کار علاوه بر کاهش هزینه‌ها، حس مطلوب و تجربه جدیدی از دریافت خدمات بیمه‌ای (به صورت آنلاین) میان مشتریان ایجاد خواهد کرد.

برای ایجاد چنین زمینه هایی، بیمه ملت باید به سراغ تک تک کسب و کارها برود؟

در ابتدای کار و به منظور توسعه کسب و کار شرکت، این اقدام از سمت شرکت صورت می گرفت اما با توجه به تعداد زیاد استارتاپ‌ها و روند رو به رشد آنها این اقدام نمی توانست کارایی مورد نظر را داشته باشد از این رو ایده ایجاد ملت‌تِک را دنبال کردیم.

در حال حاضر که کار شکل گرفته و «ملت تک» جایگاه خود را پیدا کرده است، این کسب و کارها هستند که برای دریافت سرویس‌های بیمه‌ای آنلاین به سراغ ما می آیند. حتی تعداد متقاضیان آن قدر زیاد شده که ما مجبوریم به دلیل جلوگیری از کندی فرایندها و نیز اشغال نشدن زیرساخت ها، کسب و کارها بزرگ را به عنوان همکار انتخاب کنیم و برای کسب و کارهای خرد نیز اقدامات خوبی انجام شده است تا آنها نیز بتوانند از سرویس‌های بیمه‌ای در کسب و کار خود استفاده کنند و زمینه توسعه فروش شرکت فراهم شود.

با ایجاد «ملت تک» کسب و کارهایی که می توانند خدمات بیمه‌ای را به مشتریان بفروشند، می توانند به این پلتفرم مراجعه کنند، قرارداد ببندند و کار را شروع کنند. با این روش هم پاسخ به تغییر ذائقه مشتری محقق می شود، هم مشتری می تواند خدمت آنلاین بگیرد، هم توسعه همکاری با «نابیمه‌گران» انجام می‌شود و هم بیمه ملت توانسته است به تغییرات فضای کسب و کار پاسخ مثبت بدهد.

با این وجود، در مواردی مشتری به دلایلی علاقه دارد بیمه‌نامه خود را به صورت مستقیم از شرکت بیمه ملت خریداری کند که برای این منظور نیز ایجاد فروشگاه آنلاین بیمه ملت در آینده نزدیک انجام خواهد یافت و محصولات آنلاین شرکت بر روی آن عرضه خواهد شد.

در حال حاضر چه خدماتی روی «ملت تک» ارائه می شود؟

اکنون سرویس‌های آنلاین بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه حوادث و بیمه مسافرتی را روی این پلتفرم ارائه می کنیم. با توجه به اینکه مخاطبان ما اغلب با سازوکارهای بیمه‌ای و به خصوص رویه‌های داخلی شرکت آشنا نیستند، به منظور سهولت در ارائه این سرویس‌های سعی شده است تا قسمتی تحت عنوان سوالات متداول بر روی ملت تک ایجاد شود و افراد پاسخ بسیاری از سوالات خود را در خصوص سرویس‌ها، شرایط کارمزدی، نحوه تسویه حق بیمه‌ها و… را بیابند. همچنین به منظور سهولت پیاده‌سازی سرویس‌های قسمتی تحت عنوان مستندات فنی برای هر رشته ایجاد شده است که کلیه نیازمندی‌های برنامه‌نویسان برای پیاده‌سازی در آنجا آورده شده است.

گفتید این پلتفرم نمونه مشابه ندارد. این ادعا از کدام بعد است؟

واقعیت این است که شرکت‌های بیمه، هیچ‌کدام چنین زیرساختی را ندارند. ما نگاه وسیعی به موضوع داشته‌ایم و به صورت آزادانه خدمات خود را معرفی کرده و آزادانه هم سرویس‌ها را عرضه کرده‌ایم. به نظر من «ملت تک» بهترین انتخاب برای توسعه خدمات بیمه‌گری باز برای کسب و کارهاست، چرا که استفاده از API‌های آن ساده، سریع و مطمئن است. استقبال خوب کسب و کارها از این پلتفرم نیز همین را ثابت می‌کند.

طرح توسعه آن را هم دنبال می کنید؟

توسعه «ملت تک» در زمینه وب سرویس‌های بیمه‌ای است. بیمه‌های آتش‌سوزی منازل مسکونی، مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان و هر چه که قابلیت وب‌سرویس شدن داشته باشد را به آن می‌افزاییم و این کار در کوتاه‌مدت انجام خواهد شد.

کسب وکارهایی که به همکار با «ملت تک» علاقه مند باشند به مجوز بیمه مرکزی نیاز دارند؟

اگر کسب وکار فقط با ما همکاری کند به مجوز نیاز ندارد، اما اگر بخواهد همزمان با ما با شرکت‌های دیگر هم همکاری داشته باشد، باید مجوز کارگزاری آنلاین را از بیمه مرکزی دریافت کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها