نحوه پرداخت یارانه نقدی تغییر کرد + مبلغ واریزی جدید

رحیم زارع در نشست خبری ظهر امروز (دوشنبه) در تشریح آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق گفت: بر این اساس منابع یارانه ها به صورت یک جا ۴۳۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد که ۱۴.۵ درصد سهم نفت را از آن جدا خواهیم کرد.

نحوه پرداخت یارانه نقدی تغییر کرد + مبلغ واریزی جدید

به گزارش مستقل آنلاین: رحیم زارع در نشست خبری ظهر امروز (دوشنبه) در تشریح آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق گفت: بر این اساس منابع یارانه ها به صورت یک جا ۴۳۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد که ۱۴.۵ درصد سهم نفت را از آن جدا خواهیم کرد. همچنین یارانه نقدی در دو سقف پرداخت خواهد شد، ۵۸ میلیون نفر یک مبلغ و از ۵۸ میلیون نفر تا ۸۰ میلیون نفر مبلغ کمتری یارانه دریافت می کنند. به گفته وی یارانه تولید در سال ۱۴۰۰ برای اولین بار پرداخت خواهد شد.

زارع اضافه کرد: در راستای تعامل با دولت و افزایش میزان اشتغالی که دولت در لایحه دیده بود از یک میلیون شغل به یک و نیم میلیون شغل در سال آینده، کمیته های کمیسیون تلفیق روز گذشته نشست هایی را با وزرای راه، نفت، صمت و برخی نشست های دیگر برگزار کردند تا بتوانیم در سال آینده یک و نیم میلیون شغل ایجاد کنیم و ان شاءالله در این باره در صحن کمیسیون تلفیق تصمیم گیری خواهد شد.

 

برای مطالعه آخرین اخبار مربوط به یارانه اینجا کلیک کنید

 

یارانه چیست؟

یارانه یا سوبسید شکلی از کمک مالی است که به یک تجارت یا بخش اقتصادی پرداخت می‌شود؛ یا به عبارت دیگر اعطاء کمک مالی به روی یک کالا یا خدمتی که به مردم داده می‌شود جهت افزایش رفاه عمومی جامعه.

 

یارانه

 

تاریخچه یارانه در ایران

یارانه به مفهوم کنونی آن از دههٔ چهل وارد اقتصاد ایران شد. اما تا پیش از ان نیز برخی قوانین و دستور العمل‌ها، مصداق‌هایی جزئی از یارانه بودند هرچند که ماهیتاً تفاوت‌های آشکاری با یارانه کنونی داشته‌است. در زیر اشاره مختصر به این فعالیت‌ها می‌شود: دوران صفویان:نوعی تخفیف مالیاتی وجود داشته‌است. دوران قاجار :سیاست‌هایی در جهت توسعه زراعت، که در آن دادن بذر و مساعده به مستأجر پیش‌بینی شده بود. سال ۱۳۱۱:دخالت مستقیم دولت در عرضه و تقاضا (تولید): تصویب قانون جهت تأسیس سیلو در تهران به منظور خرید و ذخیرهٔ گندم توسط سازمان غله، برای مقابله با کمبود احتمالی. سال ۱۳۱۵: بارندگی خوب باعث افزایش عرضه و در نتیجه باعث کاهش قیمت گندم شد. سازمان غله نیز خرید گندم با قیمتی بالاتر از قیمت بازار برای حمایت از کشاورزان را در دستور کار خود قرار داد و تا سال ۱۳۲۱ نیز دولت دو هدف حمایت از کشاورزان، تهیه و ذخیره گندم و تهیهٔ نان ارزان برای مصرف‌کنندگان کم درآمد را در دستور کار قرار داد که این امر موجب شد تا مالکین بدترین نوع گندم را به دولت بفروشند و نوع خوب ان را در بازار آزاد عرضه کنند. واژهٔ یارانه به جای سوبسید را بهاءالدین خرمشاهی پیشنهاد داد. برساخته از 'یاری' بعلاوه پسوند اسم‌ساز 'انه'.

 

مشمولان یارانه جدید دولت اعلام شدند + مبلغ یارانه جدید

 

یارانه

تاریخچهٔ یارانه در جهان

تا قبل از جنگ‌های جهانی چیزی به نام یارانه در مفهوم کنونی آن وجود نداشت، در واقع آدام اسمیت بنیان‌گذار مکتب کلاسیک‌ها که از مخالفان جدی دخالت دولت در فعالیت‌های اقتصادی بود. تا پیش از جنگ‌های جهانی دیدگاه او بر اقتصاد غرب حاکم بود تا اینکه بعد از جنگ جهانی دوم و ایجاد تورم و رکود شدید اقتصادی در کشورهای غربی مکتب‌های جدیدی نیز در عرصهٔ اقتصاد ظهور پیدا کردند که از جمله اندیشه‌های اقتصادی کینز بود، به اعتقاد این مکتب دخالت دولت در تنظیم و تعادل بخشیدن به اقتصاد یکی از وظایف مهم دولت در رشد اقتصادی است.[۷]

در حقیقت سر آغاز یارانه به مفهوم کنونی آن شروع جنگ جهانی دوم است که در آن محدودیت شدید منابع، با توجه دولت به بخش‌های خاص موجب شد تا دولت به صورت عملی وارد بازار شود، و کالاهایی را به قیمت بالاتر از قیمت بازار از تولیدکننده خریداری کند.

در دوران پس از جنگ نیز کشورها به دنبال رشد و توسعهٔ اقتصادی بودند؛ از این رو ناگزیر به حمایت گسترده از تولیدها و تجارت محصولات خود دست زدند. در اغلب کشورهای صنعتی در مورد محصولات کشاورزی، یارانه فقط به تولیدکنندگان تخصیص می‌یابد و نحوهٔ پرداخت آن به این شکل است که دولت با اعلام نرخ تضمینی برای محصولات کشاورزی که غالباً بالاتر از قیمت بازار است این محصولات را خریداری می‌کند. با به‌کارگیری این سیاست، رفته‌رفته کنترل بخش سیاست‌گذاری مالی و پولی و ادارهٔ بخش عمومی اقتصاد به دولت واگذار شد و از همان دوران که هم‌زمان با جنگ جهانی دوم بود، پرداخت یارانه به شکل امروزی شکل گرفت. حتی در دوران پس از جنگ هم که کشورها به اقتصاد بازار روی آورده بودند و جنگ در قالب جنگ سرد ادامه داشت، با رشد و توسعهٔ اقتصادی، ناچار به پشتیبانی گسترده از تولید و تجارت محصولاتشان بودند که تا امروز نیز ادامه داشته‌است.

 

اهداف یارانه

سوبسید از نظر دولت‌ها نوعی مالیات منفی محسوب شده، در رده مالیات‌ها در بودجه دولتی لحاظ می‌گردد. به این دلیل یارانه را مالیات منفی به حساب می‌آورند که این مالیات از طرف دولتها، پرداخت می‌شود، نه دریافت.

پرداخت یارانه از دیدگاه دولت‌ها به علت اهداف: اقتصادی، توسعه‌ای، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پرداخت می‌گردند. این اهداف می‌تواند در پرداخت یارانه به مصرف‌کننده، تولیدکننده، ادارات خدماتی، صادرکننده یا واردکننده تحقق یابد. وبه‌طور کلی اهداف یارانه را می‌توان در سه مورد زیر خلاصه کرد:

هدف مند نمودن بکارگیری منابع کمیاب

تثبیت قیمت‌ها

توزیع درآمد

 

یارانه

نحوه پرداخت یارانه

امروزه در جهان یارانه‌ها بیشتر به تولیدکنندگان یا محصولات کشاورزی پرداخت می‌شود؛ به گونه‌ای که باعث صیانت وضعیت معیشتی تولیدکنندگان و زارعان در مقابل نوسانات قیمت شده و ادامه تولید در کشورها با مشکلی مواجه نمی‌گردد. اگر اعطاء این نوع یارانه‌ها با حمایت‌های دولتی در مقابل نوسانات قیمت وجود نداشته باشد، ممکن است باعث ورشکستگی شدید در بازار تولید صنعتی و کشاورزی گردد. مدلهای دیگری از نحوه پرداخت یارانه در کشورهای مختلف وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به یارانه مستقیم اشاره کرد که به صورت نقدی به قشرها آسیب‌پذیر پرداخت می‌شود؛ هم‌اکنون یارانه مستقیم در رأس برنامه‌های دولت ایران می‌باشد.

با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی، دولت موظف به حذف یارانهٔ افراد پر درآمد شد؛ که طی این مصوبه نام افرادی که درآمد بالای ۳ میلیون تومان دارند، از لیست یارانه بگیرها حذف می‌شود. / ویکی پدیا

 

یارانه

مرحله دوم واریز یارانه معیشتی ۱۰۰ و ۱۲۰ هزار تومانی ویژه اقشار کم درآمد ساعت ۲۴ به حساب ذینفعان واریز می‌شود. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با صدور اطلاعیه‌ای زمان واریز یارانه حمایت معیشتی ویژه اقشار کم درآمد را اعلام کرد. پیرو مصوبات مجلس محترم شورای اسلامی و ستاد ملی مبارزه با کرونا "دومین مرحله یارانه حمایت معیشتی ویژه اقشار کم درآمد" بر اساس لیست افراد مشمول اعلام شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ساعت ۲۴:۰۰ روز شنبه مورخ ۱۳۹۹.۱۰.۲۷به حساب ذینفعان واریز و قابل برداشت خواهد بود.

 

یارانه

یارانه ارزی جدید در راه است؟

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با اعلام رقم ۱۰۶ هزار میلیارد تومان مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ و ۱۷۵۰۰ تومانی مصوب در این کمیسیون گفت: در کمیته‌های مربوط تا پایان هفته در خصوص نحوه پرداخت مابه‌التفاوت ارز که می‌تواند از طریق بن‌کارت، یارانه نقدی یا یارانه دارویی باشد، تصمیم‌گیری می‌شود.

رحیم زارع در خصوص مباحث مطرح شده در زمینه نرخ ارز در نشست غیرعلنی مجلس گفت: مواردی در خصوص تک نرخی شدن ارز مطرح شد، در لایحه بودجه دولت قصد داشت با ظرافت خاصی ارز را بر اساس نرخ نیمایی به فروش برساند.

 

یارانه

زارع با تأکید بر این که تاکنون مابه‌التفاوت ارز 4200 تومانی و 17 هزار و 500 تومانی، 106 هزار میلیارد تومان است که قصد داریم به صورت مستقیم به دست مردم برسانیم، اظهار کرد: پیش بینی می شود در کمیته‌های مربوط تا پایان هفته در خصوص نحوه پرداخت مابه‌التفاوت ارز که می‌تواند از طریق بن‌کارت، یارانه نقدی  یا یارانه دارویی باشد، تصمیم‌گیری ‌شود.

 

با فرض توزیع این رقم بین 80 میلیون از افرادی که اکنون یارانه نقدی دریافت می کنند، هر فرد در هر ماه 110 هزار تومان یارانه جدید و با فرض اختصاص این مبلغ به 60 میلیون نفر یارانه بگیر معیشتی، هر فرد در هر ماه 147 هزار تومان یارانه جدید دریافت خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت که این کمیسیون در مصوبه‌ای دولت را موظف کرد که ۲۰ درصد از درآمدهای حاصل از مالیات بر واحدهای مسکونی لوکس و گرانقیمت را بابت تامین مسکن مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی پرداخت کند.

 

وی توضیح داد: کمیسیون تلفیق در مصوبه‌ای وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو را مکلف کرد که هزینه آب و برق مشترکان کم مصرف خانوارهای محروم را با نرخ صفر محاسبه کنند و ۲۰ درصد از اعتبارات متوازن سازی مناطق کم برخوردار در اختیار بسیج سازندگی و قرارگاه جهاد سازندگی سپاه قرار گیرد تا این اعتبارات برای همان مناطق جهت اجرای طرح‌های عمرانی هزینه کند.

 

وی ادامه داد: از ۳۰۰۰ میلیارد تومان فروش منابع داخلی و تهاتر اراضی مربوط به وزارت راه و شهرسازی از طریق شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری مقرر شد ۱۰۰۰ میلیارد تومان صرف احیای سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت‌های فرسوده و تاریخی شود. همچنین شرکت‌های آب منطقه‌ای مجاز شده است از محل منابع داخلی و بخشی از اعتبارات طرح‌های تعادل بخشی در قالب وجوه اداره شده نسبت به تامین هزینه خرید و نصب شمارشگر یا کنتورهای حجمی و هوشمند چاه‌های آب کشاورزی مجاز اقدام کنند و اصل این تسهیلات به صورت اقساطی از صاحبان این چاه‌ها دریافت می‌شود.

 

یارانه

یارانه بنزین

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی مکلف شد از زمین‌های متعلق به شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری تا سقف ۵۰۰۰ میلیارد تومان به بانک‌های عامل و صندوق‌های تامین مالی در رهن قرار دهد و تسهیلات لازم برای اجرای طرح‌های جامع تفصیلی و بافت‌های فرسوده و آماده سازی آن اخذ کند و منابع حاصل صرف تکمیل طرح‌ها شده و از محل فروش طرح‌ها با رعایت قوانین و مقررات و گردش در خزانه با بانک‌های عامل تسویه حساب شود.

 

زارع خاطرنشان کرد: کلیه دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های تابعه موضوع ماده پنج قانون خدمات کشوری از جمله شرکت‌های اصلی و تابعه وزارت نفت، ایدرو و ایمیدرو مکلف شدند کلیه حساب‌های ریالی درآمدی و هزینه‌ای را صرفا از طریق خزانه‌داری کل کشور و نزد بانک مرکزی افتتاح کنند، لذا هر حسابی غیر از این نزد بانک مرکزی افتتاح شود در حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی است.

 

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ در پایان اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی مکلف شد در راستای هدفمند سازی معافیت‌های مالیاتی و شفاف سازی حمایت‌های مالیاتی، سیاست اعتبار مالیاتی با نرخ صفر را جایگزین معافیت‌های قانونی مالیاتی کرده و فهرست تمامی معافیت‌های مالیاتی و میزان معافیت آنها به تفکیک هر بخش را به صورت جمعی – خرجی ثبت کند این کار باعث شفافیت مالیاتی می‌شود.

 

یارانه

مبلغ یارانه سال 1400 اعلام شد.

کمیسیون تلفیق با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی یارانه ارزی به کالاهای اساسی را تعدیل کرد. دولت برای سال آینده ۸ میلیارد دلار با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در نظرگرفته بود تا صرف واردات کالاهای اساسی شود.با توجه به آن که ۸ میلیارد دلار از منابع دولت با عنوان یارانه نقدی بین اشخاص توزیع می‌شود تغییرات نرخ ارز می‌تواند حجم ریالی آن را جابه جا کند.

در همین خصوص پیش از این نرخ تبدیل این میزان ارز، به پول داخلی بر مبنای دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بود. اکنون این رقم به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر پیدا کرده است. حاصلضرب ارقام فوق نشان می‌دهد که پیش از این ۳۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مجموع هزینه سالانه یارانه نقدی بوده که با نرخ ارز دولتی جدید این مبلغ به ۱۴۰ هزاز میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

مابه التفاوت این دو رقم حجم پولی است که از این تغییر نرخ ارز به کل میزان یارانه اضافه می‌شود.این مبلغ در حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان محاسبه می‌شود. سه سناریوی احتمالی برای هزینه این مبلغ وجود دارد.

توزیع این رقم بین ۸۰ میلیون نفر نشان می‌دهد که به رقم یارانه نقدی برای اشخاص در هر ماه حد اقل ۱۱۰ هزار تومان افزوده خواهد شد.

 

یارانه

جریمه‌ ماسک نزدن از یارانه کسر می‌شود

مبلغ طرح حمایت معیشتی دولت بر مبنای بُعد خانوار و از ۵۵ هزار تومان تا سقف حداکثر ۲۰۵ هزار تومان به ازای هر خانوار پرداخت می‌شود در حالی که یارانه نقدی بر مبنای هر فرد پرداخت می‌گردد.

به خانوارهای تک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر۲۰۵ هزار تومان پرداخت خواهد شد.

در سناریوی دوم این رقم به یارانه بگیران معیشتی تخصیص داده می‌شود، در این صورت تقسیم ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بین ۶۰ میلیون، موجب افزایش ۱۴۷ هزار تومانی یارانه معیشتی در هر ماه خواهد شد.

 

یارانه

یارانه 100 هزار تومانی چه زمانی واریز می‌شود؟

طبق روال یک سال گذشته و بنا بر اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها، یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان دی ماه در ساعت ۲۴ فردا، ۲۰ دی ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. اگرچه رقم یارانه نقدی به روال سال‌های قبل،‌ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است، اما برای ۲۱ میلیون نفر، ۳۵ هزار تومان کمتر پرداخت می‌شود.

این افراد اولین مرحله از وام یک میلیون تومانی کرونا را در بهار امسال دریافت کردند که اقساط آن از تیر ماه آغاز شده است. این ماه هفتمین قسط این وام از یارانه سرپرستان خانواری که تسهیلات کرونا را دریافت کرده‌اند، کسر خواهد شد.

همچنین در آذر ماه حدود هفت میلیون خانوار مرحله دوم وام یک میلیونی کرونا را دریافت کردند که اقساط آن از یارانه معیشتی کسر می‌شود.

به جز وام کرونا، پرداخت یارانه معیشتی کرونا نیز از جمله مصوبات سری قبل ستاد ملی کرونا بود که طبق آن به ۳۴ میلیون نفر از جمعیت کشور در چهار نوبت پرداخت می‌شود.

مبلغ این یارانه برای حدود ۹ میلیون نفر افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی ۱۲۰ هزار تومان و برای ۲۵ میلیون نفر از افراد کم ‌درآمد مبلغ ۱۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر است.

از آنجایی که اولین نوبت آن در روز ۲۸ آذر ماه واریز شد و فرداشب نیز یارانه نقدی واریز می‌شود، به نظر می‌رسد که واریز دومین مرحله از یارانه کرونا در هفته بعدی یعنی روزهای پایانی دی ماه انجام شود.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها