میزگرد مروری بر صنعت آلومینیوم کشور

در دومین روز از «سومین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع و فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار» میزگرد مروری بر صنعت آلومینیوم کشور با حضور چند تن از فعالان این صنعت برگزار شد.

میزگرد مروری بر صنعت آلومینیوم کشور

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، میزگرد مروری بر صنعت آلومینیوم کشور با محوریت موضوعات «چشم‌انداز تامین مواد اولیه (واردات و منابع داخلی)»، «توسعه اکتشاف»، «بررسی طرح‌های افزایش ظرفیت تولید آلومینیوم»، «فرصت‌ها و تهدیدها، توازن عرضه و تقاضا»، «فروش داخلی (بورس کالا)»، «استمرار و توسعه صادرات در زمان تحریم»، «لزوم سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دست»، «افزایش ارزش افزوده» و با حضور هوشنگ گودرزی، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم، تورج زارع مدیرعامل شرکت آلومینای ایران، محمد آقاجانلو معاونت طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، آریا صادق‌نیت حقیقی عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران (مجری میزگرد) و پانته‌آ گرامی‌شعار مدیرعامل شرکت معدنی ایران-گینه (SBDT) در سالن یک هتل المپیک تهران برگزار شد.

سرمایه‌گذاری در حوزه بوکسیت آینده دارد

در این میزگرد، تورج زارع، مدیرعامل شرکت آلومینای ایران اظهار داشت: در حال حاضر، 770 هزار تن میزان ظرفیت تولید آلومینوم شرکت آلومینای ایران است که قطعا برای تولید به حدود یک میلیون و 600 هزار تن آلومینا احتیاج داریم و این نیاز یک واقعیت غیر قابل انکار است. پس بازار آلومینا تا سال‌های زیادی در کشور پابرجا است. این موضوع بسیار مهم است و باید مدنظر قرار گرفته شود زیرا قصد سرمایه‌گذاری در حوزه‌ای وجود دارد که دارای بازار تولید و تقاضای مناسبی است.

وی افزود: در طرح جامع آلومینیوم باید برای حوزه معدن، برنامه‌ای جامع، موثر و نتیجه‌بخش، داشته باشیم. همچنین گفتنی است با توجه به ذخایر بوکسیت پیش‌بینی شده، توانایی تامین بوکسیت مورد نیاز در مجتمع آلومینای جاجرم را داریم. با اکتشافات طی پنج سال اخیر، میزان ذخایر بوکسیت سخت (دیاسپاری) شرکت آلومینیوم جاجرم از هفت میلیون تن به عدد 37 میلیون تن افزایش یافته است. همچنین طی سال گذشته میلادی، 63.7 میلیون تن آلومینیوم در جهان تولید شد که 56 درصد آن مربوط به چین است. از رقم آلومینیوم تولیدی، اروپا 12 درصد، خاورمیانه 9 درصد، سایر کشورهای آسیایی 7 درصد، آفریقا 3 درصد، آمریکای‌شمالی 6 درصد و اقیانوسیه 3 درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران ادامه داد: 70 میلیون بوکسیت شِیلی (کم‌عیار) در منطقه جاجرم و معادن استان‌های سمنان، یزد و کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که البته اصلا توقع نمی‌رفت که معدن تاش دچار مشکل شود و به واسطه معدن استان یزد بتوانیم نیاز خود را تامین کنیم. مطالعات اولیه بررسی امکان تولید آلومینا از آن با همکاری یک شرکت چینی انجام شده و نتایج مثبتی داشته است. به دلیل افزایش تحریم ها بعد از خروج آمریکا از برجام، شرکت NFC چین انجام مطالعات را متوقف کرد. این شرکت اعلام کرده از ابتدای بهمن ماه امسال و مساعدتر شدن شرایط سیاسی، فاز دوم مطالعات را انجام خواهد داد.

وی بیان کرد: در حوزه اکتشافات، مکاتبه‌ای با ایمیدرو صورت گرفت که حاکی از این است درر زمینه اکتشافات بوکسیت سه پهنه بسیار خوب در حوزه زاگرس در نظر گرفته‌ایم که بهتر است در کنار آن، پهنه اکتشافی استان سمنان به نام البرز که 9 آنومالی مطلوب در آن وجود دارد، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مختص خود را دریافت کند.

زارع گفت: باید این حقیقت را بپذیریم که با توجه به هزینه حمل بوکسیت و واردات آن از خارج از کشور، بهتر است برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، تمرکز بیشتری روی معادن موجود در کشور خود مطالعات و استخراج کنیم. در صورت انجام این کار، می‌توانیم وقتی یک و نیم میلیون تن آلومینا را دارا هستیم، 50 تا 60 درصد بوکسیت مورد نیاز خود را تامین کنیم.

معیار سنجش صنعت آلومینیوم وضعیت فعلی آن است

هوشنگ گودرزی بیان کرد: آمارهای تولید آلومینیوم در دنیا، نشان‌دهنده آن است که از سال 2000 به بعد، به خصوص طی چند سال اخیر، حدودا بین 58 تا 60 میلیون تن در سال، آلومینیوم تولید شده که از این مقدار، کشور چین سهم 52 تا 55 درصدی تولید آلومینیوم جهان را به خود اختصاص داده است. برای مثال، در سال 2018، 33 میلیون تن آلومینیوم در کشور چین تولید شد. چین با وجود تولید 52 درصد از آلومینیوم اولیه، هیچ صادراتی در این زمینه ندارد بلکه تمام آن به محصول تبدیل و محصول تولید شده را صادر می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها