گرانی دلار حساب بانک ‌مرکزی را پر کرده است

گرانی دلار حساب بانک ‌مرکزی را پر کرده است. مردم سختی‌های زیادی را به جان می‌خرند. مردم تغییر مثبت را حس نکرده‌اند. باید جلوی زیاده‌خواهی‌ها را بگیریم

گرانی دلار حساب بانک ‌مرکزی را پر کرده است

«رشد اقتصادی در کشور محقق شده است.» رئیس بانک مرکزی در حالی چنین اظهارنظری کرده که بخش‌های مهم اقتصاد ایران در رکود هستند و در نتیجه مردم به لحاظ حساب و کتاب‌های شخصی‌شان دچار گرفتاری‌های متعددی شده اند.

محمد غرضی، فعال سیاسی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار داشت: آقای همتی با حساب و کتاب بانکی از رشد اقتصادی خبر داده است. به هر حال بالا رفتن عجیب نرخ دلار به‌ خودی خود موجب رشد صادرات کشور شد، با این توضیح که رشد صادرات به پُر شدن حساب بانک مرکزی کمک می‌کند. به همین دلیل می‌توان گفت اقتصاد کشور رشد داشته و منابع مالی زیادی به بیت‌المال تزریق شده است. ناگفته نماند که این «رشد» چیزی به بخش مهم تولید اضافه نکرده است و مردم تغییر مثبت را حس نکرده‌اند.

عضو کابینه دولت‌‌های زمان جنگ و سازندگی گفت: شرایط به ‌گونه‌ای است که در بازار اکثر مواد داخلی بالاخص مرغ همچنان گران می‌شوند و مردم برای تهیه این کالاها سختی‌های زیادی را به جان می‌خرند. مثلاً نرخ مرغ به عنوان یکی از مواد خوراکی مرسوم نه تنها کم نمی‌شود بلکه روزبه‌روز هم گران‌تر می‌شود که برای توجیه این گرانی مرغ‌دار از بالا رفتن نرخ نهاده دامی می‌نالند و کشاورز هم گران‌تر شدن ملزومات کشاورزی را دلیل گران شدن محصولاتش عنوان می‌کند.

او اضافه کرد: این به دلیل سوءمدیریت و همچنین سوءاستفاده کسانی است که برای واردات محصولات لازم از کشورهای خارجی از دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته‌اند،‌ اما در هزینه‌کرد آن الزامات قانون را رعایت نمی‌کنند تا به منافع‌شان برسند.

غرضی ادامه داد: سوءاستفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی خسارت‌های زیادی به ‌بار آورده است و تکرار این روند غلط باعث می‌شود سرمایه‌ ملی به جای اینکه صرف رونق تولید و به وجود آمدن فرصت‌های شغلی شود، جیب سوءاستفاده‌گران را پرتر کند. در حالی که با نظارت و پیگیری کافی به راحتی می‌توانیم از هزینه‌سازی‌های اخلالگران بخش مهم و تاثیرگذار اقتصاد جلوگیری کنیم.

این فعال سیاسی در پایان گفت: مملکت ما کشوری بسیار غنی است و هر چیزی که برای توسعه لازم است داریم. فقط کافی است جلوی زیاده‌خواهی‌ها گرفته شود و افراد کاردان را بر سر کارها گذاشت تا از این طریق بتوانیم برنامه‌هایی دقیق برای کشور تعیین کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها