افتتاح پست فشارقوی و فشار متوسط شماره 2 شهید خرازی و رونمایی از بویلر بازیافت حرارت از نیروگاه گازی فولاد مبارکه

علیرضا استکی مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات فولاد مبارکه ضمن اعلام این خبر گفت: این اقدام مهم در راستای منویات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید و در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انجام گرفته است.

افتتاح پست فشارقوی و فشار متوسط شماره 2 شهید خرازی و رونمایی از بویلر بازیافت حرارت از نیروگاه گازی فولاد مبارکه

وی هدف از احداث پست‌های انتقال ۴۰۰ کیلوولت و فوق توزیع ۶۳ کیلوولت را تغذیۀ توسعه‌های نواحی تولید تا سقف 7.2 میلیون تن و نیز تقویت پایداری ترانزیت شبکۀ سراسری و شبکۀ توزیع زیرسقف عنوان نمود و مدت‌زمان اجرای آن را 4 سال اعلام کرد.

استکی سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای اجرای این پروژه را 8 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: ظرفیت ایجادشدۀ پست برق 1500 مگاولت آمپر و مساحت زمین در نظر گرفته‌شده برای پروژه 12 هزار مترمربع است.

وی تصریح کرد: در اجرای این پروژه 730 هزار نفر ساعت کار انجام شده است و بعد از بهره‌برداری برای 75 نفر اشتغال‌زایی مستقیم دارد.

استکی تأکید کرد: پروژۀ مذکور با همکاری بیش از 40 شرکت داخلی انجام شده و 60 درصد تجهیزات آن از داخل کشور تأمین گردیده است.

مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات فولاد مبارکه افزود: از ویژگی‌های خاص این پروژه می‌توان به طراحی و اجرای هم‌زمان چهار نوع پست فشارقوی و فشار متوسط ازلحاظ نصب شامل پست 4۰۰ کیلوولت

 فضای باز AIS، پست گازی ۴۰۰ کیلو ولت NIS2، پست فضای داخلی ۶۳ کیلوولت MIS2 و پست 6.6 کیلوولت کاملا بستۀ فلزی اشاره کرد.

 

رونمایی از احداث بویلر بازیافت حرارت از نیروگاه گازی (HRSG)

استکی در ادامه در تشریح هدف اجرای این پروژه گفت: تولید بخار سوپر هیت با بازیافت حرارت از دودکش نیروگاه گازی جهت استفاده در نیروگاه بخار و در صورت نیاز از مدار خارج کردن یکی از بویلرهای فعلی مهم‌ترین هدف در اجرای این پروژه بوده است. این پروژه در مدت‌زمان 30 ماه با صرف 410 هزار نفر ساعت انجام گرفته و در اجرای آن به‌صورت 100 درصد از توانمندی‌های داخل استفاده‌شده است.

وی میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این زمینه را یک هزار و 100 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: ظرفیت ایجادشده 200 تن بخار در ساعت، مساحت زمین پروژه یک هزار و 500 مترمربع و میزان اشتغال‌زایی آن بعد از بهره‌برداری 15 نفر به‌طور مستقیم است.

مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات فولاد مبارکه گفت: در این بویلر، انرژی حرارتی موجود در دودکش نیروگاه گازی با دمای حدود ۵۵۰ درجۀ سانتی‌گراد از طریق مبدل‌هایی به نام هارپ به آب پرفشار منتقل می‌شود و بخار سوپرهیت را با فشار حدود ۷۰ بار و دمای بیش از ۴۰۰ درجه تولید می‌کند.

با توجه به این‌که بخار فوق جایگزین بخار خروجی بویلرهای حرارتی موجود می‌شود، اجرای این پروژه از مصرف نزدیک به ۹۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در سال جلوگیری می‌کند و باعث صرفه‌جویی 250 میلیارد ریال سالانه می‌شود. وی خاطرنشان کرد: این پروژه در سایت کنوانسیون تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد به‌عنوان مکانیسم توسعۀ پاک (CDM) از طرف فولاد مبارکه به ثبت رسیده است.

امضای تفاهمنامۀ همکاری بین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و فولاد مبارکه

در جریان افتتاح و کلنگ‌زنی چند طرح ملی در فولاد مبارکه و در حضور سرپرست وزارت صمت، تفاهم‌نامۀ همکاری بین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و فولاد مبارکه به امضا رسید.

 به گزارش خبرنگار فولاد، در تشریح مفاد این تفاهم‌نامه که به امضای حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه و علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور رسید، محمدیاسر طیب‌نیا معاون امور معادن فولاد مبارکه گفت: ازآنجاکه سازمان زمین‌شناسی بزرگ‌ترین بانک اطلاعاتی داده‌ها و مطالعات اکتشافی در سراسر کشور را در اختیار دارد و در فولاد مبارکه هم معاونتی به نام امور معادن تشکیل شده است تا در این حوزه فعالیت داشته باشد، این تفاهم‌نامه به امضای دو طرف رسید تا بستر مناسبی برای استفاده از بانک داده‌های این سازمان برای فولاد مبارکه فراهم شود و بتوانیم پروژه‌های مشترکی را در زمینۀ فعالیت‌های آموزشی، اکتشافی و اجرای پروژه های زمین شناسی  پیش ببریم. وی از ارائۀ خدمات آموزشی و توانمندسازی کارشناسان فولاد مبارکه در بخش‌های تخصصی زمین‌شناسی، اکتشافات  و فرآوری مواد معدنی با بهره‌گیری از متخصصان سازمان، ایجاد امکان دسترسی به مقالات، نشریات، گزارش‌ها و پایگاه داده های تخصصی مرتبط با علوم زمین و معدن کاری  در چهارچوب قوانین و مقررات و با در نظر گرفتن اولویت‌های تفاهم و همکاری میان دو طرف به‌عنوان بخش‌هایی از این تفاهم‌نامه یاد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها