آموزش و نحوه دریافت کد بورسی آسان و سریع

سرمایه‌گذاری در بازار بورس و اوراق بهادار یکی از فعالیت‌های اقتصادیست که در مدت اخیر مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است...

آموزش و نحوه دریافت کد بورسی آسان و سریع

به گزارش مستقل آنلاین : سرمایه‌گذاری در بازار بورس و اوراق بهادار یکی از فعالیت‌های اقتصادیست که در مدت اخیر مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است؛ و این بازار هم (مانند تمامی بازارهای دیگر) دارای قوانین و شرایط مربوط به خود میباشد؛ اگرچه در رابطه با بورس قوانین بسیار ساده هستند و هر شخصی به راحتی می‌تواند مراحل آن را طی کند، اما به هر حال بدون داشتن اطلاعات اولیه مانند: چگونگی دریافت کد معاملاتی، چگونگی انتخاب کارگزاری و ثبت نام در آن و...، شروع سرمایه‌گذاری ممکن نیست.

در ادامه به بررسی نحوه دریافت کد بورسی، ثبت نام در کارگزاری، نحوه احراز هویت و چگونگی بازیابی کد بورسی فراموش شده می‌پردازیم.

 

کد بورسی  چیست؟

 برای انجام معاملات در بازار بورس و اوراق بهادار نیاز به دریافت کد بورسی یا کد معاملاتی دارید. کد بورسی شناسه منحصر به فردی است که از 5 عدد تصادفی و 3 حرف ابتدای نام خانوادگی شما تشکیل می‌شود و مانند شماره شناسنامه قابل ویرایش و یا تغییر نمی‌باشد.

تفاوتی در اینکه شما به واسطه کدام یک از کارگزاری‌ها معاملات خود را انجام دهید وجود ندارد، کد بورسی همواره ثابت و قابل استفاده در تمامی آنها است. اینطور تصور کنید که شما از طریق بانک‌های مختلفی فعالیتهای مالی خود را مدیریت می‌کنید، تمامی آنها شما را به واسطه کد ملیتان می‌شناسند، ممکن است افراد دیگری هم نام شما وجود داشته باشند، شما می‌توانید حساب‌های بانکی مختلفی داشته باشید و یا ممکن است کارت بانکی خود را گم کنید و در زمان مراجعه به بانک نیاز به کارت ملی و کد ملی خود دارید و به وسیله آن شناسایی می‌شوید. کد بورسی هم دقیقا مانند کد ملی عمل می‌کند و تمام معاملات شما از طریق هر کارگزاری که انجام شود، در نهایت به واسطه کد بورسیتان در تاریخچه معاملات ثبت می‌گردد.

 

چگونه کد بورسی دریافت کنیم؟

لازمه دریافت کد بورسی، ثبت نام در  سامانه جامعه اطلاعات مشتریان (سجام) است. این سامانه اطلاعات هویتی، ارتباطی، مالی و بانکی افراد را به صورت یکپارچه ثبت، نگهداری و بروزرسانی می‌کند و شخصی که اطلاعاتش در این سامانه ثبت نشود، نمی‌تواند کد بورسی دریافت کرده و در بازار بورس فعالیت کند. حتی افرادی که قبل از راه‌اندازی این سامانه، از سهامداران بورسی بودند، هم‌اکنون نیاز به ثبت نام در سجام را دارند و در غیر اینصورت استفاده از بسیاری خدمات بورسی با حساب کاربریشان ممکن نخواهد بود.

برای دریافت کد بورسی دو روش وجود دارد:

  • مراجعه مستقیم به سامانه سجام: در این روش پس از ورود به سامانه، کد ملی و شماره همراه خود را درج می‌کنید، هزینه ثبت نام به صورت آنلاین دریافت شده و پس پر کردن فرم‌ها، پیامکی تحت عنوان «کد پیگیری» برای شما ارسال می‌شود، با استفاده از این کد می‌توانید احراز هویت خود را به صورت حضوری و یا غیرحضوری انجام دهید و در نهایت پس از چند روز کد بورسی برایتان ارسال می‌شود.
  • ثبت نام از طریق کارگزاری آگاه: در این روش ثبت نام شما در سامانه سجام و کارگزاری آگاه به صورت همزمان و کاملا رایگان انجام می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به آدرس ex.agah.com مراحل ثبت نام را آغاز کنید و با تکمیل فرم‌ها برای یک بار، کلیه اطلاعات شما در سجام و سایت کارگزاری ثبت می‌شود. پس از گذشت چند روز کد پیگیری سجام و کارگزاری از طریق دو پیامک مجزا برایتان ارسال می‌شود و پس از انجام احراز هویت هر دو سازمان، کد بورسی و اطلاعات ورود به سامانه معاملاتی را دریافت خواهید کرد.

 

  • چگونه یک کارگزاری خوب انتخاب کنیم؟

برای انتخاب کارگزاری، بررسی قدمت، خدمات و امکانات، پشتیبانی و بستری که جهت انجام معاملات برایتان فراهم می‌شود اهمیت دارد. اینکه کارگزاری مراحل ثبت نام و احراز هویت را تا حد ممکن برایتان تسهیل کند، قطعی و کندی در سامانه معاملاتی وجود نداشته باشد و همچنین خدمات آموزشی که ارائه می‌دهد، نیز از دیگر موارد حائز اهمیت هستند.

کارگزاری آگاه به عنوان کارگزار رتبه یک کشور تمامی موارد بالا را به بهترین شکل ممکن برای کاربران فراهم کرده است. این کارگزاری در تمامی استان‌ها دارای شعبه است که خدمات مختلفی را ارائه می‌دهند؛ برگزاری کلاس‌های آموزش بورس در تمامی مقاطع به صورت حضوری، عقد قراردادهای اعتباری و... نمونه این خدمات هستند.

البته کلاس‌های آموزش بورس آگاه به صورت مجازی هم در تمام ایام هفته برگزاری می‌شود، همچنین این کارگزاری بیش از 100 ویدئو و 500 مقاله آموزشی را به صورت رایگان در اختیار کاربران خود قرار داده است؛ همچنین همانطور که در قبل گفته شد شما می‌توانید به واسطه این کارگزاری کد بورسی خود را رایگان دریافت کنید و به جای طی کردن مراحل ثبت نام در دو نوبت (ابتدا سجام و سپس کارگزاری)، تنها برای یک بار فرم‌ها را تکمیل نمایید و تنها احراز هویت هر دو سازمان را به صورت مجزا انجام دهید؛ و همچنین کارگزاری آگاه سامانه معاملاتی آساتریدر را در نسخه‌های وب، اندروید و ios در اختیار کاربران قرار داده است که یکی از جامع‌ترین سامانه‌های معاملاتی بین تمامی کارگزاری به حساب می‌آید.

در نهایت امکان انجام احراز هویت غیرحضوری نیز هم‌اکنون در کارگزاری آگاه فراهم گردیده است.  شما می‌توانید پس از ثبت نام در سجام و دریافت کد بورسی، به سایت کارگزاری آگاه مراجعه کرده و با درج شماره تماس، کلیه اطلاعاتتان از سامانه سجام بازخوانی می‌شود و بدون نیاز به پر کردن مجدد فرم‌ها، ثبت نام در کارگزاری آگاه هم انجام خواهد شد و تنها با تایید اطلاعات، احراز هویت شما تکمیل شده و پس از چند روز نام کاربری و رمز عبور ورود به سامانه معاملاتی را دریافت خواهید کرد.

 

چگونه کد بورسی خود را بازیابی کنیم؟

بازیابی کد بورسی فرآیند پیچیده‌ای نیست و به راحتی می‌توانید با مراجعه با سامانه معاملاتی کارگزاری مربوطه به آن دسترسی داشته باشید؛ پس از ورود به سامانه، کد بورسی شما در بالای صفحه یا بخش «اطلاعات کاربری» درج شده است. اگر اطلاعات ورود به سامانه معاملاتی را نیز فراموش کرده‌اید، کافیست پس از ورود در بخش فراموشی رمز، کد ملیتان را درج نمایید، تا اطلاعات دسترسی از طریق پیامک برایتان ارسال شود.

افرادی که برای مدت‌هاست معامله‌ای در بازار سهام نداشته‌اند و کد بورسی آنها غیرفعال شده است؛ می‌توانند با در دست داشتن مدارک هویتی به یکی از شعب کارگزاری خود مراجعه کنند تا حساب آنها مجددا فعال شود؛ و در نهایت افرادی که قبل از راه‌اندازی سامانه سجام کد بورسی داشته‌اند و اکنون آن را فراموش کرده‌اند، لازم است ابتدا سجامی شوند و پس از آن با مراجعه به شعب کارگزاری حساب خود را فعال کرده و کد بورسیشان را بازیابی کنند.

گفتنی است در صورت فراموشی کد بورسی می‌توانید از طریق مراجعه به «سامانه استعلام کد بورسی» آن را بازیابی نمایید، اما با توجه به اینکه در این سامانه هیچ اطلاعاتی از کارگزاری شما وجود ندارد، استفاده از روش‌های قبلی کاربردی‌تر هستند.

 

سخن آخر

شاید بازار بورس در نگاه اول پیچیده و دست نیافتنی به نظر بیاید، اما اگر تمامی مراحل را قدم به قدم طی کنید، فعالیت در آن جذاب و بسیار سودده خواهد بود؛ شرایط ورود به بازار ساده و سرمایه مورد نیاز برای آغاز فعالیت در آن ناچیز است و شاید تنها چالشی که با آن روبرو شوید، چگونگی تشخیص بهترین سهم‌ها و زمان مناسب برای خرید و فروش آنهاست؛ که در این مورد نیز با گذراندن دوره‌های آموزشی و یادگیری مهارت‌های معامله‌گری و روش‌های تحلیلی در مدت کوتاهی می‌توانید به یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای بورس تبدیل شوید. به عبارتی پس از دریافت کد بورسی و ورود به بازار، گذراندن چند دوره آموزشی اولیه می‌تواند بهترین تصمیم شما به عنوان یک سرمایه‌گذار باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها