خبر مهم برای بورس

کامران ندری، کارشناس پولی و بانکی تاکید می‌کند که نرخ 22 درصد اعلام شده نرخ سود سپرده نیست.

خبر مهم برای بورس

به گزارش مستقل آنلاین، کامران ندری، کارشناس پولی و بانکی تاکید می‌کند که نرخ ۲۲ درصد اعلام شده نرخ سود سپرده نیست و فقط رقمی است که بانک مرکزی برای سقف نرخ بهره بانکی تغیی کرده است. این دو باهم فرق دارند. نرخ سود سپرده را خود بانک‌ها زیر نظر بانک مرکزی اعلام خواهند کرد و با این نرخ متفاوت است.

او می‌گوید: مساله این است که افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی بانک ها را با این مساله مواجه می‌کند که اگر دچار کسری شوند، برای تامین کسری خود نرخ بهره بالا تری را پرداخت کنند. این نرخ بالاتر باعث می شود بانک ها در خرید دارایی و تسهیلاتی که پرداخت می‌کنند محتاطتر عمل عمل کنند و کاری کنند تا با ریسک نقدینگی مواجه نشوند چون تامین کسری در پایان روز هزینه تمام شده افرایش می یابد.

به گفته ندری این احتمال وجود دارد که بانک هایی که با مشکل مواجه هستند و نمی‌توانند از بین بانکی تامین کنند با پیشنهاد نرخ سود بالاتر بخواهند حجم  سپرده را بالاتر ببرند تا منابعشان تامین شود ولی با مانعی مواجه هستند و آن شورای پول و اعتبار است که به آنان اجازه نرخ بالای ۱۶ درصد را نخواهد داد.

او بار دیگر عنوان می‌کند: این ۲۲ درصد نرخ سقف بین بانکی است و برای جبران کسری بانک هاست. ربطی به سود سپرده ندارد. برای نرخ سپرده خود بانک ها باید تصمیم بگیرند اما هر نرخی که انتخاب می‌کنند باید نتیجه فعالیت‌های آنان باشد.

منبع: تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها