ساعات معاملات بورس در هفته آینده

طبق گفته معاون سازمان بورس، هفته آینده روند معاملات با توجه به نماد‌های فلزی و غیرفلزی تعیین می‌شود.

ساعات معاملات بورس در هفته آینده

به گزارش خبرنگار مستقل آنلاین ، هفته گذشته به دلیل برخی حواشی اعم از خبر‌های ضد و نقیض در خصوص عرضه نشدن ETF یا عرضه نشدن اوراق سلف در بورس انرژی، بازار سرمایه با التهاباتی مواجه شد.

زمان معاملات بازار سرمایه مشخص شد

محمود گودرزی معاون بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که قرار بود زمان معاملات از روز یکشنبه مورخ ۱۹ مرداد ۹۹ به دو بخش تقسیم شود، ولی این اتفاق رخ نداد، اظهار کرد: قبل از طرح دو بخشی کردن زمان معاملات بازار سرمایه، معاملات بعضی نماد‌ها مانند شستا به بعدازظهر منتقل شده بود، اما با توجه به باری که این نماد‌ها روی سامانه معاملاتی وارد می‌کردند و اعتراضاتی که از سمت سهامداران اعلام  شد، تصمیم بر این شد که زمان معاملات صنایع مختلف را جابه جا کنیم.

وی افزود: البته تغییر ساعات معاملات دارای بروکراسی های اداری است که اجرای آن کمی طول می کشد.

گودرزی بیان کرد: زمان‌بندی جدید جلسات معاملاتی صنایع در بورس تهران به صورت موقت از تاریخ  ۲۷ مرداد تغییر خواهد کرد و قرار است سه صنعت با حجم معاملات بالا را به ظهر انتقال دهیم که شرکت‌های فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی‌ها از جمله آنها هستند، البته شرکت‌هایی که عرضه اولیه خواهند داشت به دلیل بار معاملاتی بعد از ساعت کاری معامله خواهند شد.

معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران در خصوص زمانی که طول می‌کشد تا صندوق‌ دارا دوم  در بازار سرمایه معامله شود، اظهار کرد:  در این خصوص وزارت نفت اول باید یک صندوق را تحت عنوان پتروشیمی‌ها تاسیس کند و  بعد از آنکه صندوق تاسیس شد باید پذیره نویسی انجام شود که در خصوص این مسئله آمادگی کامل از جانب ما وجو دارد.

گودرزی در پاسخ به این سوال با توجه به اینکه عرضه نشدن ETF تا چه حد می تواند بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد،گفت: در هیچ یک از  مدل های ارزش گذاری، اثر پذیری ارزش یک شرکت به تاسیس صندوق سرمایه گذاری ارتباطی ندارد و نباید از این مسئله غافل شد که گاهی نا‌هماهنگی هایی که که در زیر ساخت‌های بازار وجود دارد به راحتی می‌تواند شاخص را ناگهان دچار تغییر کند، اما این موضوع همیشگی نیست زیرا با برنامه ریزی‌هایی که سازمان بورس اوراق بهادار دارد سعی داریم تنش ها را کم کنیم تا بازار کمترین آسیب را ببیند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دو دسته معامله گر در بازار وجود دارد که بخشی از  آن را سهام داران سهام عدالت تشکیل می‌دهند و بخش دیگر آن را که حدود ۷.۵ میلیون نفر هستند، سهامداران عادی تشکیل می دهند.

گودرزی بیان کرد: اگر شما متوسط خرید سرمایه گذاران حقیقی را مشاهده کنید متوجه خواهید شد که متوسط خرید آن‌ها در بازه زمانی مشخص حدود ده میلیون تومان است و از این میزان نتیجه خواهیم گرفت که اکثر سرمایه گذاران به دلیل حجم بالای معاملاتشان نیاز به آموزش دارند تا با شنیدن یک خبر یکباره بازار به دلیل اشتباهات آن‌ها و جو روانی  دچار التهاب نشود.

 معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران در پاسخ به این سوال که آیا ممکن بود که اُفت دوم بازار سرمایه  به نام وزیر نفت ثبت شود؟ بیان کرد:  با توجه به این موضوع که ما از ابتدای سال در بازار سرمایه با روند افزایشی مواجه هستیم اما بعضی از اوقات ممکن است که  بازار ریزش کند و شاخص منفی شود پس می‌توان گفت: این طبیعت بازار سرمایه است و  نباید آن را به صحبت‌های آقای زنگنه ارتباط داد.

براساس اعلام سازمان بورس زمان معاملات بازار سرمایه به صورت موقتی از روز ۲۷ مردادماه تغییر می کند.

در جلسه معاملاتی اول زمان پیش گشایش از ساعت ۳۰: ۸ الی ۴۵: ۸ و زمان انجام معاملات از ساعت ۴۵: ۸ الی ۴۵: ۱۱ است.

در این جلسه معاملاتی کلیه صنایع، به غیر از صنعت فلزات اساسی، صنعت شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای به همراه مشتقات مربوطه اعم از اختیار معامله و اختیار فروش تبعی قابل معامله هستند.

در جلسه معاملاتی دوم زمان پیش گشایش از ساعت ۰۰: ۱۲ الی ۱۵: ۱۲ و زمان انجام معاملات از ساعت ۱۵: ۱۲ الی ۱۵: ۱۵ است.

براین اساس؛ در جلسه معاملاتی دوم صنایع فلزات اساسی، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای به همراه مشتقات مربوطه اعم از اختیار معامله و اختیار فروش تبعی قابل معامله هستند.

تمامی صندوق‌های قابل معامله (ETF) اوراق بهادار با درآمد ثابت و نیز معاملات تمامی نماد‌های آتی، سبد سهام در جلسه دوم معاملاتی قابل معامله خواهند بود.

تاثیر بازار سرمایه از اخبار و شایعات

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص روند این هفته بازار سرمایه گفت: این هفته نوسانات بازار ارز، خبر‌های ضد و نقیض در خصوص عرضه اوراق سلف نفت در بورس انرژی و خبر‌های حاکی  از عرضه نشدن دارا دوم  یا بحث آزاد سازی ۶۰ درصد سهام عدالت و ورود شرکت‌های سرمایه گذار استانی به بازار از مجموع اتفاقاتی بودند که تاثیر به شدت زیادی را در بازار بورس گذاشتند.

وی افزود: خبر‌ عرضه نشدن صندوق‌های‌ ETF در بازار بورس که اول هفته منتشر شد می‌توان به علت طمع دولت برای فروش گران‌تر این صندوق‌ها دانست که این مسئله خود به تنهایی توانست شاخص را منفی کند.

 این کارشناس بازار سرمایه گفت: به طور معمول وقتی شاخص بازار به  یک عدد رُند و به نقطه مقاومت می رسد در آن یک اُفت رخ می دهد که طبیعی است.

درسی که باید از «دارا دوم» گرفت

بازار سرمایه در روز‌های گذشته و به خصوص بعد از اعلام خبر تغییر در روش عرضه مرحله دوم سهام شرکت‌های دولتی در بورس مشهور به دارا دوم؛ شرایط به شدت آشفته و شکننده‌ای را دنبال کرد به صورتی که شاخص کل بیش از ۶۰ هزار واحد در دو روز ریخت و خطر ریزش بیشتر شاخص بازار را به شدت بهم ریخت.

به اعتقاد بخشی از کارشناسان بورسی که در فاصله ۵ ماه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رشد داشته اصلا بعید نیست به یکباره سقوط آزاد کند، زیرا منطق بازار براساس هیجان و هجوم جمعیت میلیونی به بورس رشد داشته و براساس همین منطق هم می‌تواند به یکباره فروبریزد. کارشناسان معتقدند تجربه اعلام خبر «عرضه نشدن سهام دارا دوم» و عقب نشینی دولتی‌ها از این تصمیم؛ می‌تواند تلنگری جدی به مسئولان باشد که در حال حاضر هر تصمیم که برای بورس گرفته می‌شود چندین میلیون نفر را درگیر خواهد کرد و تبعات اجتماعی و اقتصادی بسیاری به دنبال خواهد داشت.

در ماه‌های گذشته کارشناسان بسیاری نسبت به حباب در بازار سرمایه هشدار داده اند و تاکید کرده اند که در صورت ریزش این حباب باتوجه به اینکه بخش مهمی از سرمایه گذاران خرد بازار دانش کافی ندارند؛ از ترس کاهش سود یا از دست دادن سرمایه در صف فروش قرار خواهند گرفت و همین نکته باعث ریزش بیشتر شاخص‌ها و زیان سرمایه گذاران می‌شود.

در انتها باید به این مسئله اشاره کرد  که سهام داران باید با  آگاهی سهام خود را خرید  و فروش کنند و خود را در گیر اطلاعات اشتباه و ضدو نقیض نکنند.

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها