توصیه مهم برای عرضه اولیه غزر

عرضه اولیه غزر در حالی روز چهارشنبه انجام می‌شود که این شرکت در سال ۹۸ توانسته میزان درآمدهای خود را نزدیک ۲۰۰ درصد افزایش دهد.

توصیه مهم برای عرضه اولیه غزر

گزارش مستقل آنلاین، بر اساس اعلام سازمان بورس، شرکت زر ماکارون روز چهارشنبه ۱۶۰ میلیون سهم خود را تحت عنوان نماد «غزر» با روش ثبت سفارش در دامنه قیمت ۳۷۷۵ تا ۳۹۷۵ تومانی عرضه اولیه می‌کند. عرضه اولیه‌ای که پیش از این دو بار به دلایل مختلف ب لغو شد.

گروه صنعتی و پژوهشی زر در سال ۱۳۷۲ پایه‌ریزی و در سال ۱۳۷۷ کار خود را در صنعت آغاز کرد. زر ماکارون در سال ۱۳۸۹ خط تولید آرد سمولینا و ۴ سال بعد، واحد تولید پاستا را راه اندازی کرد و امروز بزرگترین شرکت تولید انواع مختلف ماکارونی در کشور به حساب می‌آید.

زر ماکارون در سال مالی ۹۸ بیش از ۹ هزار و ۷۲۸ میلیارد ریال درآمد عملیاتی داشته که تقریبا ۲۰۰ درصد بیشتر از درآمد سال مالی ۹۷ این شرکت بوده است. با توجه به افزایش ۱۱۳ درصدی هزینه‌های این شرکت، سود خالص غزر در سال ۹۸ به ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال رسیده که ۲۳۲۴ درصد بیشتر از سال ۹۷ بوده است. همچنین سود خالص پایه هر سهم این شرکت نیز ۱۴۳۸ ریال شناسایی شده که نسبت به سال ۹۷ رشدی ۱۸۷۰ درصدی داشته است. با این حساب، نسبت حاشیه سود خالص این شرکت در سال ۹۸ به ۲۴ درصد رسیده که در مقایسه با حاشیه سود خالص ۳ درصدی سال گذشته ۸ برابر شده است.

این شرکت که در سال گذشته افزایش سرمایه ۳۰۰ میلیارد ریالی را انجام داده هم اکنون با سرمایه‌ای یکهزارو ۶۰۰ میلیارد ریالی در بورس فعال است. با این حال میزان دارایی‌های این شرکت در سال ۹۸ با رشدی ۵۹ درصدی نسبت به ابتدای سال ۹۷ به ۷ هزار و ۵۶۲ میلیارد ریال رسیده است.

زر ماکارون همچنین در سال ۹۸ در داخل کشور بیش از ۱۶۵ هزار و ۵۰۰ تن محصول به فروش رسانده که در مقایسه با سال ۹۷ رشدی ۱۳۸ درصدی داشته است. این در حالی است که میزان فروش صادراتی غزر از نظر تناژ در سال ۹۸ بیش از ۳۱ درصد کاهش داشته است.

همچنین عملکرد ماهانه غزر در فروردین نشان می‌دهد این شرکت در اولین ماه سال ۹۹ بیش از ۱۶ هزار تن محصول تولید کرده ۱۶ هزارتن محصول نیز به فروش رسانده که از این فروش ۸۶۸ میلیارد ریال عاید این شرکت شده است. این میزان فروش اگر چه در مقایسه با اسفند سال ۹۸ بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته که با توجه به تعداد تعطیلی‌های فروردین ماه طبیعی به نظر می‌رسد اما در مقایسه با فروردین سال ۹۸ حدود ۶۰۰ درصد بیشتر شده است. غزر در خردادماه توانسته بیش از یکهزار و ۶۲۲ میلیارد ریال فروش داشته باشد که رکورد تاریخی این شرکت محسوب می‌شود.

با این وجود قیمت بالای این نماد یکی از انتقاداتی است که به آن نسبت داده می‌شود. اگر چه قیمت این نماد در مقایسه با عرضه اولیه قبلی (۴۵۵۰ تومانی) حدود ۱۳ درصد کاهش داشته است اما همچنان تحلیلگران این ارزش‌گذاری را غیرواقعی و بیش از حد می‌دانند.  هر چند عملکرد فوق‌العاده این شرکت در سال ۹۸ و همچنین رشد فروش ۶۰۰ درصدی غزر در فروردین ماه امسال، پیش‌بینی می‌شود این عرضه اولیه به عرضه‌ اولیه‌ای جذاب برای سهامداری تبدیل شود. با این حال در فضای مجازی کمپین‌هایی نیز علیه این عرضه اولیه پر حاشیه به راه افتاده است که ممکن است سهمیه تخصیصی به هر نفر را تحت تاثیر قرار دهد.

عرضه اولیه «غزر» در حالی روز چهارشنبه انجام می‌شود که با توجه به میزان مشارکت بالای ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری در عرضه اولیه پیزد، احتمالا حداکثر ۳۱ سهم به هر نفر در سقف قیمتی ۳۹۷۵ تومانی تخصیص داده شود که حدود ۱۲۵ هزار تومان نقدینگی لازم خواهد داشت.

 

توضیح: این گزارش در خرداد ماه امسال پیش از لغو عرضه اولیه غزر منتشر شده بود و به همین دلیل بخش قابل توجهی از کامنت‌های این گزارش مربوط به دوره قبل است که اعلام شده بود عرضه اولیه غزر انجام می‌شود اما ناگهان زمان عرضه اولیه آن به تاخیر افتاد.

منبع :تجارت‌نیوز

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها