تفاوت فروش سهام عدالت در بانک‌ها و کارگزاری‌ها

سهامداران سهام عدالت برای مشاهده و فروش سهام خود باید شماره تلفنی که ثبت کرده‌اند به نام خودشان باشد در غیر این صورت حتی نمی‌توانند پرتفوی خود را ببیند، نحوه تغییر شماره تلفن به چه شکلی است؟

تفاوت فروش سهام عدالت در بانک‌ها و کارگزاری‌ها

به گزارش مستقل آنلاین طبق آمارها حدود ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از ۴۹ میلیون نفری که سهام عدالت دارند روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند. این افراد می‌توانند سهام خود را تا سقف ۳۰ درصد بفروشند و ارزش سهام خود را مشاهده کنند.

این سهامداران برای مشاهده و فروش سهام خود باید شماره تلفن و شماره شبا حساب بانکی ثبت شده در سامانه سهام عدالت سازمان خصوصی‌سازی به نام خودشان باشد، در غیر این صورت حتی نمی‌توانند پرتفوی خود را ببیند.

تا روز ۲۹ خرداد ماه سهامداران برای اصلاح اطلاعات ذکر شده می‌توانستند به سامانه سهام عدالت سازمان خصوصی‌سازی به آدرس samanese.ir مراجعه کنند اما پس از ۲۹ خرداد که زمان انتخاب روش آزادسازی به پایان رسید، سازمان خصوصی‌سازی اطلاعات سهامداران را به شرکت سپرده‌گذاری داد و امکان ویرایش اطلاعات سامانه ذکر شده غیرفعال و به نوعی این سامانه بدون استفاده شد.

حسن علائی، معاون سازمان خصوصی‌سازی در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: ما اطلاعات سهامداران را در روز ۲۹ خرداد به شرکت سپرده‌گذاری اعلام کردیم، سهامداران برای اصلاح اطلاعات خود باید به سامانه‌ای که شرکت سپرده‌گذاری اعلام کرده به آدرس sahamedalat.ir مراجعه کنند.

برای تغییر شماره تلفن چه باید کرد؟

مرحله اول: هر سهامداری که قصد دارد شماره تلفن خود را تغییر دهد یا نمی‌تواند پرتفوی سهام عدالت خود را مشاهده کند و درخواست فروش دهد، ابتدا باید از پیش روش آزادسازی مستقیم را انتخاب کرده باشد.

مرحله دوم: سجامی شدن حتی برای مشاهده سهام عدالت الزامی است، سهامداران برای انجام این کار می‌توانند به سامانه سجام به آدرس sajam.ir مراجعه کنند و احراز هویت شوند. پس از انجام این مرحله سهامدار می‌تواند وارد سامانه سهام عدالت شود.

مرحله سوم: اگر سهامداری با وجود سجامی شدن به علت این که شماره تلفن به نام خودش نیست نمی‌تواند پرتقوی سهام عدالت خود را مشاهده کند، باید وارد سامانه سهام عدالت شود و در قسمت «مشاهده دارایی سهام عدالت» کد ملی خود را وارد کند. در این مرحله چون شماره تلفن به نام شخص نیست سامانه اجازه ورود نمی‌دهد و گزینه ویرایش شماره تلفن را نمایش می‌دهد.

مرحله چهارم: در این مرحله سهامدار می‌تواند شماره موبایلی که به نام خودش است را ثبت کند و دارایی سهام خود را مشادهد کند.

برای این که سهامدار بتواند سهام خود را بفروشد باید کد بورسی از یکی از کارگزاری‌ها بگیرد.

آیا فروش سهام عدالت در بانک‌ها و کارگزاری‌ها متفاوت است؟

درحال‌حاضر سهامداران می‌توانند از طریق کارگزاری‌های بانکی و غیربانکی نسبت به فروش ۳۰ درصد از سهام خود اقدام کنند و نحوه فروش سهام عدالت آنها با یکدیگر تفاوتی ندارد.

تنها تفاوت این دو نوع کارگزاری این است که سهامدار برای فروش از طریق کارگزاری بانکی، فقط می‌توانند به بانکی مراجعه کنند که شماره شبا حساب خود در آن بانک را در اطلاعات سهام عدالت خود ثبت کرده‌اند اما برای فروش سهام از طریق کارگزاری‌های غیربانکی در انتخاب آنها محدودیتی ندارند.

منبع: تجارت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها